Στις εκλογές της 20ης Σεπτεμβρίου νικήθηκε κατά κράτος η επικοινωνία και τα βασικά εργαλεία της. Πριν απ’ όλα ηττήθηκαν οι δημοσκόποι, οι εταιρείες δημοσκοπήσεων, οι δημοσκοπήσεις. Και φυσικά ηττήθηκε η τηλεοπτική δημοσιογραφία και οι εκπρόσωποί της. Οι πρώτοι απέτυχαν να προβλέψουν. Οι δεύτεροι απέτυχαν να αναδείξουν τα προβλήματα, επιμένοντας στις εντυπώσεις. Τόσο οι δημοσκόποι όσο και οι (τηλεοπτικοί) δημοσιογράφοι υπήρξαν, ακόμη μια φορά, αφόρητα αυτοαναφορικοί.
Οι δημοσκόποι πρέπει να ξαναδούν τα μεθοδολογικά εργαλεία τους. Όπως επίσης να ξαναδούν τις σχέσεις με τους πελάτες τους, δηλαδή με αυτούς που τους παραγγέλλουν τις έρευνες. Οι τηλεοπτικοί δημοσιογράφοι πρέπει επιτέλους να απαλλαγούν από το σχολιογραφικό σύνδρομο. Δεν χρειαζόμαστε σχόλια, αλλά πληροφορίες.
Και τα δύο ντιμπέϊτ ήταν Βατερλώ της τηλεοπτικής δημοσιογραφίας. Επτά δημοσιογράφοι δεν κάνουν ντιμπέιτ. Κάνουν κακοφωνία. Οι δημοσιογράφοι διαμεσολαβούν, δεν πρωταγωνιστούν. Και φυσικά ούτε ίχνος αυτοκριτικής. Είναι τόσο μεγάλη η αυτοαναφορικότητα, που γνωστή (ξανθή) τηλεπαρουσιάστρια αυτοεπαινέθηκε αμέσως μετά το ντιμπέιτ των δύο αρχηγών.
Είναι φανερό ότι, το επικοινωνιακό σύστημα πρέπει να ανατάξει επειγόντως την αξιοπιστία του.



