Μέσα στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Οι πόρτες του κτιρίου του ΕΜΣΤ άνοιξαν για λίγο στο πλαίσιο της Διεθνους Ημέρας Μουσείων και ο αναπληρωτής υπουργός πολιτισμού κ. Νίκος Ξυδάκης δεσμεύτηκε ότι το πολυαναμενόμενο μουσείο θα ανοίξει μέχρι τέλος του χρόνου.

Οι πόρτες του κτιρίου του ΕΜΣΤ άνοιξαν για λίγο στο πλαίσιο της Διεθνους Ημέρας Μουσείων και ο αναπληρωτής υπουργός πολιτισμού κ. Νίκος Ξυδάκης δεσμεύτηκε ότι το πολυαναμενόμενο μουσείο θα ανοίξει μέχρι τέλος του χρόνου.

Ειπώθηκε κατ’ ιδίαν αλλά όχι δίχως να ακουστεί σε όσους βρισκόμασταν εκεί κοντά. Οταν ο αναπληρωτής Υπουργός Πολιτισμού, κ. Νίκος Ξυδάκης ερωτήθηκε από παλιό του συνάδελφο γιατί προγραμμάτισε τη συνέντευξη Τύπου για τη μέρα Σαββάτου 16/5 και όχι μια καθημερινή, εκείνος απάντησε: «Οποιος ήθελε να μην ερχόταν».

Ηταν μια μικρή νότα ευγένειας και πολιτισμού προς τους πρώην συναδέλφους οι οποίοι, εννοείται, ότι είτε Σάββατο είτε Κυριακή δεν θα χάναμε την ευκαιρία να παρευρεθούμε σε μια συνέντευξη Τύπου η οποία θα περιελάμβανε και περιήγηση στους χώρους του μουσείου στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων. Αλλωστε ελάχιστοι δημοσιογράφοι είχαμε δει το «κτίριο που κοντεύει να γίνει ένα μεγάλο ερωτηματικό και μια μεγάλη απορία» όπως είπε κάποια στιγμή ο κ. Βαγγέλης Στυλιανίδης του αρχιτεκτονικού γραφείου 3SK που ανέλαβε τη διαμόρφωση του ιστορικού κτιρίου του Τάκη Ζενέτου σε μουσείο.

«Δεν είναι θυρανοίξια αλλά πρόσκληση ενημέρωσης για να ενημερώσετε με τη σειρά σας τι έχει η χώρα» διευκρίνισε ο κ. Ξυδάκης. «Να μεταφέρετε το μήνυμα: Η Ελλάδα έχει Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, πάντα είχε».

Είναι μια σημαντική εξέλιξη στο σίριαλ που λέγεται ΕΜΣΤ. Διότι την προηγούμενη Δευτέρα μεταφέρθηκαν οι διοικητικές υπηρέσίες του μουσείου από το Ωδείο Αθηνών στο κτίριο Φιξ. Μέσα σε τέσσερις μέρες έπρεπε όλα να ετοιμαστούν για τη συνέντευξη Τύπου γιατί ο κ. Ξυδάκης έπρεπε να μεταβει στις Κάννες, σήμερα Δευτέρα -εξ ου και η προγραμματισμένη για το Σάββατο συνέντευξη Τύπου. «Ηταν εξαιρετικά δύσκολο να γίνει μια εκδήλωση σαν κι αυτή. Ευχαριστώ τους ελάχιστους εργαζόμενους του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης που το κατέστησαν εφικτό» είπε η κ. Κοσκινά και κάλεσε τα 14 άτομα που αποτελούν το προσωπικό του μουσείου να σηκωθούν για να εισπράξουν ένα θερμό χειροκρότημα.

Ο ενθουσιασμός ήταν διάχυτος για το κτίριο των 18.142 τ.μ έτοιμων να υποδεχτούν τα ογκοδέστερα έργα τέχνης που υπάρχουν σε αυτό το εντυπωσιακό κτίριο που άνετα συναγωνίζεται εφάμιλλα του εξωτερικού. Ενα κτίριο το οποίο σε αντίθεση με τη διχασμένη προσωπικότητα που παρουσιάζει η αρχιτεκτονική του εξωτερικά, σε κερδίζει με τη λιτότητα των χώρων του εσωτερικά. Τεράστιες, λευκές επιφάνειες για να ξεδιπλώσει τη φαντασία του και ο πιο πληθωρικός επιμελητής, ένα κλιμακοστάσιο με ταβάνι τον ουρανό, μεγάλα παράθυρα στην πόλη και τη ζωή της σαν οθόνες που προβάλλουν video art, και μια ταράτσα 3000 τ.μ «που σου κόβει την ανάσα» όπως ειπώθηκε κατ’ επανάληψη, με θέα της Αθήνας 360 μοιρών.

Μουσείο δεν υπάρχει

«Προφανώς δεν εγκαινιάζουμε το μουσείο γιατί μουσείο δεν υπάρχει» διευκρίνισε η διευθύντρια του ΕΜΣΤ κ. Κατερίνα Κοσκινά. «Εγκαινιάζουμε το κέλυφος. Το κτίριο είναι περίπου σε αυτή την κατάσταση έναν χρόνο και τέσσερις μήνες. Δεν έχει παραληφθεί ακόμα, έχουμε παραλάβει μόνο τον ημιόροφο και τον πρώτο. Μπορεί να φαίνεται μικρό αλλά είναι τεράστιο από ψυχολογική άποψη». Δεν είναι δα και λίγο αν σκεφτεί κανείς ότι χρειάστηκαν «έντεκα χρόνια, δώδεκα διαφορετικά ΔΣ και πέντε υπουργοί για να πραγματοποιηθεί αυτό το κτίριο» όπως είπε ο κ. Στυλιανίδης.

Από την πλευρά της η κ. Κοσκινά είπε ότι απ’ όταν ανέλαβε τα καθήκοντά της τον Δεκέμβρη του ’14, «ολοκληρώθηκαν οι εκκρεμότητες σε επίπεδο κατασκευής από την εταιρεία Ακτωρ Α.Ε, έγινε η εκκένωση του Ωδείου Αθηνών, εξασφαλίστηκαν δωρεές για τη μεταφορά της οικοσυσκευής του μουσείου και η ενεργοποίηση της ΟΔΕΜΣΤ, της ομάδας διαχείρισης της δωρεάς Νιάρχου η οποία μόλις πριν από έναν μήνα πήρε εμπρός, και πραγματοποιήθηκε και η επεξεργασία και κατάθεση του εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας χωρίς την οποία είναι αδύνατη η πρόσληψη του μόνιμου προσωπικού».

Θυρανοίξια μέσα στο 2015 και συγχώνευση δυο μουσείων

Πότε θα «υπάρξει» λοιπόν το μουσείο; Είναι το εύλογο ερώτημα που προκύπτει τώρα που το κτίριο «εκπορθήθηκε» ιδίως από τη στιγμή που μας διανεμήθηκε ένα κομψό μπλοκάκι σημειώσεων με τη γραπτή υπόσχεση: «Αυτό το Πρώτο Βήμα μας αποτελεί και τη δέσμευσή μας για το άνοιγμα του Μουσείου εντός του 2015».

«Τους επόμενους 4,5,6 μήνες» υποσχέθηκε ο αναπληρωτης υπουργός. «Για να γίνει μια σωστή μουσειολογική μελέτη θα έπρεπε να έχω τουλάχιστον ενάμισι χρόνο. Δυστυχώς αυτός ο χρόνος δεν υπάρχει, άρα θα πρέπει η μελέτη να γίνει πιο σύντομα» διευκρίνισε από την πλευρά της η κ. Κοσκινά. Οσον αφορά το μεγάλο αγκάθι, τη χρηματοδότηση για την εύρυθμη λειτουργία του μουσείου, ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΜΣΤ κ. Γιώργος Παπαναστασίου συνόψισε: «Δεν έχουμε χρήματα, περιμένουμε πόρους, έχουμε και συσσωρευμένα χρέη από τα προηγούμενα χρόνια». Οπως είδαμε το υπάρχον προσωπικό είναι 14 άτομα και προκειμένου να λειτουργήσει χρειάζονται «60-70 άτομα» ενώ το ετήσιο κόστος λειτουργίας του γαργαντουικών διαστάσεων μουσείου «θα ανέρχεται στα 2 εκ. ευρώ» πάντα σύμφωνα με τον κ. Παπαναστασίου. «Αυτή τη στιγμή έχουμε μόνο την τακτική μισθοδοσία 500.000 ευρώ η οποία επαρκεί μόνο για τη μισθοδοσία και περισεύουν και 20.000. Ο Υπουργός προσπαθεί να βρεθούν τα χρήματα» τόνισε ενώ όσον αφορά το πρόβλημα του ελλιπούς προσωπικού είπε ότι: «περιμένουμε να εγκριθεί ο εσωτερικός κανονισμός ο οποίος ανοίγει τον δρόμο για προκήρυξη διαγωνισμού και προσλήψεις. Υπάρχει και το ενδεχόμενο της απόσπασης προσωπικού». Ο κ. Παπαναστασίου αναφέρθηκε και στην προγραμματική σύμβαση της τριετίας 2015-2017 ύψους 4 εκ. ευρώ από την οποία ωστόσο δεν έχει εκταμπιευθεί ούτε λεπτό.

«Ο σκοπός μας είναι να βγει και πλούτος από αυτό το μουσείο. Αν πάει καλά ίσως να μπορέσει να έχει και κέρδος» προέβλεψε. «Ο υπουργός είναι ενημερωμένος και κάνει ό,τι μπορεί» ήταν το consensus των παρευρισκομένων.

Οντως ο κ. Ξυδάκης μοιάζει αποφασισμένος να ανοίξει το μουσείο αλλά και να αλλάξει το τοπίο των μουσείων, καθώς λίγο αργότερα ανακοίνωνε την επανεκίννηση του σχεδίου για τη συγχώνευση των δυο μουσείων σύγχρονης τέχνης στη Θεσσαλονίκη, του Κρατικού και του Μακεδονικού. Ενας υπουργός με όραμα και ζήλο ορισμένες φορές υπερβάλλοντα που δεν αφήνει περιθώριο για αβρότητες. Για παράδειγμα, ούτε μια φορά δεν αναφέρθηκε στην κ. Κοσκινά και τα πεπραγμένα της στη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου, λες και εκείνη δεν βρισκόταν στον χώρο καθισμένη δίπλα του.

Ο διεθνής διαγωνισμός και η απούσα Αννα Καφέτση

Ως γνωστόν, η θητεία της κ. Κοσκινά λήγει στις 16 Ιανουαρίου του 2016 οπότε όσον αφορά το καθεστώς διαδοχής της διεύθυνσης του ΕΜΣΤ ο κ. Ξυδάκης υπήρξε πολύ σαφής: «Στους μεγάλους καλλιτεχνικούς οργανισμούς οι διευθυντές πρέπει να προκύπτουν από διεθνείς διαγωνισμούς. Στο διεθνοποιημένο περιβάλλον τα μουσεία που έχουν μια καταστατική εξωστρέφεια πρέπει να είναι ανοιχτά και διαφανή». Η κ. Κοσκινά δήλωσε ότι τάσσεται υπέρ του διεθνούς διαγωνισμού. Δεν εκδήλωσε ενδιαφέρον αλλά ούτε και απέκλεισε ότι μπορεί να συμμετάσχει σε αυτόν. Γιατί «η πρώτη προϋπόθεση είναι να υπάρχει το μουσείο. Η δεύτερη είναι να έχει ταυτότητα και η τρίτη να υπάρχουν τα χρήματα για να λειτουργήσει».

Σχετικά με την πολυακουσμένη αποκατάσταση της κ. Αννας Καφέτση, η οποία ήταν η μεγάλη απούσα, «προσκλήθηκε αλλά δεν θέλησε να παρευρεθεί» εξήγησε η κ. Κοσκινά, ο κ. Ξυδάκης τόνισε ότι «η ηθική αποκατάσταση εμπεριέχει πολλά, ανοίγει σαν βεντάλια. Το ότι την αναφέραμε σήμερα κι εγώ και η κ. Κοσκινά και ο κ. Στυλιανίδης και ο κ. Παπαναστασίου είναι μια μορφή ηθικής αποκατάστασης».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk