Τάο Γιε: O χορογράφος που παίζει με τους αριθμούς

«Είμαστε στο Παρίσι και είμαστε ασφαλείς». Με αυτή τη φράση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο κινέζος χορογράφος Τάο Γιε

«Είμαστε στο Παρίσι και είμαστε ασφαλείς». Με αυτή τη φράση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο κινέζος χορογράφος Τάο Γιε και η ομάδα του θέλησαν να καθησυχάσουν τους πολυάριθμους ανά τον κόσμο φίλους τους λίγο μετά τις πολύνεκρες τρομοκρατικές επιθέσεις στη γαλλική πρωτεύουσα τον περασμένο Νοέμβριο. Ετυχε να εμφανίζονται εκεί τις ημέρες εκείνες και οι δραματικές εξελίξεις τούς υποχρέωσαν να ματαιώσουν μια παράσταση. Στη συνέχεια όμως ακολούθησαν το πρόγραμμά τους κανονικά: «H τέχνη φωτίζει τις πιο σκοτεινές γωνίες, μας επιτρέπει να ανακαλύψουμε την ανθρωπιά του άλλου» σχολίαζε τότε χαρακτηριστικά ο χορογράφος με τη διεθνή αναγνώριση ο οποίος εμφανίζεται σε λίγες ημέρες στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών με τα έργα του «6» & «7».
Ο Τάο Γιε έχει τα τελευταία χρόνια κατακτήσει τις σκηνές του κόσμου με τις μινιμαλιστικές του χορογραφίες οι οποίες προσκαλούν τον θεατή σε ενατένιση και βαθιά επικοινωνία με το καλλιτεχνικό έργο το οποίο εξελίσσεται ενώπιόν του. Αποφεύγει κάθε συσχέτιση της δημιουργίας του με την αφηγηματικότητα, γι’ αυτό και τιτλοφορεί τις χορογραφίες του με αριθμούς που παραπέμπουν, κάθε φορά, στο νούμερο των ερμηνευτών. Με αυτόν τον τρόπο, έχει δηλώσει, θέλει να διευρύνει την προσμονή αλλά και τη φαντασία του θεατή αναφορικά με τα έργα του.
Το νέφος του Πεκίνου


Το «6» και το «7» είναι δύο χορογραφίες που δημιουργήθηκαν διαδοχικά, παρουσιάζονται όμως ως ενότητα. Το πρώτο – παραγγελία της NorrlandsOperan στη Σουηδία όπου και έκανε πρεμιέρα τον Φεβρουάριο του 2014 – μας εισάγει σε ένα σκοτεινό σύμπαν, σε ένα ομιχλώδες τοπίο σαν το νέφος του Πεκίνου, μέσα από το οποίο αναδύονται έξι μορφές μαυροντυμένων χορευτών. Αρχίζουν να κινούνται σε απόλυτη «ταυτοφωνία», πατώντας γερά στο έδαφος και χορεύοντας – κυρίως με το επάνω μέρος του σώματός τους – έναν τελετουργικό χορό, που φέρνει το ανθρώπινο σώμα στα όρια της ευλυγισίας του. Ενα εξίσου μινιμαλιστικό σάουντρακ και οι επιτυχημένοι φωτισμοί της Σουηδής Ελεν Ρουζ, στενής συνεργάτιδας του διάσημου και στη χώρα μας χορογράφου Mατς Εκ, συμπληρώνουν το πρωτογενές υλικό αυτής της άκρως ενδιαφέρουσας δουλειάς.
Το «7» – παραγγελία του λονδρέζικου Sadler’s Wells, στο πλαίσιο του New Wave Associates Program που αναδεικνύει τον Τάο Γιε σε νέο μόνιμο συνεργάτη – είναι μια «ανάποδη», σχεδόν αποδομητική ανάγνωση του υλικού του πρώτου έργου από τον χορογράφο και έκανε πρεμιέρα τον Σεπτέμβριο του 2014 στο πλαίσιο του OzAsia Festival, στην Αδελαΐδα της Αυστραλίας. Εν προκειμένω οι χορευτές προβάλλουν λευκοντυμένοι σε ένα απομυθοποιητικά λευκό φόντο, η χορογραφία είναι σχεδόν όμοια με εκείνη του «6», όμως αυτή τη φορά ο ήχος παράγεται από τα σώματά τους δημιουργώντας μια μουσική σύνθεση την οποία υπογράφει ο ίδιος ο Τάο Γιε. Η ανάσα, ο ήχος, το σώμα συνθέτουν ένα ίδιο και συνάμα διαφορετικό τοπίο, το οποίο επανατοποθετεί όλο το έργο που έχουμε ήδη παρακολουθήσει και αποκαλύπτει στα μάτια μας έναν ξεχωριστό δημιουργό.

«Με ρωτούν συχνά τι θέλω να πάρει μαζί του το κοινό που βλέπει τη δουλειά μου»
γράφει χαρακτηριστικά ο χορογράφος στο σημείωμά του για την παράσταση. «Θα αντιστρέψω την ερώτηση: ΕΣΕΙΣ τι θέλετε να πάρετε μαζί σας βλέποντας τη δουλειά μου; Αρνούμαι τον ισοπεδωτικό καταναλωτισμό που χαρακτηρίζει την εποχή μας και πιστεύω ότι όσο πιο πολύ θέλεις να πάρεις κάτι από ένα έργο τέχνης, τόσο πιο μακριά βρίσκεσαι από αυτόν τον στόχο…».
Επίδραση στο στυλ


Το μινιμαλιστικό στυλ των χορογραφιών του Τάο Γιε έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον (και) του κόσμου της μόδας και, στο πλαίσιο αυτό, μετρά πολλές συνεργασίες τόσο με σχεδιαστές όσο και με περιοδικά και φωτογράφους. Στις 28 Ιουνίου 2015 το «6» παρουσιάστηκε στο Παρίσι, στην επίδειξη του Υ-3, της συλλογής της Adidas που υπογράφει ο διάσημος ιάπωνας σχεδιαστής Γιότζι Γιαμαμότο, στο πλαίσιο της Ανδρικής Εβδομάδας Μόδας Ανοιξη – Καλοκαίρι 2016. Οσο για την πιο πρόσφατη χορογραφία του, το «8», είναι παραγγελία του Ινστιτούτου για την Προώθηση της Ασιατικής Κουλτούρας και του Asian Culture Complex-Asian Arts Theatre, στην Γκουαντζιού της Νότιας Κορέας.

«Η καλλιτεχνική μου φιλοδοξία είναι να χαράξω ένα μονοπάτι»
επισημαίνει ο Τάο Γιε. «Η ουσία της τέχνης, ομολογώ, είναι να αντιστέκεται στον φόβο που προκαλεί το πέρασμα της ζωής. Η τέχνη σε ωθεί να αναθεωρήσεις, να ορίσεις τον εαυτό σου, να τον διδάξεις και να τον διαφωτίσεις. Το να επεξεργάζεσαι αυτούς τους στόχους σού προσφέρει μια πρωτόγονη δύναμη και παράλληλα το κουράγιο να «καταναλώνεις» τον εαυτό σου. Καθώς η διαδικασία επαναλαμβάνεται κυκλικά, μια τέτοια επανάληψη όχι μόνο προσφέρει εμπειρία αλλά παράλληλα διαλύει και την απόλυτη διάκριση ανάμεσα στην αρχή και στο τέλος. Αρνείται την απόλυτη αλήθεια η οποία προβάλλεται ως η πίστη της ζωής και μας βοηθά να σταθούμε όρθιοι απέναντι στον φόβο που προκαλεί το πέρασμα της ζωής».
Μέσα από την πρακτική αυτή, συνεχίζει ο χορογράφος, ο ίδιος έχει καταλάβει ότι το «σώμα» είναι η πιο ουσιώδης ερμηνεία της ιδέας του «μοντέρνου». Καθώς το σώμα – ως κομιστής της πηγής της ζωής – κινείται, παρέχει φυσικά και ταυτόχρονα απαντήσεις και λύνει προβλήματα όπως η αναπαραγωγή και η κατανάλωση, τα όρια και η έλλειψή τους.

πότε & πού:

Οι χορογραφίες «6» & «7» από το Tao Dance Theater θα παρουσιαστούν στις 9 και 10 Απριλίου στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών. Στις 20.30.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk