Ο γαλλοαφρικανός καλλιτέχνης Oulouy, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του σύγχρονου street dance παγκοσμίως, έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, καλεσμένος του Kournos Music Festival 2025, για να παρουσιάσει τη ρηξικέλευθη μουσικοχορευτική περφόρμανς «Black«.
Η παράσταση θα δοθεί στις 10 Αυγούστου, στον προαύλιο χώρο του Δημοτικού Σχολείου Κόρνου, στη Λήμνο. Το «Black» συνδυάζει εκρηκτική κίνηση και δυναμική μουσική και είναι ένα έργο που καθηλώνει κοινό κάθε ηλικίας και υπερβαίνει τις πολιτισμικές και γλωσσικές διαφορές, καθώς πραγματεύεται ζητήματα ισότητας, ελευθερίας και ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Η χορευτική αυτή δημιουργία αποτέλεσε τη φετινή συμμετοχή της Ισπανίας στο διεθνές φεστιβάλ χορού Aerowaves.
Γεννημένος στην Ακτή Ελεφαντοστού και εγκατεστημένος πλέον στην Ισπανία, ο Oulouy συνδυάζει τον ρόλο του χορευτή, χορογράφου και καλλιτεχνικού διευθυντή με τη διδασκαλία masterclasses σε όλο τον κόσμο.
Ο Oulouy έχει παρουσιάσει το έργο του σε σημαντικά φεστιβάλ και θέατρα σε όλο τον κόσμο. Παράλληλα, είναι ιδρυτής και επιμελητής του φεστιβάλ OYOFE, που έχει στόχο την προώθηση της αφρικανικής κουλτούρας του street dance στην Ευρώπη και τη γεφύρωση της απόστασης ανάμεσα στους καλλιτέχνες της ηπείρου και της διασποράς.
Η παρουσία του στη Λήμνο αποτελεί μοναδική ευκαιρία να γνωρίσουμε από κοντά μια από τις πιο εμβληματικές φωνές του σύγχρονου χορού – έναν καλλιτέχνη που δεν χορεύει απλώς, αλλά διδάσκει, ενώνει και διεκδικεί μέσα από το σώμα του.
Γεννηθήκατε στην Ακτή Ελεφαντοστού και ζείτε πλέον στην Ισπανία. Πώς έχουν επηρεάσει οι ρίζες σας και η επαφή σας με διαφορετικούς πολιτισμούς το καλλιτεχνικό σας όραμα;
Η τέχνη μου έχει ως αφετηρία αυτό που είμαι σήμερα, κι αυτή η ταυτότητα έχει διαμορφωθεί από τα περιβάλλοντα στα οποία έχω ζήσει. Εχοντας γεννηθεί στην Ακτή Ελεφαντοστού, η αφρικανική μου κουλτούρα βρίσκεται στον πυρήνα της έκφρασής μου.
Με σμίλεψε, με δίδαξε αξίες και έναν τρόπο να βλέπω την ανθρωπότητα που εξακολουθεί να με καθοδηγεί. Η ευρωπαϊκή μου εμπειρία άνοιξε πόρτες σε διαφορετικούς κόσμους και οπτικές και μου έδωσε επίσης τα εργαλεία και τις πλατφόρμες για να εκφράσω πλήρως το καλλιτεχνικό μου όραμα.
Είστε χορευτής, χορογράφος, επιμελητής και παιδαγωγός. Πώς αλληλοτροφοδοτούνται αυτοί οι ρόλοι;
Κάθε ιδιότητα είναι ένα κομμάτι του ίδιου παζλ. Νιώθω ευγνωμοσύνη που μπορώ να ενσαρκώνω όλους αυτούς τους ρόλους. Ως χορογράφος, αφηγούμαι ιστορίες μέσα από την κίνηση, την ψυχή και το πνεύμα. Ως επιμελητής, φέρνω ανθρώπους κοντά για να δημιουργήσουν μαζί ιστορίες αλλά και να γράψουν ιστορία.
Ως παιδαγωγός, μεταδίδω την ενέργεια, την πρόθεση και το παρελθόν που κρύβεται πίσω από κάθε βήμα και κάθε στυλ που διδάσκω. Ολοι αυτοί οι ρόλοι είναι βαθιά συνδεδεμένοι μεταξύ τους και αλληλοτροφοδοτούνται.
Το έργο σας «Black» είναι βαθιά πολιτικό αλλά και προσωπικό. Ποια ήταν η στιγμή ή η εμπειρία που πυροδότησε τη δημιουργία του;
Εμμεσα, αφορμή ήταν η δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ (σ.σ.: η οποία πυροδότησε το κίνημα Black Lives Matter). Κατά έναν ειρωνικό τρόπο, το μικρό μου όνομα και το όνομα του πατέρα μου είναι επίσης Τζορτζ. Αμέσως μετά τη δολοφονία του, μου δόθηκε η ευκαιρία να δημιουργήσω ένα έργο, και αυτό ήταν το μόνο πράγμα που μπορούσε να βγει από μέσα μου εκείνη τη στιγμή.
Στο «Black» χρησιμοποιείτε στυλ όπως το Coupé-Décalé, το Ndomboló, το Afrohouse και το Krump. Πώς σας βοηθούν αυτοί οι χοροί να αφηγηθείτε την ιστορία της ανθεκτικότητας και χειραφέτησης των μαύρων;
Αυτά τα είδη χορού έχουν γίνει κομμάτι μου, οπότε προκύπτουν φυσικά ως τρόποι έκφρασής μου. Το καθένα έχει τεράστια δύναμη στην αφήγηση ιστοριών, η χαρακτηρολογία είναι εγγενής σε αυτά τα χορευτικά ιδιώματα. Κουβαλούν ενέργεια, ταυτότητα και ιστορία – είναι τα ιδανικά εργαλεία για να μιλήσω για την ανθεκτικότητα και την απελευθέρωση.
Στην παράστασή σας, το σώμα είναι ταυτόχρονα «πληγωμένο και ένδοξο». Πώς διαχειρίζεστε αυτή τη δυαδικότητα επί σκηνής;
Είναι ένα ταξίδι από το σκοτάδι στο φως. Το σώμα περνά μέσα από διαφορετικές συναισθηματικές και σωματικές καταστάσεις κατά τη διάρκεια του έργου, ενσαρκώνοντας τον πόνο, την αντίσταση, τη χαρά και την απελευθέρωση. Πρόκειται για την αποδοχή όλου του φάσματος του τι σημαίνει να είσαι ζωντανός και μαύρος.
Τι σημαίνει για εσάς το να παρουσιάζετε το «Black» σε ένα απομακρυσμένο ελληνικό νησί όπως η Λήμνος;
Το ότι το έργο μου επιλέχθηκε για παρουσίαση στο Kournos Music Festival μου δίνει αληθινή χαρά – σημαίνει πολλά για μένα. Γνωρίζω με πόση φροντίδα επιλέγονται οι καλλιτέχνες, πόσο μοναδικό είναι το concept κάθε εκδήλωσης, πόσο τολμηροί είναι οι καλλιτεχνικοί διευθυντές στους απροσδόκητους συνδυασμούς καλλιτεχνών που φέρνουν κοντά και στον διάλογο που δημιουργούν με αυτό το ξεχωριστό νησί. Νιώθω υπερηφάνεια και ευγνωμοσύνη για αυτή την εμπειρία που πρόκειται να μοιραστούμε.
Είστε καθόλου εξοικειωμένος με τη σύγχρονη ελληνική χορευτική σκηνή;
Δυστυχώς, όχι ακόμη. Αλλά ελπίζω να τη γνωρίσω καλύτερα κατά τη διάρκεια της παραμονής μου στη χώρα σας.
Το λεγόμενο street dance, ο χορός του δρόμου, ήταν ανέκαθεν και μορφή αντίστασης. Πώς βλέπετε να εξελίσσεται ο ρόλος του στο σημερινό κοινωνικοπολιτικό τοπίο;
Ο αγώνας συνεχίζεται. Αυτές οι μορφές χορού είναι πιο επίκαιρες από ποτέ! Δίνουν φωνή σε όσους δεν ακούγονται και αντιμετωπίζουν κατά μέτωπο τις σημερινές αντιξοότητες του κόσμου.
Τα έργα «Afrikan Party» και «Kong» μοιάζουν να οδηγούν τη δουλειά σας προς νέες κατευθύνσεις. Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για το πού κατευθύνεται η χορογραφική σας πορεία;
Παρά τις διαφορές μεταξύ των έργων μου, ένα πράγμα παραμένει σταθερό: όλα είναι πολιτικά με τον δικό τους τρόπο. Το “Afrikan Party” είναι ένας ύμνος στην Αφρική… μέσω του ρυθμού, της κουλτούρας, του χορού, της μουσικής και της μόδας, τιμά το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον.
Το “Kong” είναι μια σάτιρα που ανακτά την εικόνα του γορίλα ως ήρωα της Αφρικής. Είναι ένα έργο που καταγγέλλει τον αποικιοκρατισμό, τον καπιταλισμό και τον ιμπεριαλισμό και ταυτόχρονα δοξάζει τους “Kong” της Αφρικής – εκείνους που κουβαλούν δύναμη, περηφάνια και ανθεκτικότητα.
Επιμελείστε επίσης το φεστιβάλ OYOFE. Ποιο είναι το όραμά σας για αυτό και τι είδους χώρος θέλετε να δημιουργήσετε για το street dance;
Το όραμα πίσω από το OYOFE είναι να προωθήσει την αφρικανική κουλτούρα τού street dance στην Ευρώπη. Θέλουμε να δημιουργήσουμε ευκαιρίες για τους αφρικανούς χορευτές και να προσφέρουμε έναν χώρο για να ενωθεί η κοινότητά μας, να αλληλεπιδράσουμε, να εξελιχθούμε και να ενδυναμωθούμε.
Επιδιώκουμε επίσης να δοθεί χώρος για περισσότερη δημιουργία μέσα από το φεστιβάλ ώστε η νέα γενιά να μπορεί να διηγείται τις ιστορίες της επί σκηνής – όχι μόνο μέσα από το TikTok ή το Instagram.
Εχετε εμφανιστεί σε μεγάλες πόλεις σε όλο τον κόσμο. Ποια ήταν μέχρι τώρα η πιο αξέχαστη στιγμή σας πάνω στη σκηνή;
Κάθε παράσταση είναι μοναδική, αλλά δύο ξεχωρίζουν: το “Afrikan Party” στο Perelman Performing Arts Center στη Νέα Υόρκη και το “Black” στο Τελ Αβίβ. Και οι δύο ήταν δυνατές και αξέχαστες εμπειρίες.
Τι θα θέλατε να κρατήσει μαζί του ένα μέλος του κοινού – κάποιος που βλέπει τη δουλειά σας για πρώτη φορά – μετά το τέλος της παράστασης;
Ενα συναίσθημα. Θα ήθελα να νιώσει κάτι.







