• Αναζήτηση
  • Πού πάνε, πόσο μένουν, τι ξοδεύουν οι τουρίστες στην Ελλάδα

    Πριν από μερικά χρόνια ο ελληνικός τουρισμός είχε δύο κύριες «δεξαμενές» άντλησης τουριστών: τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Τα τελευταία δύο χρόνια στους βασικούς «αιμοδότες» έχουν περιληφθεί η Γαλλία, η Ιταλία και οι ΗΠΑ, ανεβάζοντας σε πέντε τον αριθμό των σημαντικότερων αγορών για την τουριστική μας βιομηχανία.

    Πριν από μερικά χρόνια ο ελληνικός τουρισμός είχε δύο κύριες «δεξαμενές» άντλησης τουριστών: τη Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Τα τελευταία δύο χρόνια στους βασικούς «αιμοδότες» έχουν περιληφθεί η Γαλλία, η Ιταλία και οι ΗΠΑ, ανεβάζοντας σε πέντε τον αριθμό των σημαντικότερων αγορών για την τουριστική μας βιομηχανία.
    Ωστόσο, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του SETE Intelligence με τίτλο «Ποιος πάει πού; Πόσο μένει; Πόσα ξοδεύει;», ενώ οι αφίξεις από όλες τις μεγάλες αγορές (παλιές και νέες) καταγράφουν άνοδο, τα έσοδα ανά επισκέπτη βρίσκονται σταθερά κάτω από τα 500 ευρώ! Συγκεκριμένα, στο πρώτο εξάμηνο του 2017 στο σύνολο της χώρας η δαπάνη ανά ταξίδι ανήλθε κατά μέσο όρο στα 475,5 ευρώ (449 ευρώ το 2016) και το κόστος ανά διανυκτέρευση ήταν μόλις 68,1 ευρώ (67 ευρώ το 2016).
    Η μελέτη που συμπεριέλαβε και τα τελευταία στοιχεία του ταξιδιωτικού ισοζυγίου πληρωμών της Τράπεζας της Ελλάδος για το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου 2017, επιβεβαιώνει την πάγια θέση εκπροσώπων του τουριστικού κλάδου, σύμφωνα με την οποία οι αφίξεις δεν αποτελούν ασφαλές κριτήριο για την πορεία του τουρισμού.
    Προβληματισμός
    «Πρέπει να σταματήσουμε να επικεντρωνόμαστε στο μόνο νούμερο που έχουμε διαθέσιμο, στις αφίξεις. Το γεγονός ότι εφέτος, μια καλή χρονιά, θα προσεγγίσουμε, ίσως και ξεπεράσουμε τις 28.500.000 αφίξεις, μαζί με την κρουαζιέρα, μπορεί να μας δίνει αισιοδοξία και ικανοποίηση» λέει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) κ. Γιάννης Ρέτσος και προσθέτει: «Ομως πρέπει να προβληματιστούμε, δεδομένου ότι η μελέτη της McKenzie του 2011 προέβλεπε 24.000.000 αφίξεις για το 2021, με πολύ μεγαλύτερο όμως αριθμό εσόδων από ό,τι εφέτος, που θα είναι 14,5 δισ. ευρώ».
    «Ηλιος και Θάλασσα»
    Η μελέτη του SETE Intelligence, μεταξύ άλλων, διαπιστώνει ότι οι Περιφέρειες που κατ’ εξοχήν δέχονται τουρισμό της κατηγορίας «Ηλιος και Θάλασσα», δηλαδή το Νότιο Αιγαίο, η Κρήτη και τα Ιόνια Νησιά, έχουν τις υψηλότερες τιμές στους δείκτες «δαπάνη ανά επίσκεψη», «δαπάνη ανά διανυκτέρευση» και «μέση διάρκεια παραμονής».
    Μάλιστα και στις τρεις αυτές Περιφέρειες ο δείκτης της «δαπάνης ανά επίσκεψη» βρίσκεται πάνω από τα 600 ευρώ, έναντι μόλις 449 ευρώ στο σύνολο της χώρας.
    Αντίθετα, στις Περιφέρειες που συνορεύουν με τις βαλκανικές χώρες παρατηρούνται οι χαμηλότερες ή από τις πιο χαμηλές τιμές και στους τρεις δείκτες.
    Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, οι Περιφέρειες με τις μεγαλύτερες ροές εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης είναι το Νότιο Αιγαίο, η Κρήτη, η Κεντρική Μακεδονία, η Αττική και τα Ιόνια Νησιά.
    Από την ανάλυση προκύπτει ότι από τη Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία, τις ΗΠΑ και την Ιταλία προέρχεται πλέον το 39,4% των επισκέψεων, το 47,8% των διανυκτερεύσεων και το 50,3% των εισπράξεων.
    Οι top 5 αγορές
    l Γερμανία: Βρίσκεται στο top 3 σε εννέα από τις 13 Περιφέρειες, βάσει του αριθμού των επισκέψεων και σε 11 Περιφέρειες βάσει του αριθμού των διανυκτερεύσεων και των εισπράξεων. Επίσης, η γερμανική αγορά έχει υψηλότερη δαπάνη ανά επίσκεψη σε σχέση με τον μέσο όρο της χώρας (624 ευρώ, έναντι 449 ευρώ), λόγω της μεγαλύτερης παραμονής (9,7 διανυκτερεύσεις έναντι 6,7 στο σύνολο). Οι τρεις δημοφιλέστερες Περιφέρειες για τους Γερμανούς είναι η Kρήτη, η Κεντρική Μακεδονία και το Νότιο Αιγαίο.
    lΒρετανία: Η βρετανική αγορά έχει υψηλότερη δαπάνη ανά επίσκεψη σε σχέση με τον μέσο όρο της χώρας (606 ευρώ έναντι 449 ευρώ), καθώς και υψηλότερη ημερήσια δαπάνη (73 ευρώ έναντι 67 ευρώ), ενώ η μέση διάρκεια παραμονής είναι 8,3 διανυκτερεύσεις. Οι τρεις δημοφιλέστερες Περιφέρειες για τους Βρετανούς είναι τα Ιόνια Νησιά, το Νότιο Αιγαίο και η Kρήτη.
    l Γαλλία: Η γαλλική αγορά, αν και είναι η τρίτη σημαντικότερη από πλευράς εισπράξεων, μόλις σε δύο Περιφέρειες (Κρήτη και Στερεά Ελλάδα) περιλαμβάνεται στο top 3, βάσει του αριθμού των επισκέψεων και των διανυκτερεύσεων. Η γαλλική αγορά έχει υψηλότερη δαπάνη ανά επίσκεψη σε σχέση με τον μέσο όρο της χώρας (560 ευρώ έναντι 449 ευρώ), καθώς και υψηλότερη ημερήσια δαπάνη (77 ευρώ έναντι 67 ευρώ) και μέση διάρκεια παραμονής (7,3 διανυκτερεύσεις έναντι 6,7). Οι τρεις δημοφιλέστερες Περιφέρειες για τους Γάλλους είναι η Kρήτη, το Νότιο Αιγαίο και η Aττική.
    l Ιταλία: Η τέταρτη σημαντικότερη ευρωπαϊκή αγορά είναι η ιταλική αλλά έχει χαμηλότερη δαπάνη ανά επίσκεψη σε σχέση με τον μέσο όρο της χώρας (447 ευρώ έναντι 449 ευρώ) και χαμηλότερη ημερήσια δαπάνη (62 ευρώ έναντι 67 ευρώ). Οι τρεις δημοφιλέστερες Περιφέρειες για τους Ιταλούς είναι το Νότιο Αιγαίο, τα Ιόνια Νησιά και η Kρήτη.
    l ΗΠΑ: Η αμερικανική αγορά, που συμπληρώνει το top 5, έχει υψηλότερη δαπάνη ανά επίσκεψη σε σχέση με τον μέσο όρο της χώρας (534 ευρώ έναντι 449 ευρώ), καθώς και υψηλότερη ημερήσια δαπάνη (89 ευρώ έναντι 67 ευρώ). Οι τρεις δημοφιλέστερες Περιφέρειες για την αμερικανική αγορά είναι η Aττική, το Νότιο Αιγαίο και η Πελοπόννησος.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Οικονομία
    Σίβυλλα
    Helios Kiosk