Η ανεργία στην Ελλάδα υποχωρεί σταθερά τα τελευταία χρόνια, αν και τα πιο πρόσφατα στοιχεία του Νοεμβρίου του 2019 έδειξαν μια στασιμότητα σε σχέση με τον Οκτώβριο. Σε ετήσια βάση όμως η ανεργία μειώθηκε πάνω από 2 ποσοστιαίες μονάδες από 18,6% τον Νοέμβριο του 2018 σε 16,5% τον Νοέμβριο του 2019. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει ανάλυση του ΙΟΒΕ για το ποιοι κλάδοι «ευθύνονται» για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Με στοιχεία τρίτου τριμήνου του 2019 οι περισσότερες θέσεις εργασίας προήλθαν από τους τομείς Μεταφοράς – Αποθήκευσης (24.000 νέοι απασχολούμενοι, αύξηση 13,1%) και Μεταποίησης (22.000 νέοι απασχολούμενοι, αύξηση 6,3%). Οι κλάδοι αυτοί έχουν άμεση σχέση με τις εξαγωγές.

Οι μεταφορικές εταιρείες διοχετεύουν τα ελληνικά προϊόντα στο εξωτερικό, οι σύγχρονοι χώροι logistics συμβάλλουν στη σωστή διαχείριση των παραγγελιών και η μεταποίηση αξιοποιεί τις πρώτες ύλες της χώρας, δημιουργεί αλυσίδα αξίας και προσφέρει τις καλύτερες αμειβόμενες θέσεις εργασίας. Είναι κοινό μυστικό ότι η άνοδος των εξαγωγών τα χρόνια της κρίσης κράτησε όρθια την ελληνική οικονομία, καθώς τη δεκαετία 2010-2019 οι εισροές συναλλάγματος από τα ελληνικά προϊόντα που «ταξίδεψαν» στο εξωτερικό ανήλθαν στα 270 δισ. ευρώ («Βήμα» 26.1.2020).

Σύμφωνα με την τελευταία μελέτη του ΙΟΒΕ, «η άνοδος των εξαγωγών και στο τελευταίο περυσινό τρίμηνο του 2019, καθώς και το 2020, θα εξακολουθήσει να αποτελεί τη σημαντικότερη αιτία υποχώρησης της ανεργίας, μέσω αύξησης της απασχόλησης στους πλέον εξαγωγικούς κλάδους».

Και αυτό γιατί οι εξαγωγικές εταιρείες πρωτοστατούν στις επενδύσεις, διευρύνουν τις γραμμές παραγωγής τους, ανοίγουν νέες αγορές και χρειάζονται ακόμη περισσότερους εργαζομένους.

Η δυναμική του κλάδου παραμένει και είναι πολλά υποσχόμενη. Για να συνεχίσει όμως ο κλάδος να πρωτοστατεί στην καταπολέμηση της ανεργίας χρειάζεται να δημιουργηθούν μεγαλύτερα επιχειρηματικά σχήματα. Να γίνουν εξαγορές, συγχωνεύσεις ή συμπράξεις. Το μεγαλύτερο μέγεθος προσφέρει καλύτερες δυνατότητες διαπραγμάτευσης με προμηθευτές, φθηνότερη χρηματοδότηση και εκπέμπει μεγαλύτερη ασφάλεια και αξιοπιστία στον πελάτη.