Μέχρι 10.000 ηλεκτροκινούμενα οχήματα θα επιδοτηθούν μέσα από το πρόγραμμα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ύψους 100 εκατ. ευρώ, που λειτουργεί σαν «οικολογικό μπόνους» για ιδιώτες, επαγγελματίες και επιχειρήσεις. Παράλληλα, με το σχέδιο νόμου, που άμεσα αναμένεται να βγει σε διαβούλευση, θα απαγορευθεί η εισαγωγή μεταχειρισμένων οχημάτων Euro 1,2 και 3, αλλλά και περιβαλλοντικό…τέλος 4.000 ευρώ στα τεχνολογίας Euro 4 (άνω της 12ετίας).

Εφόσον ο στόχος της διετίας πιαστεί και διατεθεί το σύνολο των 100 εκατ. Ευρώ του προγράμματος, τότε ως το 2021 θα βγουν στους ελληνικούς δρόμους: 1.700 ηλεκτροκίνητα ΙΧ, 3.000 δίκυκλα, 1.000 νέα ταξί και 6.000 ηλεκτρικά εταιρικά οχήματα.

«Δεν είναι απλά ένας τρόπος απόσυρσης οχημάτων αλλά το πέρασμα σε μια νέα εποχή» δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης, αναλύοντας τα μέτρα που προβλέπονται για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης.

Τον εθνικό σχεδιασμό παρουσίασε σήμερα το πρωί σε ειδική εκδήλωση ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, θέτοντας τον στόχο «ένα στα τρία νέα οχήματα στην Ελλάδα του 2030 να είναι ηλεκτρικό», ευχόμενος η τεχνολογία και η επιθυμία των καταναλωτών να κινηθούν στην ίδια κατεύθυνση βοηθώντας να αναθεωρηθεί αυτός ο στόχος σε ακόμη πιο φιλόδοξη κατεύθυνση.

Τα κίνητρα για ηλεκτρικά οχήματα, σκούτερς και ποδήλατα

Συγκεκριμένα, το πακέτο των 100 εκατ. ευρώ για τα έτη 2020 -2021 μέσω του Ταμείου Ρύπων, σύμφωνα με τις προβλέψεις του νομοσχεδίου περιλαμβάνει:

-Για τα ΙΧ οικολογικό μπόνους στο 15% της λιανικής αξίας του αυτοκινήτου προ φόρων και ως το ποσό των 5.500 ευρώ. Παράλληλα θα υπάρχει ξεχωριστή ενίσχυση για εγκατάσταση «έξυπνου» οικιακού σημείου φόρτισης ύψους 500 ευρώ.

-Για τα σκούτερς θα επιδοτείται το 20% της λιανικής αξίας και θα φτάσει η επιδότηση μέχρι και τα 800 ευρώ.

-Για τα ποδήλατα, που λαμβάνουν και την υψηλότερη ενίσχυση, θα φτάσει στο 40% της αξίας και μέχρι τα 800 ευρώ. Σήμερα, το κόστος ηλεκτρικών ποδηλάτων υπολογίζεται 1.700 -1800 ευρώ.

-Επιπλέον παρέχεται προαιρετικά η δυνατότητα της απόσυρσης παλιού οχήματος και δικύκλου (εξαιρουμένων των ποδηλάτων) με επιδότηση 1.000 και 400 ευρώ αντίστοιχα.

Η επιδότηση με παραδείγματα

Για την απόκτηση ενός αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος (ΙΧ), αξίας 25.000 ευρώ, το ύψος του οικολογικού μπόνους είναι 25.000 ευρώ *0,15 = 3.750 ευρώ.

Με τον ίδιο τρόπο υπολογισμού, για όχημα αξίας 32.500 ευρώ ανέρχεται σε 4.875 και για αξία 40.000, αν και ανέρχεται στις 6.000 ευρώ, η επιδότηση θα περιοριστεί στο όριο των 5.500 ευρώ.

Συνεχίζοντας, για ηλεκτρικό δίκυκλο, αξίας 3.500 ευρώ, το μπόνους θα ανέλθει στα 700 ευρώ (3.500€*0,20= 700€), ενώ για αξία 4.500 ευρώ ο αγοραστής θα λάβει το ανώτατο όριο των 800 ευρώ. Τέλος, για την απόκτηση ηλεκτρικού ποδηλάτου αξίας 1.500 ευρώ το μπόνους φτάνει στα 600 ευρώ (1.500€*0,40= 600€).

Οι προβλέψεις για τα ταξί

Για τα ταξί, το σχέδιο νόμου προβλέπει επιδότηση έως 25% επί της λιανικής αξίας προ ΦΠΑ και ανώτατο ύψος επιδότησης τις 8.000 ευρώ. Επίσης, για την αγορά υβριδικών ταξί Plug in (PHEV) με εκπομπές κάτω των 50 γρ. δίνεται ενίσχυση 15% και κατά το μέγιστο 5.500 ευρώ. Η υποχρεωτική αντικατάσταση του οχήματος και ο αποχαρακτηρισμός του θα δώσουν επιπλέον κίνητρο απόσυρσης 2.500 ευρώ.

Για την αγορά αμιγώς ηλεκτρικού οχήματος, αξίας 30.000 ευρώ, το μπόνους θα ανέλθει στις 7.500 ευρώ (30.000€ *0,25 = 7.500€), ενώ για όχημα αξίας 35.500 ευρώ ο αγοραστης θα λάβει το ανώτατο όριο των 8.000 ευρώ.

Για υβριδικό όχημα εξωτερικής φόρτισης, με εκπομπές ρύπων έως 50grCO2/km, αξίας 25.000 ευρώ αντιστοιχεί επιδότηση 3.750 ευρώ (25.000€*0,15 = 3.750€). Για αξία 30.000 ευρώ, φτάνει στις 4.500 ευρώ ενώ στις 40.000 ευρώ αντιστοιχεί το ανώτατο των 5.500 ευρώ.

Πέραν των προαναφερόμενων οικονομικών κινήτρων προβλέπονται και φορολογικά κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση, ανεξάρτητα από το αν κάποιος συμμετάσχει στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά».

Για τα ταξί θα δοθούν επίσης ως κίνητρα η δημιουργία πιάτσας για ηλεκτρικά οχήματα, ενώ για όλα τα ηλεκτρικά οχήματα θα είναι δωρεάν τα τέλη στάθμευσης. Φορολογικά κίνητρα δίνονται και για την προσέλκυση μονάδων παραγωγής φορτιστών και μπαταριών οχημάτων. Ο φορολογικός συντελεστής μειώνεται κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες για πέντε οικονομικές χρήσεις, αυξημένοι συντελεστές απόσβεσης και μείωση ασφαλιστικών εισφορών για θέσεις εργασίας.