Ισως εφέτος να είναι και η τελευταία φορά που πληρώνετε τέλη κυκλοφορίας με το ισχύον σύστημα. Από του χρόνου όλα αλλάζουν στα τέλη κυκλοφορίας. Σας αποκαλύπτω σήμερα το κυβερνητικό σχέδιο που εκπονήθηκε από το υπουργείο Μεταφορών και εστάλη προς έγκριση στις Βρυξέλλες. Το σχέδιο αυτό είναι απλό και αναμένεται να φέρει πρόσθετα έσοδα στα ταμεία του κράτους, αφού προβλέπει γενναία αύξηση των τελών κυκλοφορίας στα παλαιού τύπου ρυπογόνα αυτοκίνητα και μείωση τελών έως και μηδενικά τέλη για τα αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας φιλικά προς το περιβάλλον. Με δυο λόγια, για ένα παλαιό αυτοκίνητο 2.000 κυβικών ο ιδιοκτήτης του θα πληρώσει  αυξημένα (σχεδόν τα διπλάσια) τέλη κυκλοφορίας απ’ ό,τι πληρώνει σήμερα. Στόχος της κυβέρνησης είναι να αντικατασταθεί ο γερασμένος στόλος των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στη χώρα μας με νέας τεχνολογίας αυτοκίνητα. Πώς θα γίνει όμως αυτό;

****

Εκείνο που έμαθα (και δεν χωρεί διάψευση) είναι ότι η κυβέρνηση ετοιμάζεται στο πρώτο τρίμηνο του 2020 να περάσει νομοσχέδιο δίνοντας κίνητρα για αντικατάσταση αυτοκινήτων. Είτε αγορά καινούργιων είτε αγορά μεταχειρισμένων (νέας τεχνολογίας). Για να δείτε πόσο σημαντική είναι για την κυβέρνηση η αντικατάσταση των παλαιών αυτοκινήτων, με ένα είδος απόσυρσης αλλά με περισσότερα κίνητρα, σας ενημερώνω ότι υπήρξαν δύο συσκέψεις: η πρώτη του αρμόδιου υπουργού Μεταφορών Κώστα Αχ. Καραμανλή με τον υπουργό Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα (φωτογραφία) στην οποία, όπως μαθαίνω, ο κ. Σταικούρας συμφώνησε να δοθούν μεν κίνητρα αλλά αυτά να είναι, όπως σημείωσε, «δημοσιονομικά ουδέτερα». Η δεύτερη σύσκεψη έγινε στο υπουργείο Μεταφορών όπου ο κ. Καραμανλής δέχθηκε αντιπροσωπεία εισαγωγέων αυτοκινήτων, που του έδωσαν τις δικές τους προτάσεις πώς θα γίνει η αντικατάσταση των παλαιών αυτοκινήτων. Μου λένε ότι οι προτάσεις των εισαγωγέων είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσες, βρίσκονται μέσα στο κυβερνητικό πλαίσιο για «μέτρα δημοσιονομικά ουδέτερα» και ότι θα δοθούν στο υπουργείο Οικονομικών προς έγκριση. Νεότερα προσεχώς.

****

Ηθελαν ελικόπτερο και δύο αεροπλάνα

Μοιάζει απίστευτο, όμως είναι πέρα για πέρα αληθινό (αφού υπάρχουν και τα σχετικά έγγραφα). Μία από τις ΔΕΚΟ (η ηγεσία της οποίας διορίστηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση) αποφάσισε μεσούσης της προεκλογικής περιόδου να αγοράσει… ένα ελικόπτερο και δύο αεροπλάνα αξίας 30 εκατ. ευρώ. Ναι, δεν διαβάσατε λάθος. Το ΔΣ της ΔΕΚΟ (το όνομα του επικεφαλής είναι στη διάθεση κάθε ενδιαφερομένου) πέρασε από το διοικητικό συμβούλιο την πρόταση για την αγορά των εναέριων μέσων πιστεύοντας ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα κέρδιζε τις εκλογές. Εκείνο που περισσότερο εκνευρίζει είναι η αιτιολογική έκθεση της πρότασης για αγορά ελικοφόρων αεροσκαφών. Το ΔΣ τα κρίνει απαραίτητα για τη καλή λειτουργία της ΔΕΚΟ, σημειώνοντας ότι με την κατάργηση του Μνημονίου και την έξοδο στις αγορές είναι ανάγκη και η συγκεκριμένη ΔΕΚΟ να εισέλθει στην… κανονικότητα. Η υπόθεση όμως έχει και συνέχεια, αλλά στις εισαγγελικές αρχές.

****

Στον Λευκό τον Πύργο για το μετρό

Ισως οι περισσότεροι να ενθυμείσθε, όταν ο Αλέξης Τσίπρας ίδρυσε (υπό την Κατερίνα Νοτοπούλου) πρωθυπουργικό γραφείο στη Θεσσαλονίκη, την υπόσχεση που έδωσε: «Μία φορά τον μήνα θα βρίσκομαι στη Θεσσαλονίκη για να επιλύω προβλήματα». Τη  υπόσχεση αυτή την κράτησε  για λίγο καιρό, αλλά εν συνεχεία ήρθαν η Συμφωνία των Πρεσπών και ο εναγκαλισμός του με τον Ζάεφ και αραίωσε τις επισκέψεις στη συμπρωτεύουσα. Ο κ. Μητσοτάκης δεν έδωσε παρόμοια υπόσχεση. Τοποθέτησε όμως στο πρωθυπουργικό γραφείο μία πρώην βουλευτή της ΝΔ (τη Μαρία Αντωνίου), αλλά τη Θεσσαλονίκη υποσχέθηκε ότι θα την επισκέπτεται συχνά. Οχι τόσο για να επιλύσει προβλήματα, αλλά για να παρακολουθεί την εκτέλεση των έργων που έχει υποσχεθεί στους Θεσσαλονικείς. Ετσι, μαθαίνω ότι την Τρίτη θα βρεθεί στη Θεσσαλονίκη για να επιθεωρήσει τα έργα στο μετρό, πώς προχωρεί το πρόγραμμα για την κινητικότητα των αστικών λεωφορείων και θα έχει συνάντηση με τους φορείς.

****

Η επόμενη φορά που θα βρεθεί στη Θεσσαλονίκη (έστω για λίγες ώρες) θα είναι στις 26 Οκτωβρίου προκειμένου να παρακολουθήσει τη θεία λειτουργία στον Αγιο Δημήτριο. Δεν πρόκειται όμως να παραμείνει στη συμπρωτεύουσα ούτε για την παρέλαση (θα την παρακολουθήσει από τα Χανιά), ούτε βεβαίως στις εορταστικές εκδηλώσεις για την επέτειο, στις οποίες θα παραστεί ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Πρ. Παυλόπουλος και ο πρώην πρωθυπουργός Κ. Καραμανλής (ο οποίος έχει προγραμματιστεί να μιλήσει σε εκδήλωση για την Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών).

****

Πύκνωσαν ξαφνικά οι συναντήσεις Προέδρου της Δημοκρατίας με τον Πρωθυπουργό

Δεν ξέρω εάν το προσέξατε, αλλά τελευταίως, όσο πλησιάζει η ημερομηνία για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας, έχουν πυκνώσει οι συναντήσεις του Πρ. Παυλόπουλου με τον Πρωθυπουργό. Μέσα σε μία εβδομάδα συναντήθηκαν δύο φορές. Τη πρώτη στο Προεδρικό Μέγαρο, στη δεξίωση που παρέθεσε ο ΠτΔ προς τους ξένους ηγέτες, την άλλη στο Ζάππειο, στην εκδήλωση για τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας και τη Μάχη των Θερμοπυλών, και θα υπάρξει και μια τρίτη συνάντηση τούτο το Σαββατοκύριακο, στην Καρδαμύλη (Δυτική Μάνη), στα εγκαίνια της οικίας που δώρισαν οι Patrick & Joan Leigh Fermor.

****

Τη Δευτέρα κληρώνει για την ψήφο των αποδήμων

Κληρώνει τη Δευτέρα για την ψήφο των αποδήμων στη νέα συνάντηση που μαθαίνω ότι θα έχουν οι εκπρόσωποι των κομμάτων. Οι διαβουλεύσεις συνεχίστηκαν παρασκηνιακά και μετά τη συνάντηση της Πέμπτης με βασικό στόχο να βρεθεί ένας κοινός τόπος με το ΚΚΕ, το οποίο αποτελεί το κλειδί της όλης υπόθεσης. Οι εκτιμήσεις που μου μεταφέρονται από τους συμμετέχοντες στη διακομματική είναι αισιόδοξες μεν, αλλά και πολύ συγκρατημένες. Τα σενάρια; Αν υπάρξει κοινός τόπος η κυβέρνηση θα βάλει νερό στο κρασί της και θα καταθέσει μια πρόταση συμβιβαστική θυσιάζοντας την επιστολική ψήφο, με μόνη ίσως εξαίρεση για όσους κατοικούν σε περιοχές μακριά από πρεσβείες και προξενεία. Αν δεν υπάρξει κοινός τόπος, το πιθανότερο, όπως λέγεται είναι η κυβέρνηση να καταθέσει την αρχική της πρόταση, που δεν θα ψηφιστεί από 200, αλλά θα της δώσει το δικαίωμα να ρίξει την αποτυχία συνεννόησης κυρίως στον ΣΥΡΙΖΑ που κατάφερε με τη στάση του, και στην περίπτωση που ψηφιστεί αλλά και στην περίπτωση που δεν ψηφιστεί ο νόμος, να είναι ο σίγουρος χαμένος.