Προς τη διάσωση της πολύπαθης Alitalia σπεύδει η Etihad. Ο εθνικός αερομεταφορέας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων προτίθεται να επενδύσει 560 εκατ. ευρώ για να εξαγοράσει μερίδιο 49% των μετοχών των χρεοκοπημένων ιταλικών αερογραμμών, με την προϋπόθεση όμως ότι θα γίνει περικοπή του ύψους 700 εκατ. ευρώ χρέους της εταιρείας και περικοπή των λειτουργικών εξόδων. Το τελευταίο μεταφράζεται ως ένα κύμα απολύσεων που, σύμφωνα με τον υπουργό Εργασίας της Ιταλίας Τζουλιάνο Πολέτι, θα φτάσουν τις 2.500.
Η Alitalia και η Etihad βρίσκονται σε συνομιλίες για την επίτευξη της συμφωνίας από τον περασμένο Δεκέμβριο. Ωστόσο, η απροθυμία της γείτονος χώρας να υποκύψει στις απαιτήσεις της αραβικής αεροπορικής εταιρείας για περικοπές θέσεων εργασίας και αναδιάρθρωση του χρέους του εθνικού αερομεταφορέα της ήταν το στοιχείο που καθιστούσε ανέφικτη την επίτευξή της.
Σύμφωνα με διεθνή δημοσιεύματα, όμως, οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται πλέον σε ένα εξαιρετικά κρίσιμο στάδιο, αφού οι βασικοί μέτοχοι της Alitalia, οι τράπεζες Intesa Sanpaolo και UniCredit, συμφώνησαν στη διαγραφή μέρους του χρέους και στην ανταλλαγή του υπολοίπου σε κεφάλαια. Ο διευθύνων σύμβουλος της Alitalia, Γκαμπριέλε Ντελ Τόρκιο, ερωτηθείς για το πότε θα επιτευχθεί μια τελική συμφωνία απάντησε ότι αναμένει την οριστικοποίηση των όρων και την υπογραφή τους εντός του ερχόμενου Ιουλίου. Αγκάθι παραμένει, ωστόσο, το θέμα των απολύσεων. «Μια θυσία επίπονη, αλλά αναγκαία» δήλωσε μιλώντας στην ιταλική εφημερίδα «La Repubblica» ο Ντελ Τόρκιο, για να προσθέσει ότι «αυτοί οι άνθρωποι, δυστυχώς, πρέπει να αποχωρήσουν, αλλά θα βρεθούν οι κατάλληλοι μηχανισμοί για την κοινωνική προστασία τους».
Οι ιθύνοντες των ιταλικών αερογραμμών βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις με τα σωματεία των εργαζομένων της Alitalia ώστε να γίνουν αποδεκτές οι 2.500 απολύσεις, καθώς η συμφωνία δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί χωρίς τη σύμφωνη γνώμη τους. Από την πλευρά τους, τα συνδικάτα απειλούν με απεργιακές κινητοποιήσεις για να διαμαρτυρηθούν για τις περικοπές των θέσεων εργασίας. Παράλληλα, επιφυλακτική στην πιθανότητα της εξαγοράς εμφανίζεται και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπό το πρίσμα της συμμετοχής στη διαδικασία μερικής αποκρατικοποίησης και την κατοχή μεριδίου της Alitalia από τον κρατικό αερομεταφορέα του Αμπου Ντάμπι. Ρόλο-κλειδί στη διαδικασία φαίνεται ότι παίζει ο ιταλός επιχειρηματίας Λούκα Κορντέρο ντι Μοντετζέμολο, σημερινός πρόεδρος της Ferrari. Ο κ. Μοντετζέμολο, ο οποίος κατέχει επίσης και θέση αντιπροέδρου στη UniCredit, δήλωσε ότι την περασμένη χρονιά τού ζητήθηκε από τον τότε πρωθυπουργό της Ιταλίας, Ενρίκο Λέτα, να χρησιμοποιήσει τις διασυνδέσεις του στο Αμπου Ντάμπι ώστε να βολιδοσκοπήσει το ενδιαφέρον της Etihad για την Alitalia. Σημειωτέον ότι οι αραβικές αερογραμμές είναι χορηγός της Ferrari στο πρωτάθλημα της Formula 1. Οι αναλυτές πάντως εκτιμούν ότι η Etihad έχει σαφώς μετρητά και φιλοδοξίες, αλλά δεν προτίθεται να ρίξει χρήματα σε ένα απύθμενο πηγάδι. Δυστυχώς, αναφέρει σε σχετικό του δημοσίευμα το «Forbes», η Alitalia έχει υπάρξει από την αρχή σχεδόν της δημιουργίας της, το 1946, μια μαύρη τρύπα κρατικών και ιδιωτικών επενδύσεων. «Δεν κατάφερε σχεδόν ποτέ να έχει κέρδος», σημειώνει το αμερικανικό περιοδικό, «και αυτό οφείλεται σε πολλούς λόγους, όπως η αναξιοκρατία, η υψηλή βάση κόστους που συνδέεται με πολυτελείς φιλοδοξίες, οι άκαμπτοι κανόνες εργασίας». Για την Etihad, ωστόσο, η συμφωνία με την Alitalia μεταφράζεται σε περισσότερες διαδρομές και δικαιώματα προσγείωσης στην Ευρώπη και επέκταση του δικτύου της.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



