Ελλείψεις εξακολουθεί να παρουσιάζει η νομοθεσία της ασφάλειας ανελκυστήρων στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα το γεγονός ότι δεν υφίσταται από τον νόμο υποχρέωση για τοποθέτηση πόρτας θαλάμου στους ανελκυστήρες να δημιουργεί επικίνδυνες καταστάσεις, όπως τέσσερα θανατηφόρα ατυχήματα τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα μέσα σε ασανσέρ. Από την άλλη, οι εταιρείες κατασκευαστών ανελκυστήρων έχουν δει τις πωλήσεις τους να συρρικνώνονται τα χρόνια της κρίσης, καθώς η μη εφαρμογή του νόμου και κατ’ επέκταση η μη αναβάθμιση των ανελκυστήρων έχουν προκαλέσεις μειώσεις της τάξεως του 80% στις συνολικές πωλήσεις του κλάδου.
Πτώση των πωλήσεων κατά 80%

Ο συνολικός τζίρος του κλάδου στην Ελλάδα μόνο από τις συντηρήσεις των ανελκυστήρων ανέρχεται στα 200 εκατ. ευρώ το 2014, ενώ πουλήθηκαν περίπου 1.200 νέοι ανελκυστήρες το προηγούμενο έτος, νούμερο που δείχνει τη σημαντική πτώση της τάξεως του 80% από το 2009. Οι τιμές πώλησης ανελκυστήρων στην Ελλάδα έχουν πέσει λόγω κρίσης, όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Τεχνολογίας Ανελκυστήρων και Κυλιόμενων Κλιμάκων (ΠΕΤΑΚ) κ. Αθανάσιος Μπίκας και τόνισε ότι με το ποσό των 800 ευρώ περίπου μπορεί ο καταναλωτής να αλλάξει την πόρτα ασφαλείας στο ασανσέρ που προβλέπει η νομοθεσία. Σύμφωνα με τον ίδιο, το μέσο κόστος για την αγορά ενός καινούργιου ανελκυστήρα σε μια πολυκατοικία μπορεί να κυμανθεί από 15.000 ως 18.000 ευρώ. Σημειώνεται ότι από το 2005 με Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) και σε μια προσπάθεια αναβάθμισης της ασφάλειας των ήδη εγκατεστημένων ανελκυστήρων ορίστηκε ως υποχρεωτική η τοποθέτηση πόρτας θαλάμου, ωστόσο στη συνέχεια επόμενες ΚΥΑ κατέστησαν το μέτρο προαιρετικό και έτσι εναποτέθηκε στη διακριτική ευχέρεια του ιδιώτη-χρήστη του ανελκυστήρα η τοποθέτηση ή μη της πόρτας θαλάμου.
Σήμερα υπάρχουν στην Ελλάδα περίπου 450.000 ανελκυστήρες, σύμφωνα με ανεπίσημα στοιχεία, με αποτέλεσμα η χώρα μας να κατέχει, αναλογικά του πληθυσμού της, την πρώτη θέση στην Ευρώπη όσον αφορά τους υπό λειτουργία ανελκυστήρες. Περίπου οι μισοί εξ αυτών είναι εγκατεστημένοι πριν από τουλάχιστον 20-25 χρόνια και είναι λογικό να μην υπάρχει το επιθυμητό επίπεδο ασφαλείας. Αν εξαιρεθούν οι ανελκυστήρες που εγκαταστάθηκαν μετά το 1999, οι οποίοι πληρούν τις απαιτήσεις της κοινής ευρωπαϊκής νομοθεσίας, εκτιμάται ότι οι υπόλοιποι χρήζουν άμεσων βελτιώσεων.
Τι γίνεται στην Ευρώπη

Οσον αφορά την Ευρώπη, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, από τους περίπου 5,8 εκατ. ανελκυστήρες που λειτουργούν στην επικράτεια της ΕΕ το 60% έχει εγκατασταθεί πριν από τα μέσα της δεκαετίας του ’80. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με ατυχήματα που προκλήθηκαν, αρκετά εκ των οποίων ήταν δυστυχώς μοιραία, οδήγησε την ΕΕ στην εκπόνηση, μέσω της σχετικής Επιτροπής, του Προτύπου ΕΝ 81-80 (Κανόνες για τη βελτίωση της ασφαλείας σε υφιστάμενους ανελκυστήρες), το οποίο παραθέτει 74 κινδύνους που εγκυμονούν σε παλιές εγκαταστάσεις, καθώς και τον ενδεδειγμένο τρόπο επίλυσής τους. Ηδη τα περισσότερα κράτη-μέλη έχουν επιβάλει εθνική νομοθεσία στην κατεύθυνση αυτή.
Ο κ. Gilles de Robien, πρώην υπουργός Μεταφορών της γαλλικής κυβέρνησης, τόνισε ότι πριν από το 2002 που ανέλαβε υπουργός στη Γαλλία υπήρχαν 10 θανατηφόρα ατυχήματα ετησίως σε ανελκυστήρες στη χώρα του, όμως μετά από μέτρα ασφαλείας εκμηδενίστηκαν.

HeliosPlus