Χτυπά την αγορά κρουαζιέρας η αστάθεια στη Μεσόγειο

Λιγότερες προσεγγίσεις με μεγαλύτερα πλοία και προσανατολισμός των εταιρειών στις προσοδοφόρες αγορές της Ασίας συνθέτουν το «παζλ» του 2015 στην κρουαζιέρα.

Λιγότερες προσεγγίσεις με μεγαλύτερα πλοία και προσανατολισμός των εταιρειών στις προσοδοφόρες αγορές της Ασίας συνθέτουν το «παζλ» του 2015 στην κρουαζιέρα. «Η πολιτική ρευστότητα και η γενικότερη αστάθεια στην Ανατολική Μεσόγειο είναι ανάμεσα στους βασικούς παράγοντες που επηρεάζουν» σημειώνει ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας κ. Θεόδωρος Κόντες. Ταυτόχρονα αυξάνεται η κίνηση και η ζήτηση στην Ασία και στην Αυστραλία, με αποτέλεσμα οι μεγάλες εταιρείες, όπως η Royal Caribbean και η Costa Cruises, να μεταφέρουν τον στόλο τους προς Ανατολάς.

«Αν δεν υπάρξουν γεωπολιτικές αστάθειες και προβλήματα που μπορεί να επηρεάσουν, περιμένουμε μια καλή χρονιά»
λέει ο πρόεδρος του ταξιδιωτικού οργανισμού Navigator, εκπρόσωπος του ομίλου της Royal Caribbean International σε Ελλάδα, Κύπρο, Βουλγαρία, Σλοβακία και πΓΔΜ κ. Ανδρέας Στυλιανόπουλος, εκτιμώντας ότι η σεζόν θα κυμανθεί στα ίδια επίπεδα με πέρυσι. Ο ίδιος όμως τονίζει την ανάγκη συνεργασίας Ελλάδας και Τουρκίας στην κρουαζιέρα καθώς θα προσέδιδε συγκριτικό πλεονέκτημα στην περιοχή, ενώ θέτει και την παράμετρο της επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου.
Η ανατολική λεκάνη


«Αν είναι προβληματική η ανατολική λεκάνη της Μεσογείου και η Μαύρη Θάλασσα, μεσομακροπρόθεσμα σχεδιάζονται λιγότερες κρουαζιέρες για την περιοχή» σημειώνει ο γενικός διευθυντής της Orange Cruises Hellas και αντιπρόσωπος της Costa Cruises κ. Γιώργος Παλιούρας. Υπογραμμίζει επίσης τη στροφή μεγάλων εταιρειών κρουαζιέρας, όπως η Costa Cruises και η Royal Caribbean, προς Ασία δρομολογώντας προγράμματα και πλοία στην περιοχή. Αναφερόμενος δε στην τάση της αγοράς για μεγαλύτερα πλοία, σχολιάζει ότι «λιγότερες προσεγγίσεις μπορεί να φέρουν περισσότερο κόσμο».
Αναφερόμενος στην απόσυρση του πλοίου της Costa, το οποίο έκανε κυκλικό δρομολόγιο, ξεκινώντας από Ηράκλειο και Ρόδο τα τελευταία δύο χρόνια, ο κ. Παλιούρας εξηγεί ότι, αν και «το εγχείρημα πήγε καλά», λόγοι ανταγωνισμού και τιμών οδήγησαν στη διακοπή του, ειδικά όταν «στο κόστος προστίθεται και το αεροπορικό εισιτήριο».
Το home porting


Αν και υπήρξε η σκέψη το πλοίο να ξεκινά από Κωνσταντινούπολη και να επισκέπτεται τη Ρόδο, τελικά η συγκεκριμένη κρουαζιέρα αναβλήθηκε λόγω πώλησής του. Σε ό,τι αφορά το home porting, ο ίδιος τονίζει ότι υπάρχει ενδιαφέρον για τον Πειραιά από εταιρείες, η επιτυχία της κίνησης όμως παραμένει «στοίχημα» για τις τελευταίες. «Είναι δύσκολο λόγω της αεροπορικής σύνδεσης με κύριες αγορές», καθώς οι ΗΠΑ αποτελούν βασική αγορά κρουαζιέρας και «υπάρχει μια πτήση-σύνδεση την ημέρα με την Αθήνα. Επίσης χρειάζεται και η εσωτερική αγορά να είναι υπολογίσιμη» προσθέτει.
Το 2014 ήταν χρονιά που καταγράφηκε μείωση στις προσεγγίσεις και στα έσοδα, λέει ο κ. Κόντες, αν και υπήρξε διαφοροποίηση στις επιδόσεις των προορισμών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος από 16 λιμάνια της χώρας, για το εννεάμηνο του 2014 οι αφίξεις κρουαζιεροπλοίων έφθασαν τις 3.118 από 3.381 το αντίστοιχο διάστημα του 2013, με 3,947 εκατ. εξόδους επιβατών. Αντίστοιχα οι εισπράξεις κυμάνθηκαν στα 369 εκατ. ευρώ, περιορισμένες κατά 13,3%, ενώ και οι επισκέπτες μειώθηκαν οριακά 0,4%, στα 1,857 εκατ. «Η πολιτική αστάθεια στη χώρα επηρεάζει, αλλά και γενικότερα την τελευταία δεκαετία υπάρχει έλλειψη εμπιστοσύνης στην Ανατολική Μεσόγειο» σχολιάζει αναφερόμενος στην κατάσταση σε Αίγυπτο και Συρία αλλά και στην εμφάνιση του τζιχάντ. Εφέτος η Αίγυπτος δείχνει σημάδια ανάπτυξης, «μια και είχε σημειώσει μεγάλη πτώση τα προηγούμενα χρόνια. Αυτό που κερδίσαμε το 2013 το κερδίσαμε λόγω Αιγύπτου» υποστηρίζει. Θα μπορούσε ωστόσο να υπάρξει κάποια κίνηση σε ελληνικούς προορισμούς, ως «περαστικά λιμάνια», σε προγράμματα που κατευθύνονται στην Αίγυπτο.
Εν τω μεταξύ, πέρα από τα καθιερωμένα λιμάνια κρουαζιέρας, αναπτύσσονται και άλλα, μικρότερα νησιά ως προορισμοί. Σε αυτή την κατεύθυνση κινείται ιδιαίτερα η Celestyal Cruises (πρώην Louis Cruises) αναπτύσσοντας εναλλακτικούς προορισμούς, ενώ και η Royal Caribbean διερευνά προορισμούς για τα μικρότερα πλοία της από το 2017-18. «Πέρυσι η Μήλος δέχθηκε 30 προσεγγίσεις» αναφέρει ο κ. Κόντες και υπογραμμίζει ότι «αυτό που έχει σημασία είναι να γίνουν τουλάχιστον υποτυπώδεις υποδομές έτσι ώστε η εξυπηρέτηση των πλοίων να είναι πιο εύκολη». Στην Κέρκυρα ολοκληρώθηκαν τα έργα και εφέτος θα λειτουργήσει η προβλήτα μήκους 300 μέτρων. Προς ολοκλήρωση βαίνουν τα έργα στο Κατάκολο και στο Γύθειο. Θετικό χαρακτηρίζει επίσης το γεγονός ότι ξεκίνησε η σχεδίαση του δεύτερου τελεφερίκ στη Σαντορίνη, το οποίο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2017.

Celestyal Cruises
627 προσεγγίσεις σε 28 ελληνικά λιμάνια

Δώδεκα νέα λιμάνια στο Ιόνιο, στην Πελοπόννησο και στην Αδριατική προσθέτει εφέτος στα προγράμματά της η Celestyal Cruises (πρώην Louis Cruises). Οι προσεγγίσεις της θα ανέλθουν στις 627 σε συνολικά 28 ελληνικά λιμάνια το 2015 καθώς παρατηρείται αύξηση της ζήτησης για τη σεζόν, με προϋπόθεση τη σταθερότητα στη χώρα.

«Η εφετινή σεζόν στην κρουαζιέρα, αν και είναι λίγο νωρίς για να έχουμε μια ολοκληρωμένη εικόνα, φαίνεται αρκετά θετική»
δηλώνει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κ. Κυριάκος Αναστασιάδης, διευκρινίζοντας ότι αναφέρεται στην ελληνική κρουαζιέρα και τη μοναδική αυτή τη στιγμή εκπρόσωπό της, τη Celestyal Cruises, η οποία έχει αφετηρία ελληνικά λιμάνια (home porting). «Είναι σημαντικό ότι υπάρχει κινητικότητα στις κρατήσεις και αυξημένη ζήτηση, γι’ αυτόν τον λόγο άλλωστε και δρομολογούμε το «Celestyal Odyssey» με 420 καμπίνες. Ολα αυτά βέβαια με την προϋπόθεση ότι θα συνεχίσει να επικρατεί σταθερότητα και δεν θα προκύψουν αναταραχές, πολιτική και οικονομική αστάθεια στην ευρύτερη περιοχή, με βασικό πρόβλημα την τρομοκρατία» προσθέτει, υπογραμμίζοντας ότι «το κυριότερο θέμα που απασχολεί αυτή τη στιγμή, κυρίως τους επιβάτες μας από τη Βόρεια Αμερική, είναι ο φόβος τρομοκρατικών χτυπημάτων από τους τζιχαντιστές».
Ο ίδιος διαπιστώνει «μια θετική δυναμική, γι’ αυτό και προσπαθούμε να αξιοποιήσουμε όλες τις δυνατότητες και ευκαιρίες, με γνώμονα πάντα τη βιώσιμη ανάπτυξη της κρουαζιέρας. Σε αυτό το πλαίσιο εστιάζουμε στο άνοιγμα της αγοράς και στην καθιέρωση νέων προορισμών στον παγκόσμιο χάρτη της κρουαζιέρας εντάσσοντας νησιά που μόνο εμείς μπορούμε να προσεγγίσουμε λόγω του μεσαίου μεγέθους των πλοίων μας». Αυτή τη στρατηγική συνεχίζει η εταιρεία και το 2015, «καθώς προσθέτουμε στα δρομολόγιά μας 12 νέα λιμάνια προσέγγισης στο Ιόνιο, στην Πελοπόννησο και στην Αδριατική. Για την ακρίβεια, από το 2015 θα επισκεπτόμαστε περισσότερα ελληνικά λιμάνια από οποιαδήποτε άλλη εταιρεία κρουαζιέρας» τονίζει ο κ. Αναστασιάδης, επισημαίνοντας ότι αυτή είναι «η στρατηγική επιλογή και τοποθέτηση της εταιρείας την οποία και θα συνεχίσουμε τα επόμενα χρόνια στην ευρύτερη περιοχή».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk