Τα «αγκάθια» των ιδιωτικοποιήσεων και η στάση της κυβέρνησης

«Έχω μία διαδρομή. Όντως ποτέ δεν ήμουν στην πλευρά της αριστεράς που έβλεπε τα πάντα από μία κρατική σκοπιά. Υπήρξα στέλεχος ενός χώρου που πάντα πίστευε ότι η αγορά έχει θέση και ότι πρέπει να λειτουργεί η οικονομία κατά βάση για την αγορά, κάτι που αποτελούσε βασική διάκριση μεταξύ ευρωκομουνισμού και των χωρών του υπαρκτού σοσιαλισμού» τόνισε την Τρίτη ο πρόεδρος του Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), κ. Στέργιος Πιτσιόρλας.

«Έχω μία διαδρομή. Όντως ποτέ δεν ήμουν στην πλευρά της αριστεράς που έβλεπε τα πάντα από μία κρατική σκοπιά. Υπήρξα στέλεχος ενός χώρου που πάντα πίστευε ότι η αγορά έχει θέση και ότι πρέπει να λειτουργεί η οικονομία κατά βάση για την αγορά, κάτι που αποτελούσε βασική διάκριση μεταξύ ευρωκομουνισμού και των χωρών του υπαρκτού σοσιαλισμού» τόνισε την Τρίτη ο πρόεδρος του Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), κ. Στέργιος Πιτσιόρλας.


Σύμφωνα με τον κ. Πιτσιόρλα, «το πρόβλημά μου είναι ότι αυτά πρέπει να γίνουν σωστά». «Νοιώθω καλύτερα εάν μεγιστοποιήσουμε τα έσοδα από αξιοποίηση περιουσίας παρά την μείωση συντάξεων και μισθών και την αύξηση φόρων» συμπλήρωσε κι έφερε ως παράδειγμα το ξενοδοχείο «Εσπέρια» το οποίο ανήκει στο ΙΚΑ και είναι κλειστό χρόνια. «Θεωρώ ότι αυτό είναι πρόβλημα. Θα πρέπει να έχουμε μεγάλα έσοδα. Το να ρημάζει την στιγμή που πρέπει να κόψεις συντάξεις είναι λάθος» είπε.

Ο κ. Πιτσιόρλας σημείωσε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ συμπεριέλαβε στο προεκλογικό του πρόγραμμα και το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων κι εκ μέρους της κυβέρνησης «υπάρχει σταθερή και αποφασιστική στάση για το θέμα».

Επίσης, σημείωσε ότι «πρέπει να έχουμε την ικανότητα να αξιοποιήσουμε τις θετικές επιπτώσεις που διαφαίνονται», ενώ τόνισε ότι το θέμα της Ειδομένης θα λυθεί σε μία με δύο μέρες, χαρακτηρίζοντας ως συγκυριακό το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι εταιρίες μεταφοράς προϊόντων.

Για τον ΟΛΠ υπογράμμισε ότι έγινε μία μεγάλη τακτοποίηση τους τελευταίους μήνες, καθώς «υπήρχε ένα χάος ως προς το τι είναι αυτό το λιμάνι». «Θα μπορούσε κανείς να διανοηθεί ότι είναι κομμάτι της λιμενικής ζώνης κεντρικοί λεωφόροι; Και όμως ήταν όπως και δημόσια κτίρια, σχολεία κτλ» πρόσθεσε. Ή όπως για παράδειγμα ο αρχαιολογικός χώρος της Κυνοσούρας, όπου είναι χαρακτηρισμένος ως αρχαιολογική ζώνη Α, «δηλαδή όπως η Ακρόπολη», παρατήρησε.

Ο κ. Πιτσιόρλας σημείωσε ότι οι «αντιπαραθέσεις ήταν τελικά γόνιμες σε μεγάλο ποσοστό» και ότι «η τελική ισορροπία ικανοποιεί όλες τις πλευρές». Μάλιστα, συμπλήρωσε ότι «εκτιμώ ιδιαίτερα τον υπουργό Ναυτιλίας κι έχουμε μία μακρά φιλία πολλών ετών».

Για την Δραπετσώνα ανέφερε ότι η περιοχή έχει μεγάλα βάθη και ως εκ τούτου δεν μπορούν να γίνουν λιμενικά έργα και σημείωσε ότι η αξιοποίηση θα περιλαμβάνει χώρους πρασίνου κι ελάχιστο real estate. «Αυτές δεν είναι λιμενικές δραστηριότητες για αυτό και το ΤΑΙΠΕΔ συμφώνησε κι έπεισε τους μετόχους αυτή η περιοχή να εξαιρεθεί» σημείωσε. Αντίθετα, τόνισε, το Ταμείο αρνήθηκε την απόσχιση του Πορθμείου της Σαλαμίνας.

Σχολιάζοντας την τοποθέτηση στελεχών στο ΔΣ του Ελληνικού, τα οποία ήταν κατά της παραχώρησης της περιοχής, παραδέχθηκε ότι «η πρώτη επιλογή ήταν ατυχής», όμως πρόσθεσε ότι σε εκείνη την φάση, η κυβέρνηση δεν είχε κατασταλάξει για τα σχέδιά της για την έκταση. Για τον διορισμό της κυρίας Σπυροπούλου στη θέση της διευθύνουσας συμβούλου της εταιρίας, η οποία είναι πρώην σύζυγος του νυν διευθύνοντος συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ, κ. Λεούση, τόνισε ότι ήταν δική του πρόταση, καθώς έχει εμπειρία σε μεγάλα έργα, ενώ επισήμανε ότι είχαν χωρίσει πριν από 15-20 χρόνια.

Για το Ελληνικό σημείωσε ότι εάν υπάρξει τροποποίηση της σύμβασης, θα εξεταστεί και το χρονοδιάγραμμα, ενώ παρατήρησε ότι ήταν δομικό πρόβλημα η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την παραχώρηση του ακινήτου, χωρίς να υπάρχει η αδειοδότηςη του έργου. Για το καζίνο στο Ελληνικό σημείωσε ότι θα αποτελέσει κυβερνητική επιλογή για το εάν θα γίνει ή όχι.

Για την αλλαγή της φορολογίας στα παιχνίδια του ΟΠΑΠ, τόνισε ότι ναι μεν όλοι οι επενδυτές θέλουν σταθερό πλαίσιο, όμως σημείωσε ότι η χώρα αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα και πρέπει να βρίσκει πόρους.

Ερωτηθείς από «Το Βήμα» για την κριτική που ασκεί στο Ταμείο για την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων ο υπουργός Υποδομών, κ. Χρήστος Σπίρτζης, ο κ. Πιτσιόρλας σημείωσε ότι βρήκε ολοκληρωμένο τον διαγωνισμό από την προηγούμενη διοίκηση, όμως υποστηρίζει «μετά πάθους ότι είναι καλή».

«Δεν θέλω να σχολιάσω τις απόψεις του υπουργού. Δεν συμφωνώ καθόλου με αυτές. Εμείς αυτό που επιδιώξαμε και πετύχαμε είναι να ξεπεραστούν ανησυχίες και προβληματισμοί που κάποια στιγμή υπήρχαν από τους επενδυτές λόγω των εξελίξεων στη χώρα» είπε ο κ. Πιτσιόρλας.

Σε άλλη ερώτηση του «Βήματος» για τα προβλήματα συνεργασίας του ΤΑΙΠΕΔ με την ΥΠΑ και για το ποιος φορέας από τους δύο θα εποπτεύει την σύμβαση παραχώρησης των αεροδρομίων, ο πρόεδρος του Ταμείου σημείωσε ότι «μέχρι σήμερα η ΥΠΑ ασκούσε διττό ρόλο». Η προοπτική, τόνισε, είναι να υπάρξει διαχωρισμός του ρυθμιστικού ρόλου και των υπηρεσιών αεροναυτιλίας και η Υπηρεσία να καταστεί ρυθμιστική αρχή για τα αεροδρόμια ώστε να ασκεί τον έλεγχο των συμβάσεων.

«Προφανώς και το ΤΑΙΠΕΔ έχει ρόλο εποπτείας για όσα ολοκληρώνονται με τις δικές του διαδικασίες, αλλά το βασικό είναι η ρυθμιστική αρχή που θα προκύψει. Έχουμε την ανάγκη να προσαρμόσουμε το θεσμικό πλαίσιο» πρόσθεσε. Μάλιστα, για τις σχέσεις ΤΑΙΠΕΔ – ΥΠΑ σχολίασε ότι «η μετάβαση από ένα καθεστώς στο άλλο προφανώς έχει πάντα και τα απόνερά της. Όμως, δεν ήταν αυτά τα καθοριστικά. Το βασικό είναι ότι ολοκληρώνεται η διαδικασία».

Για το δημοψήφισμα που διοργανώνεται στο Ιόνιο κατά της παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων, σημείωσε ότι δεν έχει τυπική ισχύ και σχολίασε ότι η μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών είναι υπέρ της ολοκλήρωσής της.

Για τον Αστέρα ο κ. Πιτσιόρλας σημείωσε ότι το προηγούμενο σχέδιο ήταν ριζικά λάθος, καθώς η περιοχή δεν σηκώνει 100 βίλες, κάτι το οποίο έδειξε και η απόρριψη του σχεδίου από το ΣτΕ. «Σήμερα, η συζήτηση είναι να υπάρξει περιορισμένος αριθμός και μικρή δόμηση για κατοικία» είπε και συμπλήρωσε ότι είναι κάτι που το δέχθηκαν και οι επενδυτές.

Ερωτηθείς για τα υδατοδρόμια, τόνισε ότι το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς ελέγχει τις μετοχές πολλών λιμανιών, μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου θα έχει αδειοδοτημένα περίπου 10-12 υδατοδρόμια, με στόχο να φτάσει τα 52.

Για το νέο Ταμείο συμπλήρωσε ότι θα πρέπει να αξιοποιήσει τις δομές του ΤΑΙΠΕΔ, της ΕΤΑΔ και του ΤΧΣ, αλλά και ότι πρέπει να προικιστεί και με άλλα περιουσιακά στοιχεία του δημοσίου, σημειώνοντας ότι θα έχει μεγαλύτερη ευελιξία από το ΤΑΙΠΕΔ. Μάλιστα, έφερε το παράδειγμα των μετοχών της ΕΥΔΑΠ τις οποίες δεν μπορεί να επιστρέψει το ΤΑΙΠΕΔ πίσω στο κράτος, παρά την απόφαση του ΣτΕ, μιλώντας για μία ανελαστικότητα η οποία πρέπει να αντιμετωπιστεί με πιο χαλαρές δεσμεύσεις.

Για τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ από τις επερχόμενες αξιοποιήσεις, σημείωσε ότι το μόνο δεδομένο είναι το τίμημα για τα περιφερειακά αεροδρόμια (1,2 δισ. ευρώ), καθώς δεν μπορεί να είναι γνωστό το τίμημα ούτε για ΟΛΠ και ΟΛΘ ούτε για την παράταση της σύμβασης του Ελ. Βενιζέλος.

Για τον ΔΕΣΦΑ ο κ. Πιτσιόρλας σημείωσε ότι η μείωση της ζήτησης για φυσικό αέριο, η οποία επηρεάζει ρυθμιζόμενα έσοδα, δεν έχει επίπτωση στο τίμημα των 300 εκατ. ευρώ. «Το τίμημα δεν μπορεί να αλλάξει» είπε και πρόσθεσε ότι το ενδιαφέρον των επενδυτών είναι ζωηρό, με την προσφορά να έρχεται στα τέλη Ιανουαρίου.

Αναφερόμενος στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ο κ. Πιτσιόρλας σημείωσε ότι υπάρχει ενδιαφέρον από εταιρίες εκτός διαγωνισμού, στον οποίο παραδέχθηκε ότι υπάρχει πρόβλημα με τις συμμετοχές, αφήνοντας να εννοηθεί ότι δεν είναι απίθανο ο διαγωνισμός να κηρυχθεί άγονος, αν κι επιβεβαίωσε ότι οι Ρώσοι επανήλθαν στην διαδικασία. Εάν δεν υπάρξει ανάδοχος, ο διαγωνισμός θα πρέπει να επαναληφθεί γρήγορα, συμπλήρωσε. Αντίθετα, για την ΕΕΣΣΤΥ, συμπλήρωσε ότι το ενδιαφέρον είναι ζωηρό.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk