Η εξέταση με

τη Σάλι και την Αννα

Για να διαπιστωθεί αν ένα παιδί με νοητική ηλικία άνω των τεσσάρων χρόνων έχει έλλειμμα, σύμφωνα με τη «Θεωρία του Νου», δηλαδή δυσκολία στο «να διαβάζει με τον νου», χρησιμοποιείται το Sally-AnneTest (SAT), μια σειρά κινούμενων σκίτσων: Το παιδί κάνει πρώτα τη γνωριμία δύο χαρακτήρων, της Σάλι και της Αννας. Η Σάλι έχει ένα κουτί και η Αννα ένα καλαθάκι. Η Σάλι τοποθετεί ένα μπαλάκι στο καλάθι της και εξαφανίζεται από το δωμάτιο χωρίς να το πάρει μαζί της. Κατά την απουσία της η Αννα παίρνει το μπαλάκι από το καλάθι και το βάζει στο κουτί της. Στα παιδιά μπαίνουν τα εξής ερωτήματα: Με την επιστροφή της Σάλι στο δωμάτιο α) Πού θα κοιτάξει για να βρει το μπαλάκι; (ή πού νομίζει ότι βρίσκεται;), β) Πού βρίσκεται στην πραγματικότητα; (μία αντικειμενική εκτίμηση), γ) Πού το τοποθέτησε η Σάλι στην αρχή; (ένα ερώτημα μνήμης).

Εξέταση με το Cambridge

Gambling Task (CGT)

Οποιος συμμετέχει σε μια δοκιμασία με τη βοήθεια του CGT, αντικρίζει σε μια οθόνη υπολογιστή δέκα κουτιά, άλλα χρώματος μπλε και άλλα κόκκινου και την επισήμανση πως πίσω (ή μέσα αν θέλετε) από ένα από αυτά βρίσκεται τοποθετημένη εντελώς τυχαία μία και μόνον μία μάρκα. Η αναλογία μπλε και κόκκινων σε κάθε γύρο αλλάζει όπως και η ανταμοιβή για τον σωστό εντοπισμό της μάρκας αλλά και αυτή μεταβάλλεται όσο δεν προκύπτει απόφαση από αυτόν που συμμετέχει. Εδώ εξετάζεται η δυνατότητα για (γρήγορες) αποφάσεις χωρίς προηγούμενη σκέψη και ξεκινώντας με ένα ορισμένο ποσό, που αυξάνεται ή μειώνεται ανάλογα με το πόσο επιτυχημένα μαντεύει. Εξετάζονται η δυνατότητα ή μη νοητικής συγκέντρωσης σε μικρή ηλικία και μαζί με αυτό η δυνατότητα λήψης επωφελών αποφάσεων από το ίδιο το άτομο για τον εαυτό του.