Με κομμένη την ανάσα παρακολουθεί ο επιχειρηματικός κόσμος το συγκλονιστικό θρίλερ που εξελίσσεται στο πεδίο των διαπραγματεύσεων μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και των δανειστών.
Αν και όλα πρόκειται να τελειώσουν το αργότερο ως σήμερα, Κυριακή, το απόγευμα, με βάση όμως την αισιόδοξη εκδοχή των πραγμάτων, δηλαδή τη συνυπογραφή συμφωνίας μεταξύ των δύο μερών, όπως όλες τουλάχιστον οι ενδείξεις συνηγορούν, τα «τραύματα» που προκλήθηκαν στις επιχειρήσεις και γενικότερα στην αγορά στη διάρκεια των δύο τελευταίων εβδομάδων, με κορυφαία την τραπεζική αργία και το capital control, θα πάρουν αρκετό χρόνο για να επουλωθούν. Στην αγορά έχουν ανατραπεί τα συναλλακτικά ήθη, ενώ μείζον πρόβλημα για την επόμενη περίοδο είναι το θέμα των εισαγωγών.
Πρώτες ύλες με αγορά μετρητοίς
Η ελληνική οικονομία είναι μια κατά βάση εισαγωγική οικονομία, ακόμη και το μεταποιητικό της τμήμα εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τις εισαγωγές είτε πρώτων υλών είτε βοηθητικών υλών είτε ακόμη και των υλικών συσκευασίας. Οπως έλεγε μιλώντας προς «Το Βήμα» επικεφαλής επιχείρησης τροφίμων από την Κεντρική Ελλάδα, «εμείς έχουμε δική μας παραγωγική μονάδα υλικών συσκευασίας, αλλά και σε αυτή την περίπτωση χρειαζόμαστε πρώτη ύλη. Ευτυχώς βρήκαμε πριν από λίγες ημέρες πρώτη ύλη εντός της Ελλάδας, πληρώσαμε μετρητοίς, κάναμε δηλαδή συναλλαγή εκτός του τραπεζικού συστήματος, και για περίπου έναν μήνα δεν έχουμε πρόβλημα». Αντίστοιχα τυχερή ήταν βιομηχανία τροφίμων της Βόρειας Ελλάδας η οποία κατόρθωσε να προμηθευτεί υλικά συσκευασίας για περίπου τρεις εβδομάδες. Από εκεί και πέρα έχει ο Θεός…
Σταμάτησαν τις ασφαλίσεις
Στην προκειμένη περίπτωση τα πράγματα είναι εξαιρετικά δύσκολα. Πηγές από τον χώρο της ασφάλισης πιστώσεων έλεγαν προς «Το Βήμα» ότι οι μεγάλοι ασφαλιστικοί οργανισμοί πιστώσεων, αυτοί δηλαδή που ασφαλίζουν τις ευρωπαϊκές εξαγωγές προς την Ελλάδα, σχεδόν έχουν σταματήσει τις ασφαλίσεις των εξαγωγών που κατευθύνονται προς την ελληνική αγορά. Και τούτο χωρίς βέβαια να συνυπολογιστούν οι περιορισμοί που έχουν επιβληθεί από το σύστημα του capital control. Ετσι λοιπόν τα όρια και οι δυνατότητες των ελληνικών επιχειρήσεων είναι εξαιρετικά περιορισμένα. Οπως έλεγε πηγή της αγοράς που είναι σε θέση να γνωρίζει, «συνήθως οι επιχειρήσεις έχουν αποθηκευμένα προϊόντα για την κάλυψη των αναγκών ενός μήνα και οι αλυσίδες των σουπερμάρκετ για έναν ακόμη μήνα». Δηλαδή, η αγορά των καταναλωτικών προϊόντων είναι καλυμμένη για περίπου δύο μήνες, ως το τέλος του Αυγούστου. Αν οι περιορισμοί των εισαγωγών συνεχιστούν και πέραν του Αυγούστου και δεν υπάρξει στοιχειώδης ομαλοποίηση της διαδικασίας, τότε η ελληνική αγορά κινδυνεύει να αντιμετωπίσει σοβαρά προβλήματα. Παράλληλα θεωρείται βέβαιον ότι η υπάρχουσα κατάσταση αποτελεί εκ των πραγμάτων ένα μπρα ντε φερ μεταξύ ισχυρών, λιγότερων ισχυρών και αδύναμων επιχειρήσεων στην αγορά. Επί της ουσίας όποιος αντέξει.
Πίστωση από τις μητρικές εταιρείες
Στην προκειμένη περίπτωση όμως οι ισχυρότεροι παίκτες της αγοράς είναι κατά τεκμήριο οι θυγατρικές των πολυεθνικών ομίλων. Εχοντας την πλάτη των μητρικών ομίλων μπορούν επί παραδείγματι να μην ξεμείνουν από προϊόντα, αφού δεν χρειάζεται να προπληρώσουν τις εισαγωγές τους, ο μητρικός όμιλος μπορεί να τους παρέχει την πίστωση που χρειάζονται. Αυτό το πλεονέκτημα δεν το διαθέτουν οι ελληνικές επιχειρήσεις. Εκτός από το γεγονός ότι δεν λειτουργεί το τραπεζικό σύστημα, δεν μπορούν και να προπληρώσουν τις εισαγωγές τους λόγω του συστήματος του capital control, τουλάχιστον οι περισσότερες εξ αυτών. Ετσι στους κλάδους όπου ανταγωνίζονται πολυεθνικές και ελληνικές επιχειρήσεις οι πρώτες έχουν όλα τα πλεονεκτήματα και οι ελληνικές κανένα. Και σε ορισμένες περιπτώσεις κινδυνεύουν να ξεμείνουν και από προϊόντα».
Το κλειδί για τη λειτουργία της αγοράς είναι η Επιτροπή Εγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών που είναι εγκατεστημένη και λειτουργεί στο ΓΛΚ. Διάφορες επιχειρηματικές οργανώσεις έχουν υποστηρίξει ότι δεδομένου πως όλες σχεδόν οι μεταποιητικές επιχειρήσεις που έχουν εξαγωγική δραστηριότητα εξαρτώνται παράλληλα από τις εισαγωγές, είτε σε πρώτες ύλες είτε σε βοηθητικές ύλες, ακόμη και στα υλικά συσκευασίας, είναι ανάγκη να ομαδοποιηθούν, οι τράπεζες να κάνουν τη σχετική προεργασία και η Επιτροπή να προχωρεί στην επικύρωση του αιτήματος της επιχείρησης προκειμένου να κερδίσουν χρόνο διότι τα αποθέματα που μπορεί να διαθέτει η κάθε επιχείρηση είναι περιορισμένα.
Στις… φακές οι πρώτες ελλείψεις!
Από την άλλη πλευρά, αρκετές επιχειρήσεις είδαν τις πωλήσεις τους, άλλες αναπάντεχα και άλλες όχι, να απογειώνονται. Και τούτο λόγω του πανικού των ελλείψεων και του φόβου του «κουρέματος» των καταθέσεων που επικράτησε στη διάρκεια των τελευταίων δύο εβδομάδων. Οπως συνέβη –ήταν αναμενόμενο –στον κλάδο των σουπερμάρκετ, όπου οι πωλήσεις των διατηρήσιμων τροφίμων απογειώθηκαν, με αποτέλεσμα σε ορισμένες περιπτώσεις –ελάχιστες –να υπάρξουν ακόμη και ελλείψεις, όπως συνέβη π.χ. στις φακές. Υπήρξαν όμως περιπτώσεις –τούτο συνέβη στη διάρκεια των τελευταίων ημερών –που λόγω της ισχυρής φημολογίας για «κούρεμα» των καταθέσεων άνω των 8.000 ευρώ κατά 30% πολλοί καταναλωτές χρησιμοποιώντας τις χρεωστικές κάρτες αγόραζαν ηλεκτρονικά είδη, ακόμη και καλλυντικά, προκειμένου να κατεβάσουν τα όρια των καταθέσεών τους σε επίπεδα μικρότερα των 8.000 ευρώ.
Μετρητά ή web banking
1.127 ΙΧ πουλήθηκαν από τις αρχές Ιουλίου
Παρά την παρατεινόμενη τραπεζική αργία η οποία έχει προκαλέσει οικονομική ασφυξία στην αγορά, 1.127 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα ταξινομήθηκαν από την αρχή του μήνα ως την Πέμπτη 9 Ιουλίου.
1.127 ΙΧ πουλήθηκαν από τις αρχές Ιουλίου
Παρά την παρατεινόμενη τραπεζική αργία η οποία έχει προκαλέσει οικονομική ασφυξία στην αγορά, 1.127 καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα ταξινομήθηκαν από την αρχή του μήνα ως την Πέμπτη 9 Ιουλίου.
Οι ιδιοκτήτες τους είτε τα είχαν προεξοφλήσει αρκετές εβδομάδες νωρίτερα, φοβούμενοι τα χειρότερα για την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας, είτε πλήρωσαν το κόστος τους με μετρητά ή μέσω web banking, μεταφέροντας χρήματα από τους λογαριασμούς τους στους λογαριασμούς των αντιπροσώπων.
Μάλιστα, ορισμένες εισαγωγικές εταιρείες αξιοποιώντας το στοκ αυτοκινήτων που έχουν ήδη στην Ελλάδα παραδίδουν στους ενδιαφερομένους καινούργια αυτοκίνητα σε διάστημα 48-72 ωρών, ανάλογα με την πολιτική κάθε εταιρείας για τους τρόπους εξόφλησης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το πρώτο εξάμηνο του 2015 ολοκληρώθηκε με αύξηση των πωλήσεων κατά 15,1% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Συνολικά την περίοδο Ιανουαρίου – Ιουνίου ταξινομήθηκαν 43.141 καινούργια αυτοκίνητα έναντι 37.469 μονάδων την ίδια χρονική περίοδο του 2014, ενώ ο Ιούνιος με 8.999 ταξινομήσεις ήταν ο αποδοτικότερος μήνας του χρόνου μετά τις 9.070 ταξινομήσεις του Μαΐου.
Η συνολική πρόοδος της αγοράς αποδίδεται στις αυξημένες πωλήσεις αυτοκινήτων προς εταιρείες ενοικίασης, οι παραδόσεις των οποίων κορυφώθηκαν τους τελευταίους δύο μήνες λόγω της τουριστικής περιόδου, στην πορεία των υπολοίπων εταιρικών πωλήσεων αλλά και στην τάση των υποψήφιων αγοραστών να επισπεύδουν τη διαδικασία απόκτησης καινούργιου αυτοκινήτου, επενδύοντας σε αυτό.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ