Λήγει τελικά σήμερα η προθεσμία τακτοποίησης αυθαιρέτων της Κατηγορίας 5, η οποία περιλαμβάνει κυρίως κτίρια με μεγάλες πολεοδομικές παραβάσεις.  Αλλά και για τις υπόλοιπες κατηγορίες (1 έως 4),  από εδώ και στο εξής, για να νομιμοποιηθούν θα πρέπει να καταβάλλουν υψηλότερα πρόστιμα.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης εμμένει στη θέση του και δεν πρόκειται να δώσει άλλη παράταση. Ωστόσο, μετά από συνάντηση που είχε σήμερα με τον πρόεδρο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) κ. Γιώργο Στασινό και άλλα μέλη της Διοικούσας, δεν αποκλείεται να βάλει …νερό στο κρασί του.

Σύμφωνα με πληροφορίες, βρέθηκε μια έμμεση λύση, καταρχάς για όσες δηλώσεις βρίσκονται σε φάση επεξεργασίας, δηλαδή έχουν εισαχθεί τα στοιχεία στην ηλεκτρονική βάση του ΤΕΕ αλλά δεν κατάφεραν να καταβάλλουν το παράβολο. Άλλωστε το τελευταίο δεκαήμερο η ηλεκτρονική πλατφόρμα   για τα αυθαίρετα διαρκώς «έπεφτε» καθώς έχει σχεδιαστεί για να σηκώνει περί τους 2.000 χρήστες ταυτόχρονα και έμπαιναν πολλαπλάσιοι.

Έτσι, είναι πολύ πιθανό να επιτραπεί στους μηχανικούς, για ένα μικρό διάστημα, η δυνατότητα να προσθέσουν και την πληρωμή του παραβόλου στις αιτήσεις που βρίσκονται στη φάση επεξεργασίας, ώστε να θεωρείται ότι η υπαγωγή έχει ξεκινήσει. Αναμένεται ωστόσο σχετική απόφαση ή εγκύκλιος από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ).

Αναφορικά με τα αυθαίρετα της κατηγορίας 5, ο υπουργός ζήτησε από τα μέλη του ΤΕΕ να συγκεντρώσουν τις κατηγορίες που θεωρούν ότι θίγονται (δηλαδή περιλαμβάνονται στη συγκεκριμένη κατηγορία ενώ δεν θα έπρεπε) ώστε το επιτελείο του να εξετάσει εάν πρέπει – μόνο για τις συγκεκριμένες περιπτώσεις – να συνεχιστεί η δυνατότητα νομιμοποίησης. Θα απαιτηθεί ωστόσο νομοθετική ρύθμιση.

Να σημειωθεί ότι ο τεχνικός κόσμος το τελευταίο διάστημα είχε επισημάνει ότι αδίκως στην κατηγορία 5 –  εκτός από τα αυθαίρετα με τις μεγάλες αυθαιρεσίες ή χωρίς οικοδομική άδεια – έχουν περιληφθεί και άλλες περιπτώσεις όπως για παράδειγμα κτίρια που έχουν τοποθετηθεί εντός δημόσιου κοινόχρηστου χώρου (πχ πρασιά, πεζοδρόμιο κλπ) έστω και κατά 10 εκατοστά.