«Τρέχει» παρά τα προβλήματα ο τουρισμός στην Αθήνα

Πρωταγωνίστησε σε ένα «ράλι» ανόδου τους τελευταίους εννέα μήνες με διψήφια ποσοστά που ξεπέρασαν και το 32%.

Πρωταγωνίστησε σε ένα «ράλι» ανόδου τους τελευταίους εννέα μήνες με διψήφια ποσοστά που ξεπέρασαν και το 32%. Το ίδιο διάστημα έγινε πόλος έλξης επιχειρηματικού ενδιαφέροντος, που εκφράστηκε και στην πράξη, καθώς τα πρώτα «ανοίγματα» νέων ξενοδοχείων έκαναν την εμφάνισή τους. Και παρότι ο Οκτώβριος δεν διατήρησε τα υψηλά ποσοστά, με τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) να καταγράφει μονοψήφια αύξηση 5,4%, η Αθήνα σε επίπεδο δεκαμήνου καταγράφει άνοδο 23,6%.

«Εχει ανατραπεί το κύμα φυγής τα τελευταία χρόνια»
λέει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής και Αργοσαρωνικού κ. Αλέξανδρος Βασιλικός αναφερόμενος στην ξενοδοχειακή κινητικότητα που παρουσιάζει η πόλη. «Βέβαια τα μεγέθη είναι πολύ μικρά» σε σχέση με τις 89 μονάδες που έκλεισαν την πενταετία 2008-2013, ενώ αρκετές εντάσσονται στην κατηγορία ενοικιαζομένων δωματίων μικρής δυναμικότητας.
Στην πλειονότητά τους τα νέα ανοίγματα ανήκουν σε εγχώριες και όχι σε διεθνείς εταιρείες. «Το ασταθές επιχειρηματικό και φορολογικό περιβάλλον και η απουσία μακροπρόθεσμου στρατηγικού σχεδιασμού για την πρωτεύουσα τις κρατούν σε αναμονή» υποστηρίζει ο πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ.
Στις αφίξεις «τα νούμερα δείχνουν θετική τάση, αλλά η τιμή είναι ακόμη η χαμηλότερη στην Ευρώπη». Αυτό δηλώνει την αμυντική στάση των ξενοδοχείων, τα οποία χρησιμοποιούν την τιμή ως εργαλείο προσέλκυσης πελατείας. Και τα οικονομικά των ξενοδοχείων της ελληνικής πρωτεύουσας είναι ακόμη εύθραυστα, αφού «έχουν πέντε παθητικούς ισολογισμούς πίσω τους».
Ελλείψεις σε υποδομές


Η καλύτερη πελατεία όμως και η αναβάθμιση του προϊόντος «περνάνε μέσα από την τιμή» και «αν θέλουμε να αυξήσουμε το έσοδο της πόλης πρέπει να αυξηθεί και η τιμή των ξενοδοχείων» από τα 84 ευρώ που είναι ο μέσος όρος σήμερα. Για να γίνει αυτό «χρειάζεται καινούργια στρατηγική» τονίζει ο πρόεδρος της ΕΞΑΑΑ. «Ακόμη και εφέτος βρισκόμαστε σε αρνητικά επίπεδα στο συνεδριακό κομμάτι», καθώς παραμένουν οι ελλείψεις σε υποδομές και δεχόμαστε τις συνέπειες της μη οργάνωσης συνεδρίων τα προηγούμενα χρόνια. «Υστέρηση έχει και η υποδοχή της κρουαζιέρας σε σχέση με άλλες πόλεις».

«Υπάρχουν ραγδαίες εξελίξεις που δεν παρακολουθούμε σε επίπεδο στρατηγικής και ασχολούμαστε μόνο με τα βασικά νούμερα»
λέει εκφράζοντας ανησυχία για την έλλειψη στρατηγικού σχεδιασμού. «Χρειάζεται μικρή αλλά σταθερή αύξηση στον τουρισμό της Αθήνας. Απαιτείται σχέδιο για το πώς θα είναι η πόλη σε μερικά χρόνια, ενώ είναι πάρα πολλές οι αλλαγές και στο φορολογικό πλαίσιο – αυτό που φρενάρει πολλές διεθνείς εταιρείες να τοποθετηθούν στην Αθήνα» δηλώνει. Παραδέχεται ωστόσο ότι «έχουν γίνει μεγάλα βήματα» για την ανασκευή της κακής εικόνας του προορισμού τα προηγούμενα χρόνια.
Προσπάθειες


Στο πλαίσιο αυτών εντάσσεται η νέα καμπάνια του ΔΑΑ και της Marketing Greece για το 2016 με τίτλο «Speak AΘenian. Be an AΘenian». Ενώ τη Δευτέρα η Περιφέρεια Αττικής παρουσιάζει το νέο στρατηγικό σχέδιο δράσης για την τουριστική προβολή την πενταετία 2016-2020. Παράλληλα αναπτύσσονται και νέα προϊόντα στην πόλη, όπως ξεναγήσεις με άξονα τη γαστρονομία, το κρασί κ.λπ. Αλλά και τα αθλητικά γεγονότα συμβάλλουν, όπως ο 33ος Αυθεντικός Μαραθώνιος, ο οποίος συγκέντρωσε πάνω από 43.000 συμμετοχές στις 8 Νοεμβρίου, τονώνοντας τις πληρότητες των ξενοδοχείων. Και σήμερα διεξάγεται για δεύτερη χρονιά στην πόλη το Santa Run ένας χριστουγεννιάτικος αγώνας που έχει καθιερωθεί διεθνώς.
Ωστόσο, σε «γάγγραινα» εξελίσσεται το θέμα των παράνομων καταλυμάτων, που στην Αθήνα ξεπερνούν τα 6.000. Τον Αύγουστο, παρότι η αύξηση αφίξεων στον ΔΑΑ ήταν 26%, οι πληρότητες ενισχύθηκαν μόλις 6%. Σχετική νομοθετική ρύθμιση προωθεί γι’ αυτό η αναπληρώτρια υπουργός Τουρισμού κυρία Ελενα Κουντουρά. «Υπάρχουν φαινόμενα από ανθρώπους που διαχειρίζονται 120-130 διαμερίσματα» σημειώνει ο κ. Βασιλικός και στέκεται στο ζήτημα της φορολόγησης και των διαφυγόντων εσόδων καθώς η έρευνα της Grant Thornton για το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΞΕΕ) διαπίστωσε φοροδιαφυγή 400 εκατ. ευρώ. Ενα ακόμη θέμα είναι οι προδιαγραφές. «Ενα ξενοδοχείο έχει 24 διαφορετικούς φόρους, έμμεσους και άμεσους. Μπορούν 6.000 παράνομα καταλύματα να το ανταγωνίζονται χωρίς να κάνουν τίποτα;» αναρωτιέται ο κ. Βασιλικός, εκτιμώντας ότι ως δυναμικότητα τα παράνομα καταλύματα «θα μπορούσαν να αντιστοιχούν σε ακόμα 12 Hilton στην Αθήνα».
Προβληματισμό προκαλεί και η κατάσταση στην ευρύτερη γειτονιά καθώς, αν συνεχιστούν οι ταραχές στη Μεσόγειο, θα επηρεάσουν αρνητικά και την Ελλάδα ως προορισμό.
Ενώ και η εικόνα των προσφύγων στους δρόμους και στις πλατείες «δεν ταιριάζει στην ελληνική φιλοξενία», τονίζει ο κ. Βασιλικός, θυμίζοντας δράσεις που έχουν αναλάβει τα ξενοδοχεία της Αθήνας, όπως η φιλοξενία Σύρων για δύο μήνες πέρυσι, συγκέντρωση τροφίμων κ.τ.λ. Ηδη σε κάποιες περιοχές της πόλης ξενοδοχεία «λαμβάνουν πολύ αρνητικά μηνύματα από τους πελάτες για μια πολύ άσχημη εικόνα».


Ξενοδοχεία
Ανοίγουν νέες μονάδες στην πόλη

Αέρα αισιοδοξίας φέρνουν τα νέα ανοίγματα στην πόλη. Τον Απρίλιο λειτούργησε το AthensWas, μονάδα των Anemi Hotels και μέλος των Design Hotels, το οποίο περιλαμβάνει 21 δωμάτια. Τα Anemi Hotels ανήκουν στην «Επιλογή Κτιρίων – K. Μπενακόπουλος ΑΕ», εταιρεία που δραστηριοποιείται επί 45 χρόνια στην ανέγερση και εκμετάλλευση πολυτελών ακινήτων.
Από τον Σεπτέμβριο λειτουργεί το 22 δωματίων boutique ξενοδοχείο in(n) Athens στο βάθος της Στοάς Ράλλη. Τις πύλες του άνοιξε τον Οκτώβριο και το πέντε αστέρων Domotel Καστρί, δυναμικότητας 86 δωματίων, από την ελληνική αλυσίδα Domotel, η οποία διαχειρίζεται έξι ξενοδοχεία σε Θεσσαλονίκη, Βόλο, Καρδίτσα, Σύβοτα, Παλαιό Αγιο Αθανάσιο και Αράχοβα. Η Domotel προχώρησε στη 15ετή μίσθωση του ακινήτου από την Τράπεζα Πειραιώς, καθώς ήταν στην ιδιοκτησία της Αγροτικής Τράπεζας.
Βoutique

Μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου θα έχει ανοίξει το δεύτερο ξενοδοχείο της Coco Mat στην Αττική. Μετά το «Hotel Nafsika» στην Κηφισιά θα είναι η πρώτη μονάδα στο κέντρο της Αθήνας, όπως σημειώνει ο διευθυντής των Coco Mat Hotels and Resorts κ. Γιώργος Περτέσης. Πρόκειται για ένα boutique ξενοδοχείο στο Κολωνάκι, επί της οδού Πατριάρχου Ιωακείμ. Σύμφωνα με πληροφορίες η Coco Mat θα ενισχύσει την παρουσία της στην Αθήνα, καθώς είναι ήδη σε φάση τελικής συμφωνίας για ένα ακόμα ακίνητο στο κέντρο της πρωτεύουσας. Η τρίτη μονάδα θα μετατραπεί σε boutique ξενοδοχείο της ελληνικής αλυσίδα, μέχρι τα τέλη του 2016 ή αρχές του 2017.
Το 2016 αναμένεται να λειτουργήσει και το νέο ξενοδοχείο πέντε αστέρων και 220 δωματίων, στο κτίριο που στέγαζε το υπουργείο Παιδείας στην οδό Μητροπόλεως, μετά από 15ετή μίσθωση του ακινήτου από την εταιρεία Αγία Δύναμις ΑΕ, στην οποία συμμετέχουν ο όμιλος Ηλέκτρα και η εταιρία που διαχειρίζεται το Athens Gate. Μέσα στη νέα χρονιά πρόκειται να λειτουργήσει ξενοδοχείο τεσσάρων αστέρων στην πλατεία Ομονοίας, με δυναμικότητα 120 δωμάτια, από τη Mage Hotels and Resorts, η οποία μίσθωσε το ακίνητο για 40 χρόνια. Το κτίριο, που ανήκει στο Γηροκομείο Αθηνών, στέγαζε στο παρελθόν το Fashion House Hotel της Grecotel.
Την ξενοδοχειακή του παρουσία επεκτείνει, μετά το Fresh Hotel στην οδό Σοφοκλέους, και ο όμιλος Αλλαντικών Υφαντή. Το νέο ξενοδοχείο θα λειτουργήσει σε διατηρητέο κτίριο που στέγαζε το ξενοδοχείο «Πίνδαρος», επίσης στην οδό Σοφοκλέους.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk