• Αναζήτηση
  • Τα κινεζικά επενδυτικά σχέδια στον Πειραιά

    Θα έλεγε κανείς ότι το success story της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά ξεκίνησε στις 27 Απριλίου 1961, όταν ο Μάο Τσετούνγκ ίδρυσε την China Ocean Shipping Company (COSCO), γράφει σε εκτενές ρεπορτάζ στο «Spiegel» ο Αλεξάντερ Σμόλτσικ.

    Θα έλεγε κανείς ότι το success story της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά ξεκίνησε στις 27 Απριλίου 1961, όταν ο Μάο Τσετούνγκ ίδρυσε την China Ocean Shipping Company (COSCO), γράφει σε εκτενές ρεπορτάζ στο «Spiegel» ο Αλεξάντερ Σμόλτσικ.

    Ο ρεπόρτερ του γερμανικού περιοδικού αναφέρεται διεξοδικά στην πορεία της μεγάλης κινεζικής επένδυσης στον Πειραιά, που πιθανότατα θα γίνει… ακόμα μεγαλύτερη, καθώς η νέα ελληνική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θα διαθέσει προς πώληση την πλειοψηφία του μετοχικού μεριδίου που κατέχει στο μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι. «Μέχρι στιγμής η Cosco προβάλλει ως ο πιθανότερος αγοραστής», σημειώνει χαρακτηριστικά ο Σμόλτσικ. Το ρεπορτάζ του, άλλωστε, φέρει τον τίτλο: «Η Κίνα θέλει να κυριαρχήσει στο λιμάνι της Αθήνας».
    Ο γερμανός ρεπόρτερ παραθέτει δηλώσεις του διευθύνοντος συμβούλου της θυγατρικής της Cosco στον Πειραιά, Φου Τσενγκ Κουί, του περίφημου «Κάπτεν Φου», τον οποίο αποκαλεί «φρουρό της κινεζικής πύλης προς την Ευρώπη». Ο Φου εκφράζει την πεποίθησή του ότι η εταιρεία του θα επεκτείνει την παρουσία της στον Πειραιά, για να φθάσει το ελληνικό λιμάνι στα επίπεδα και τις διαστάσεις των λιμανιών του Αμβούργου, της Αμβέρσας και του Ρότερνταμ.
    «Είμαι κι εγώ σοσιαλιστής»
    «Έχουν αλλάξει τέσσερις κυβερνήσεις από τότε που ήλθα στην Ελλάδα. Και κάθε κυβέρνηση μιλά πολύ. Τι είναι όμως εκείνο που μετρά; Οι πράξεις μετρούν. Μόνο οι πράξεις!», τονίζει στο Spiegel ο Φου.
    Ο κινέζος μάνατζερ εξιστορεί πώς η επένδυση της χώρας του έφερε στον Πειραιά δύο κόσμους τον ένα πλάι στον άλλο: «τον τούρμπο καπιταλισμό των διαδόχων του Μάο Τσετούνγκ από τη μια πλευρά και μια οικονομία της αγοράς η οποία κινείται με αργούς σοσιαλιστικούς ρυθμούς από την άλλη».
    Ο Φου αναφέρεται στις διαμαρτυρίες των εργαζομένων και των συνδικάτων, στην απεργία των έξι εβδομάδων που πραγματοποίησαν οι ναυτεργάτες, στα πανό με το σύνθημα «Cosco Go Home»! Και δηλώνει ότι δεν τον ξενίζουν τέτοιου είδους διαμαρτυρίες.
    «Έχω δουλέψει 15 χρόνια στη Νάπολη και ξέρω πώς είναι οι απεργίες. Είμαι κι εγώ σοσιαλιστής, άλλωστε. Κι αυτό που είπα στους Έλληνες απεργούς που ζητούσαν να μην αλλάξει εθνικότητα το λιμάνι τους είναι ότι το λιμάνι είναι δικό τους κι ότι εμείς δεν φέραμε παρά μόνο 7 μάνατζερ στον Πειραιά», σημειώνει και προσθέτει: «Δυστυχώς οι εργαζόμενοι δεν μας καταλάβαιναν και δεν μας πίστευαν στην αρχή».  
    Κινεζικό προγεφύρωμα
    Τον περασμένο Ιούνιο, όταν επισκέφθηκε ο κινέζος πρωθυπουργός Λι Κεκιάνγκ τον Πειραιά, χαρακτήρισε το λιμάνι ως την «πύλη της Κίνας προς την Ευρώπη». Η αλήθεια είναι ότι το ελληνικό λιμάνι αποτελεί το προγεφύρωμα της Κίνας στην Ευρώπη, γράφει το Spiegel. Διότι μέσω του λιμανιού αυτού οι κινεζικές εξαγωγές φθάνουν στη Γερμανία, στην Ουγγαρία και στην Αυστρία από 7 έως 11 ημέρες γρηγορότερα.
    «Προς το παρόν τρία εμπορευματικά τρένα αναχωρούν κάθε εβδομάδα από τον Πειραιά προς την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη. Θα έλεγε κανείς ότι πρόκειται για ψίχουλα. Αλλά η Κίνα βλέπει μπροστά. Βρισκόμαστε ακόμα στην αρχή», δηλώνει ο «Κάπτεν Φου».
    Κυβερνητική πολυφωνία
    Το Spiegel αναφέρεται στις αντιφατικές δηλώσεις κυβερνητικών αξιωματούχων σχετικά με την τύχη του λιμανιού του Πειραιά και ασφαλώς της κινεζικής επένδυσης σ’ αυτό. Αναφέρεται στις δηλώσεις του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη περί ιδιωτικοποίησης της πλειοψηφίας του λιμανιού και την περί του αντιθέτου δήλωση, λίγο αργότερα, του υφυπουργού Ναυτιλίας Θεόδωρου Δρίτσα.
    «Είναι δύσκολο να σχηματίσεις σαφή εικόνα. Έτσι είναι η πολιτική. Το μόνο που μπορούμε να κάνουμε είναι να περιμένουμε πίνοντας το τσάι μας. Σε κάθε περίπτωση, εμείς επιθυμούμε την επέκταση της παρουσίας μας στον Πειραιά», δηλώνει ο «Κάπτεν Φου».
    Ο ρεπόρτερ του «Spiegel» αναφέρει ότι εκτός από την Cosco στο ελληνικό λιμάνι έχουν εκδηλώσει επίσης ενδιαφέρον για να επενδύσουν εταιρείες διαχείρισης λιμένων από τη Δανία, τις Φιλιππίνες, τις ΗΠΑ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
    Σημειωτέον ότι το γερμανικό περιοδικό αναφέρει ότι ο Φου δεν κρύβει ότι επιθυμία της Cosco είναι να αποκτήσει μια επισκευαστική μονάδα στη Σαλαμίνα, «στο νησί που βρίσκεται στα ανοικτά του Πειραιά και στο οποίο το 480 π.Χ. έγινε η σημαντικότερη ναυμαχία στην Αρχαία Ελλάδα, όταν ο ελληνικός στόλος αντιμετώπισε τον περσικό και ανέκοψε την προέλαση της Περσικής Αυτοκρατορίας προς τη Δύση.
    Η άποψη των λιμενεργατών
    Το Spiegel υπογραμμίζει ότι λίγες εκατοντάδες μέτρα από τον νέο κόσμο του Φου βρίσκεται η Ένωση Λιμενεργατών και το γραφείο του Νίκου Γεωργίου. «Ο επικεφαλής της Ένωσης μιλά για εργατικά ατυχήματα που κουκουλώθηκαν, για έλλειψη ασθενοφόρων, για μέλη της νεοναζιστικής Χρυσής Αυγής που κινούνται σαν στο σπίτι του στην κινεζική πλευρά του λιμανιού», γράφει χαρακτηριστικά.
    Ο Γεωργίου καταγγέλλει την τρόικα επειδή «από τότε που οι Κινέζοι διαχειρίζονται ένα τμήμα του λιμανιού, οι μισθοί των εργαζομένων έπεσαν και στο άλλο τμήμα». Και θεωρεί ότι «ο Πειραιάς ιδιωτικοποιήθηκε μερικώς για να σπάσει ένα μονοπώλιο», αλλά «αν τώρα η ιδιωτικοποίηση επεκταθεί, θα δημιουργηθεί ένα άλλο μονοπώλιο, τη φορά αυτή κινεζικό».
    Πέρα από τον τίτλο του ρεπορτάζ, όμως, που προτάσσει την πρόθεση των Κινέζων να επεκτείνουν την παρουσία τους στον Πειραιά, ο υπέρτιτλος περιγράφει την κατάσταση που επικρατεί σήμερα εκεί: «Ένα Λιμάνι, Δύο Κόσμοι»…
    Οικονομία
    One Channel
    Ο νέος ενημερωτικός τηλεοπτικός σταθμός της Ελλάδας
    Σίβυλλα
    • Έντυπη έκδοση Μαχητικά και ιστιοφόρα Τα τουρκικά πολεμικά αεροσκάφη περνούσαν συνέχεια πάνω από την Ικαρία. Μια μαυροντυμένη γυναίκα με ροζιασμένο πρόσωπο και τα κατάλευκα... ΣΙΒΥΛΛΑ
    Helios Kiosk