Εμβόλιο Covid-19: Τι συνέβη σε πολίτες που έλαβαν «υπερβολική δόση»

Στο τελευταίο περιστατικό, δεκάδες τρόφιμοι αμερικανικής φυλακής έλαβαν πολλαπλάσια δόση. Η ζωή τους πάντως δεν απειλείται.

Δεκάδες τρόφιμοι φυλακής στην Άιοβα των ΗΠΑ έλαβαν κατά λάθος «υπερβολική δόση» του εμβολίου της Pfizer κατά του κοροναϊού, έπειτα από αντίστοιχα περιστατικά σε άλλες χώρες, τα οποία πάντως δεν οδήγησαν σε σοβαρές ανεπιθύμητες δράσεις.

Δύο νοσοκόμες τέθηκαν σε διαθεσιμότητα όταν διαπιστώθηκε ότι 77 τρόφιμοι της φυλακής υψίστης ασφαλείας του Φορτ Μάντισον έλαβαν δόση πολλαπλάσια της προβλεπόμενης, αναφέρει την Πέμπτη η εφημερίδα Des Moines Register.

«Οι τρόφιμοι που επηρεάστηκαν έχουν ενημερωθεί και παρακολουθούνται στενά από το ιατρικό προσωπικό. Μέχρι στιγμής, οι μόνες παρενέργειες που αναφέρθηκαν είναι αυτές που συνήθως συνδέονται με το εμβόλιο της Pfizer» ανακοίνωσε το πολιτειακό υπουργείο Σωφρονισμού, χωρίς να διευκρινίζει πόσο παραπάνω εμβόλιο δόθηκε κατά λάθος.

Η μητέρα ενός τρόφιμου δήλωσε ότι ο γιος της έλαβε «έξι φορές τη συνιστώμενη δόση» και εμφάνισε ναυτία, μώλωπες στο σημείο της ένεσης και αφυδάτωση, πιθανώς ως παρενέργεια της ναυτίας.

Σε αντίθεση με το εμβόλιο mRNA της Moderna, το οποίο παραδίδεται έτοιμο προς χρήση σε φιαλίδια των δέκα δόσεων, το εμβόλιο της Pfizer συσκευάζεται σε φιαλίδια των έξι δόσεων που απαιτούν αραίωση πριν από τη χρήση.

Η ανάγκη αραίωσης έχει οδηγήσει και σε άλλα παρόμοια περιστατικά. Στην Αυστραλία, δύο ένοικοι γηροκομείου έλαβαν τέσσερις φορές τη συνιστώμενη δόση και τέθηκαν υπό παρακολούθηση χωρίς όμως να εμφανίσουν παρενέργειες, ανέφερε στα τέλη Φεβρουαρίου το αυστραλιανό ABC.

Στη Γερμανία, οκτώ εργαζόμενοι σε γηροκομείο έλαβαν πέντε φορές τη συνιστώμενη δόση, μετέδωσε το Reuters στα τέλη Δεκεμβρίου. Οι τέσσερις παρουσίασαν συμπτώματα που θυμίζουν γρίπη και μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο, σύντομα όμως έλαβαν εξιτήριο.

Στο Ισραήλ, το ίδιο λάθος συνέβη τον Δεκέμβριο και ξανά τον Ιανουάριο. Τρία άτομα έλαβαν το εμβόλιο της Pfizer σε δόση πενταπλάσια από την κανονική και μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείομ χωρίς όμως να παρουσιάσουν συμπτώματα.

«Το κύριο πρόβλημα είναι ότι πρέπει να αραιώσεις το εμβόλιο πριν χορηγήσεις την έκθεση» είχε δηλώσει στο ABC ο Άμιραμ Άριελ, πρόεδρος της ισραηλινής Εταιρείας Ανοσολογίας, ο οποίος απέδωσε το περιστατικό σε έλλειψη εμπειρίας αλλά και στην κόπωση του προσωπικού.

«Λόγω του πρωτοκόλλου εντατικών εμβολιασμών στο Ισραήλ, η περίοδος εκπαίδευσης [του προσωπικού] έπρεπε να είναι πολύ σύντομη» είπε.

Ο κίνδυνος χορήγησης υπερβολικής δόσης από φιαλίδια πολλών δόσεων είναι γνωστός στις φαρμακοβιομηχανίες και οι αυστραλιανές αρχές θα έπρεπε να είχαν προετοιμαστεί καλύτερα, εκτίμησε ο Τζιμ Μπάτερι, λοιμωξιολόγος του Πανεπιστημίου Μόνας της Αυστραλίας.

Υπάρχει τελικά κίνδυνος;

Σύμφωνα με τον καθηγητή Μπάτερι, η κυριότερη παρενέργεια που μπορεί να εμφανιστεί σε τέτοιες περιπτώσεις είναι τοπικές αντιδράσεις, όπως πρήξιμο και ευαισθησία στο σημείο της ένεσης, και πιθανώς «συστημικές αντιδράσεις» όπως πυρετός και μυαλγίες.

Διαβεβαίωσε πάντως ότι η ζωή των ληπτών δεν απειλείται.

«Επιπλέον, με το εμβόλιο της Covid ο κίνδυνος παρενεργειών είναι μικρότερος στους ηλικιωμένους από ό,τι στους νέους επειδή το ανοσοποιητικό σύστημα των ηλικιωμένων δεν αντιδρά τόσο έντονα» πρόσθεσε ο καθηγητής.

Σχολιάζοντας το περιστατικό στη Γερμανία, εκπρόσωπος της Pfizer είχε επισημάνει ότι στη διάρκεια των κλινικών μελετών δοκιμάστηκαν σε εθελοντές δόσεις έως 100 μικρογραμμαρίων, τρεις φορές πάνω από τα 30 μικρογραμμάρια που περιέχει σήμερα κάθε δόση, χωρίς να καταγραφούν σοβαρές παρενέργειες.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Science
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk