Την Παρασκευή που πέρασε απήργησαν οι ταξιτζήδες. Για να κυριολεκτούμε, ανέστειλαν για μία ημέρα την άσκηση του επαγγέλματός τους, μια και η έννοια της απεργίας είναι απολύτως συνυφασμένη με τη μισθωτή εργασία. Προειδοποίησαν μάλιστα πως αν τα αιτήματά τους δεν ικανοποιηθούν θα προβούν σε πιο δυναμικές κινητοποιήσεις με κλείσιμο δρόμων, καύση αυτοκινήτων κ.ο.κ. Αδικείται άραγε και αυτή η επαγγελματική τάξη; Οι ίδιοι υποστηρίζουν ότι απέχουν από την εργασία τους διότι η κυβέρνηση προτίθεται να καταργήσει τον τεκμαρτό προσδιορισμό του φορολογητέου εισοδήματός τους και να τους υποχρεώσει να τηρούν βιβλία και στοιχεία ώστε το καθαρό εισόδημά τους να προσδιορίζεται λογιστικώς ως διαφορά εσόδων και δαπανών. Υποστηρίζεται από την πλευρά τους ότι είναι αδύνατον να τηρούν βιβλία, δικαιολογία η οποία είναι προφανώς προσχηματική, διότι η τήρηση του βιβλίου εσόδων- εξόδων είναι απλούστατη. Εκείνο που επιδιώκουν είναι αναμφίβολα η διατήρηση του τεκμαρτού τρόπου προσδιορισμού του εισοδήματός τους, ώστε να πληρώνουν λιγότερους φόρους από αυτούς που πράγματι οφείλουν. Οι ταξιτζήδες είναι μία από τις επαγγελματικές τάξεις οι οποίες φοροαποφεύγουν με τις ευλογίες της πολιτείας.

Ας δούμε όμως πώς έχει το ζήτημα της φορολογίας τους, ώστε να βγάλουμε και τα ανάλογα συμπεράσματα. Για το γεγονός ότι σήμερα έχει ανακύψει ζήτημα φορολογίας των ταξιτζήδων υπαίτια είναι η πρώτη κυβέρνηση της ΝΔ. Το 2002 με τη διάταξη της παραγράφου 6 του άρθρου 7 του Ν. 3091/2002 προστέθηκε στο άρθρο 33 του ΚΦΕ νέα παράγραφος, σύμφωνα με την οποία οι ταξιτζήδες από τη χρήση του 2004 οφείλουν να τηρούν βιβλία Β Δ κατηγορίας του ΚΒΣ ώστε το εισόδημά τους να προσδιορίζεται λογιστικώς. Ελάχιστοι ταξιτζήδες τήρησαν το 2004 βιβλία και όσοι τα τήρησαν τα πέταξαν ύστερα από μερικούς μήνες, διότι ήλθε η κυβέρνηση της ΝΔ και με τον πρώτο φορολογικό νόμο (3696/2004) επανέφερε από τη χρήση του 2004 τον τεκμαρτό προσδιορισμό του εισοδήματός τους, λες και το ζήτημα της φορολογίας των ταξιτζήδων ήταν μείζον πρόβλημα.

Η αλήθεια είναι ότι η αρχή της ίσης φορολογικής μεταχείρισης των πολιτών «τσαλακώθηκε» για μία ακόμη φορά με τη θέσπιση προνομιακής μεταχείρισης για μια επαγγελματική τάξη. Και όχι μόνον αυτό, για να δούμε και το φορολογικό «αλαλούμ»: επανήλθε ο τεκμαρτός προσδιορισμός του εισοδήματος της επαγγελματικής αυτής τάξης χωρίς ταυτόχρονα να καταργηθεί η διάταξη που προέβλεπε τον λογιστικό προσδιορισμό. Ετσι σήμερα στο ίδιο άρθρο του ΚΦΕ υπάρχουν δύο διατάξεις: η μία προβλέπει τον τεκμαρτό προσδιορισμό του εισοδήματος των ταξιτζήδων και η άλλη τον λογιστικό προσδιορισμό. Χάλια αδιόρθωτα.

Ποια είναι άραγε σήμερα η φορολογική μεταχείριση των ταξιτζήδων; Αστεία. Τα τεκμαρτά φορολογητέα εισοδήματα που θεσπίστηκαν το 2004 έχουν παραμείνει αμετάβλητα επί πέντε συνεχείς χρήσεις χωρίς να γίνει καμία αναπροσαρμογή τους, παρά το γεγονός ότι το αφορολόγητο της κλίμακας φόρου αναπροσαρμόστηκε. Η φορολογική μεταχείριση των ταξιτζήδων στην πενταετία που πέρασε υπήρξε προνομιακή χωρίς να είναι δυνατόν να εξηγηθεί ο λόγος. Οι ταξιτζήδες θα πληρώσουν εφέτος λιγότερο φόρο από εκείνον που πλήρωσαν το 2004. Ετσι ιδιοκτήτης ταξί (με δική του άδεια 100%) και ο ίδιος οδηγός για τη χρήση του 2005 πλήρωσε φόρο 975 ευρώ, ενώ για τη χρήση του 2009 θα πληρώσει φόρο 825 ευρώ. Δύο ιδιοκτήτες ταξί που οδηγούν οι ίδιοι το αυτοκίνητο πλήρωσαν ο καθένας για τη χρήση του 2005 525 ευρώ, ενώ για τη χρήση του 2009 θα πληρώσει ο καθένας 375 ευρώ. Εύγε! Μακάριοι οι μη πληρώνοντες.