11 ερωτήσεις στην Ελευθερία Ντεκώ

Κάνοντας μεταπτυχιακό στο New York University επάνω στη χορογραφία και την performance ανακαλύψατε την κλίση σας στον φωτισμό παραστάσεων. Τι σας μάγεψε;

Κάνοντας μεταπτυχιακό στο New York University επάνω στη χορογραφία και την performance ανακαλύψατε την κλίση σας στον φωτισμό παραστάσεων. Τι σας μάγεψε; «Παρακολούθησα ως µάθηµα επιλογής τον σχεδιασµό φωτισµού για να µάθω να φωτίζω τις χορογραφίες µου. Μαγεύτηκα από τις δυνατότητες αυτού του άυλου µέσου. Μπορούσε να δηµιουργεί χώρο, να υποβάλλει συναισθήµατα, να υποδηλώνει χρόνο, να ζωγραφίζει πολύχρωµα ή ασπρόµαυρα τη σκηνή. Δεν έπαψα από τότε να το υπηρετώ».

Οταν επιστρέψατε το 1992 στην Ελλάδα για να ασχοληθείτε με τους φωτισμούς παραστάσεων, πώς σας αντιμετώπισαν; «Είχα την τύχη να βρεθώ γρήγορα στην πρώτη γραµµή του ελληνικού θεάτρου φωτίζοντας µια µεγάλη γκάµα παραστάσεων: από πρωτοποριακές στον πρωτοεµφανιζόµενο τότε Εξώστη του Αµόρε µέχρι εµπορικά µιούζικαλ, όπως «Η µελωδία της ευτυχίας». Η υποδοχή και η αποδοχή ήταν πολύ καλές από τους µεγάλους σκηνοθέτες και πρωταγωνιστές, αλλά υπήρξε λίγο αµήχανη από κάποιους ηλεκτρολόγους».

Δηλαδή; «Ακούστηκαν φράσεις όπως «Σιγά µη µας πει η µικρή τι θα κάνουµε…» ή «Αν φέρουν εδώ την Ντεκώ, εγώ θα φύγω». Kαι πράγµατι, ο συγκεκριµένος ηλεκτρολόγος έφυγε από το θέατρο όταν του ανακοίνωσαν ότι θα σχεδιάσω τους φωτισµούς».

Ο σχεδιαστής φωτισμού, όμως, είναι ένα τεχνικό ή ένα καλλιτεχνικό επάγγελμα; «Ο σχεδιασµός φωτισµού είναι τέχνη».

Είναι εύκολη η συνεργασία με τους έλληνες σκηνοθέτες; «Οι έλληνες σκηνοθέτες είναι όπως ακριβώς και οι ξένοι: ο καθένας έχει διαφορετική προσωπικότητα και ακολουθεί διαφορετικό τρόπο δουλειάς. Οι περισσότεροι,
αν όχι όλοι, αντιλαµβάνονται την αξία του καλού φωτισµού. Το θέµα είναι να µπορούν και να τον διακρίνουν, ώστε να τον υποστηρίξουν».

Για τον σχεδιασμό του φωτισμού της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας κερδίσατε Εmmy. Τι θυμάστε πιο έντονα από την τελετή απονομής; «Οταν σηκώθηκα να παραλάβω το βραβείο και είπα τρέµοντας από τρακ ότι το αφιερώνω στη χώρα µου που διοργάνωσε εξαιρετικούς Ολυµπιακούς Αγώνες, όλοι σηκώθηκαν όρθιοι και χειροκρότησαν. Η συγκίνηση δύσκολα περιγράφεται…».

Θεωρείτε ότι το κεφάλαιο των Ολυμπιακών Αγώνων έμεινε ανεκμετάλλευτο; «Το ρωτάτε; Εγκαταλελειµµένα στάδια, ένας αθλητισµός ξεχασµένος από την πολιτεία και το δυναµικό µιας νέας γενιάς που έζησε τον ενθουσιασµό του εθελοντισµού έµειναν ανεκµετάλλευτα. Υστερα, το «know how» µιας παραγωγής µεγάλων διοργανώσεων πήγε χαµένο, όπως και η θετική στροφή της παγκόσµιας κοινής γνώµης έµεινε µετέωρη. Αλλά, κυρίως, έµεινε ανεκµετάλλευτο το αίσθηµα της περηφάνιας, της ισοτιµίας που νιώσαµε στον ευρωπαϊκό χάρτη: το αίσθηµα ότι µπορούµε και µεγάλα πράγµατα».

Ιστορικά κτίρια χάνονται καθώς δεν υπάρχουν τα κονδύλια να συντηρηθούν. Θα μπορούσαν να αναδειχθούν με τον κατάλληλο φωτισμό; «Ο φωτισµός µπορεί τη νύχτα να αναδείξει την αρχιτεκτονική των ιστορικών κτιρίων, δεν µπορεί όµως να τα συντηρήσει, όταν η εγκληµατική αδιαφορία της πολιτείας τα αφήνει να «πεθάνουν». Με αφορµή την ερώτησή σας, µου γεννήθηκε µια ανορθόδοξη ιδέα: να φωτιστούν όλα τα ετοιµόρροπα νεοκλασικά µε τέτοιο τρόπο ώστε να «φωτιστεί» η εγκατάλειψή τους. Ισως αυτό βοηθήσει να κινητοποιηθούµε».

Η Αθήνα «πλήττεται» από την άναρχη τοποθέτηση φωτεινών επιγραφών στα όρια του κιτς. Θα πρέπει να τεθούν αισθητικά κριτήρια; «Οχι µόνο η Αθήνα, οι περισσότερες πόλεις της χώρας. Και δεν είναι στα όρια, το έχουν ξεπεράσει το κιτς, γιατί το κιτς, αν µη τι άλλο, είναι ένα καλλιτεχνικό ρεύµα, οι φωτεινές επιγραφές όµως είναι αισθητική φασαρία που προκαλεί πονοκέφαλο, επιθετικότητα, εκνευρισµό. Φυσικά και θα έπρεπε να τεθούν αισθητικά κριτήρια. Το ερώτηµα είναι ποιος θα τα θέσει και πόσοι θα τα ακολουθήσουν…».
Στο σπίτι πότε κλείνετε το φως; «Οταν θέλω να µπει η σελήνη».
Τελικά, σκοτάδι ή φως; «Συνύπαρξη και των δύο! Αλλοτε µε εντάσεις άλλοτε αρµονική, σαν ένα ζευγάρι ερωτευµένο…».

* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 13 Δεκεμβρίου 2015

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
BHMAgazino
ΒΗΜΑτοδότης
  • Πάσχα στο χωριό; Κατά την τακτική ενημέρωση για την πανδημία, η κυρία Κοτανίδου εξέφρασε την ελπίδα ότι φέτος το Πάσχα ίσως να... ΒΗΜΑτοδότης |
Σίβυλλα
  • Ταπεινά τσιπς αντί για χαβιάρι… Οι προμήθειες στη βίλα καταστράφηκαν από τις διακοπές ρεύματος και η snob, κακομαθημένη οικοδέσποινα αναγκάστηκε, για να χορτάσει την...
Helios Kiosk