Η υπόθεση που έφερε στο φως έρευνα του BBC η οποία δημοσιεύθηκε πριν από λίγες ημέρες διαθέτει όλα τα συστατικά ενός καλού θρίλερ. Περιλαμβάνει την κλοπή ενός διάσημου πίνακα προ εικοσαετίας, μια σειρά αντιγράφων του, την αποστολή ενός από αυτά στον –τότε αυτοεξόριστο –ιταλό πρώην πρωθυπουργό Μπετίνο Κράξι, πραγματικά πολλές ανατροπές και την ευτυχή κατάληξη, που σύμφωνα με τους αρμόδιους καραμπινιέρους αναμένεται να έρθει το αμέσως επόμενο διάστημα, με την επιστροφή του πίνακα στο «σπίτι» του, στο μουσείο της πόλης Πιατσέντσα του ιταλικού Βορρά.
Ας τα πάρουμε από την αρχή. H ελαιογραφία του Γκούσταβ Κλιμτ, «Πορτρέτο μιας κυρίας» (χρονολογείται περί το 1916) φυλασσόταν έως το 1997 στο μουσείο της Πιατσέντσα. Ωστόσο, στις 22 Φεβρουαρίου εκείνης της χρονιάς εκλάπη. Μάλιστα, εκλάπη λίγους μήνες αφότου αποκαλύφθηκε ότι ήταν βασισμένος σε προηγούμενο πίνακα του Κλιμτ, στο «Πορτρέτο μιας νεαρής κυρίας». Και στις δύο περιπτώσεις απεικονιζόταν η ίδια φιγούρα, μια γυναίκα την οποία ο Κλιμτ είχε ερωτευτεί.
Λίγους μήνες μετά την κλοπή, τον Απρίλιο του 1997, ο τότε αυτοεξόριστος ιταλός σοσιαλιστής και πρώην πρωθυπουργός Μπετίνο Κράξι λαμβάνει ένα δέμα με το «Πορτρέτο μια κυρίας», το οποίο ωστόσο, όπως αποδείχτηκε αργότερα, ήταν ένα αντίγραφο του έργου, και μάλιστα πρόσφατο. Ο πίνακας παρέμεινε αγνοούμενος έως το 2013, οπότε οι ιταλικές Αρχές, λόγω μιας αλλαγής στη διοίκηση και μιας δημοσιογραφικής έρευνας ενός τοπικού μέσου, ασχολήθηκαν εκ νέου. Αποκαλύφθηκε ο ληστής, υπεύθυνος και για άλλες κλοπές έργων τέχνης, ο οποίος, διατηρώντας την ανωνυμία του και διεκδικώντας αμνηστία ως πληροφοριοδότης πλέον, περιέγραψε πώς συνέβησαν όλα.
Αρχικά, εξήγησε ότι ο αυθεντικός πίνακας εκλάπη όχι τον Φεβρουάριο του 1997, αλλά έξι μήνες νωρίτερα, τον Αύγουστο του 1996. Η κλοπή συνέβη χωρίς να γίνει αντιληπτή. Εχοντας ως συνεργό έναν εργαζόμενο στο μουσείο, ο ληστής αντικατέστησε το αυθεντικό έργο με ένα αντίγραφο. Ωστόσο, έξι μήνες αργότερα, είχε προγραμματιστεί μεταφορά του πίνακα για τις ανάγκες έκθεσης-αφιερώματος στον Κλιμτ. Ο ληστής πανικοβλήθηκε, καθώς ο πλαστός πίνακας θα βρισκόταν απέναντι σε ιστορικούς της τέχνης οι οποίοι θα αναγνώριζαν ότι δεν είναι αυθεντικός. Τότε, με τη βοήθεια του ίδιου υπαλλήλου, αποφάσισε, κατά τη διάρκεια της μεταφοράς, να κλέψει το αντίγραφο που τοποθέτησε ο ίδιος.
Πλέον, υποστηρίζει ότι, είκοσι χρόνια μετά, η επιστροφή του έργου είναι θέμα χρόνου και συνεργάζεται με τις Αρχές για τον σκοπό αυτό.
Ο.Π.
* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 18 Δεκεμβρίου 2016
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ