Επένδυση στη ναυτιλία σκέπτονται οι ελληνικές τράπεζες

Τις δυνατότητες χρηματοδότησης ναυτιλιακών projects εξετάζουν οι τραπεζικές διοικήσεις στο πλαίσιο της στρατηγικής που χαράσσουν για τις πιστοδοτήσεις της ερχόμενης χρονιάς έπειτα από μια αναγκαστική περίοδο απομόχλευσης λόγω της κρίσης.

Τις δυνατότητες χρηματοδότησης ναυτιλιακών projects εξετάζουν οι τραπεζικές διοικήσεις στο πλαίσιο της στρατηγικής που χαράσσουν για τις πιστοδοτήσεις της ερχόμενης χρονιάς έπειτα από μια αναγκαστική περίοδο απομόχλευσης λόγω της κρίσης.
Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για μια δύσκολη περίοδο, καθώς επανεκτιμώνται οι στρατηγικές της τραπεζικής δανειοδότησης της ναυτιλίας διεθνώς στη βάση και των νέων συνθηκών που δημιουργεί το αυστηρότερο πλαίσιο ως προς την κεφαλαιακή επάρκεια που τίθεται σε εφαρμογή με τη Συνθήκη της Βασιλείας ΙΙΙ.
Μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι μεγάλες ευρωπαϊκές τράπεζες με ηγετική θέση στον τομέα αποχώρησαν τελείως ή συρρίκνωσαν τα σχετιζόμενα με τη ναυτιλία χαρτοφυλάκιά τους την προηγούμενη τριετία, σε αντίθεση με τη στήριξη που παρείχαν οι ελληνικοί όμιλοι.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η μέση ετήσια συρρίκνωση του υπολοίπου των δανείων προς τον κλάδο τα τελευταία χρόνια ήταν χαμηλότερη του μέσου όρου των επιχειρηματικών δανείων, λόγω κυρίως και των πολύ καλών αποπληρωμών στη ναυτιλία.
Σήμερα η έκθεση των εγχώριων τραπεζών στον ναυτιλιακό κλάδο υπολογίζεται σε περίπου 10 δισ. ευρώ, αποτελώντας περίπου το 25% του συνολικού τραπεζικού δανεισμού των επιχειρήσεων ελληνικών συμφερόντων.
Τα τελευταία χρόνια η ναυτιλιακή χρηματοδότηση επηρεάστηκε αρνητικά από παράγοντες όπως η πτώση των ναύλων, η μείωση των αξιών-τιμών των πλοίων, οι χαμηλές προσδοκίες για το μέλλον της ναυλαγοράς, οι αυξημένες παραγγελίες για νεότευκτα αλλά και οι περισσότερες, έναντι των διαλύσεων, προσθήκες νέων πλοίων.
Μόνο στα κινεζικά ναυπηγεία οι έλληνες εφοπλιστές τα τελευταία χρόνια έχουν επενδύσει περισσότερα από 17 δισ. δολάρια για νέες κατασκευές, προφανώς και με ανταγωνιστικό κόστος, που όμως έχουν επιπτώσεις στο σύνολο του κλάδου κυρίως σε ό,τι αφορά τη διαχείριση υφιστάμενου στόλου.
Η εξισορρόπηση της αγοράς αφενός και η δυνατότητα πρόσβασης σε κεφάλαια για αγορά μεταχειρισμένων πλοίων αφετέρου θα συνέβαλλαν στην ταχύτερη ανάκαμψη της ναυλαγοράς.
Οι επενδύσεις σε αγορές πλοίων σε τιμές κατώτερες από την αποσβεσθείσα αξία δημιουργούν δυνατότητες πραγματοποίησης κεφαλαιακού κέρδους.
Η συρρίκνωση της προσφοράς των νέων πλοίων με την επιτάχυνση της διάλυσης σκαφών μεγάλης ηλικίας και μη ανταγωνιστικών μονάδων, σε συνδυασμό με τον μειωμένο ρυθμό αύξησης νέων παραγγελιών, θα επιφέρει εκ των πραγμάτων το νέο σημείο ισορροπίας στη ναυλαγορά.

Η προσφορά στην οικονομία

Στον ναυτιλιακό κλάδο απασχολούνται άμεσα ή έμμεσα περισσότεροι από 160.000 εργαζόμενοι.
Oι έλληνες πλοιοκτήτες διαθέτουν πλοία όλων των τύπων και μεγεθών συνολικής χωρητικότητας περίπου 260 εκατ. τόνων (dwt), κατέχουν την πρώτη θέση – σε όρους χωρητικότητας – παγκοσμίως.
Η ελληνόκτητη ναυτιλία απαριθμεί περισσότερες από 700 εταιρείες που έχουν στην ιδιοκτησία τους περί τα 4.500 πλοία. Εξάλλου το 52% των εισηγμένων ναυτιλιακών εταιρειών στα δύο μεγαλύτερα διεθνή χρηματιστήρια έχει ελληνικό μετοχικό ενδιαφέρον.
Τέλος, σημαντική είναι η δράση και συμμετοχή των ελλήνων εφοπλιστών σε επενδύσεις στον ελλαδικό χώρο σε σημαντικούς για την ελληνική οικονομία τομείς, όπως ο τουρισμός, οι κατασκευές και η ενέργεια, με τη δημιουργία πλήθους θέσεων εργασίας.

HeliosPlus

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk