Η πρωτοπόρος στις εναλλακτικές τεχνολογίες Toyota, έχει επιλέξει μια «Muliti-pathway» στρατηγική, όπως την ονομάζει η ίδια, σε ό,τι αφορά τα κινητήρια σύνολα των μοντέλων της, προκρίνοντας μια ολιστική προσέγγιση που φιλοδοξεί να προσφέρει στους καταναλωτές πολυδιάστατη σε επίπεδο τεχνολογιών –αλλά όχι μόνο– γκάμα, ικανή να απαντήσει σε κάθε ζητούμενο και ανάγκη.

Αυταπόδεικτη επιτυχία του παραπάνω σκεπτικού είναι εξάλλου ότι η Toyota τερμάτισε πρώτη στην κούρσα πωλήσεων το 2024 παγκοσμίως, βλέποντας τη ζήτηση για τα εναλλακτικής τεχνολογίας οχήματά της να αυξάνεται κατά 43% (υβριδικά) και κατά 35% (ηλεκτρικά) σε όλο τον πλανήτη.

Για όσους δεν είναι πλήρως εξοικειωμένοι με τις προϊοντικές εξελίξεις στον ιάπωνα κατασκευαστή, σε ό,τι αφορά τη δεύτερη κατηγορία των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων, η Toyota υιοθέτησε την οξυδερκή οπτική που τη διακρίνει σε όλες τις δραστηριότητες της, επιλέγοντας να συνδυάσει το συγκεκριμένο είδος τεχνολογίας με την πλέον δημοφιλή κατηγορία οχημάτων, αυτή των SUV.

Όπως είναι ήδη γνωστό, το μοντέλο που εγκαινίασε την ηλεκτροκίνηση δια χειρός Toyota ήταν το bZ4X, αποτελώντας ορόσημο σε επίπεδο τεχνολογίας και design αλλά και χάρη στον συνδυασμό των πληθωρικών χαρακτηριστικών που του εξασφάλισε η επιλογή των Ιαπώνων να κάνουν την αρχή από το D-Segment.

To bZ4X επιστρέφει πλέον ανανεωμένο, προσφέροντας περισσότερα σε κάθε επίπεδο και αυτή τη φορά, συνοδευόμενο από τα γνώριμα ως ονομασίες –αλλά εντελώς διαφορετικά σε όρους τεχνολογίας ως αμιγώς ηλεκτροκίνητα– Urban Cruiser και C-HR+, τα οποία στο σύνολό τους θα είναι διαθέσιμα στην ελληνική αγορά με χρονικό εφαλτήριο το προσεχές φθινόπωρο.

Tα τρία SUV θα «προσγειωθούν» στην εγχώρια γκάμα της Toyota στις κατηγορίες B, C και D, (και) διεκδικώντας χάρη στις προδιαγραφές και τους πολλαπλούς συνδυασμούς που προσφέρουν όχι απλώς την προσοχή μας, αλλά το ίδιο ακριβώς κύρος που έχουμε συνηθίσει να αποδίδουμε στο συνδυασμό του σήματος των Ιαπώνων με τις εναλλακτικές τεχνολογίες κίνησης.

Πριν υπεισέλθουμε στα χαρακτηριστικά και στις λεπτομέρειες κάθε ενός από τα παραπάνω τρία μοντέλα που θα υποδεχτούμε σύντομα στη χώρα μας, χρήσιμο είναι (όσο και ενδεικτικό των προθέσεων των Ιαπώνων) να συγκρατήσει κανείς ότι η Toyota προσφέρει στα ηλεκτρικής τεχνολογίας επιβατικά οχήματά της εγγύηση καλής λειτουργίας της μπαταρίας για 1.000.000 χλμ. και έως 11 έτη μέσω του προγράμματος Health Check, επισφραγίζοντας την αξιοπιστία κάθε τεχνολογίας και μοντέλου.

Το νέο Urban Cruiser

Παίρνοντας θέση στη βάση της ηλεκτρικής γκάμας της Toyota, στην ιδιαιτέρως δυναμική κατηγορία των B-SUV, το Urban Cruiser αν και με τις διαστάσεις που επιβάλλει η κατηγορία του, δηλαδή όντας λίγο μεγαλύτερο από το εξαιρετικά δημοφιλές υβριδικό Yaris Cross, φροντίζει να προσφέρει πλήθος εναλλακτικών, χωρίς όμως να απεμπολεί την έννοια της προσιτότητας, όπως υποδηλώνει η διαθεσιμότητά του με δύο μπαταρίες.

Ένα ενδιαφέρον δίπολο δείχνει να υπηρετεί και το design του που συνδυάζει την «Urban Tech» σχεδιαστική λογική της Toyota με την αυθεντικότητα και τη στιβαρότητα ενός «καθαρόαιμου» SUV χάρη στο συνδυασμό λεπτομερειών όπως η μάσκα «hammerhead» που «ενώνει» όλα τα σύγχρονα μοντέλα των Ιαπώνων και οι μυώδεις γραμμές του αμαξώματος.

Αφετηρία για το compact ηλεκτρικό SUV αποτελεί μια νέα αρχιτεκτονική, σχεδιασμένη με γνώμονα την ηλεκτροκίνηση και με στόχο τη μεγιστοποίηση των διαθέσιμων χώρων που αξιοποιούν πλήρως και σοφά το μεταξόνιο των 2,7 μέτρων, προσφέροντας πρακτικότητα και άνεση ανώτερης κατηγορίας.

Η νέα πλατφόρμα μπορεί να συνδυαστεί με δύο διαφορετικές μπαταρίες χημικής σύστασης φωσφορικού λιθίου σιδήρου (LFP) με χωρητικότητα 49 και 61 kWh σε διαφορετικές διαμορφώσεις σε ό,τι αφορά τον ή τους ηλεκτροκινητήρες, τη μετάδοση της κίνησης, αλλά και την προσφερόμενη αυτονομία με μέγιστη τιμή τα 400 χλμ.

Αναλυτικότερα σε ό,τι αφορά τις εκδόσεις, η βασική έκδοση του Urban Cruiser με κίνηση στους μπροστινούς τροχούς διαθέτει ηλεκτροκινητήρα απόδοσης 144 ίππων που τροφοδοτείται από την μπαταρία των 49 kWh προσφέροντας αυτονομία περίπου 300 χλμ. Ένα σκαλί ψηλότερα στην γκάμα βρίσκεται η επίσης εμπροσθοκίνητη έκδοση με απόδοση 174 ίππων η οποία επωφελείται από τη μεγαλύτερη μπαταρία των 61 kWh που αυξάνει τη διαθέσιμη αυτονομία έως περίπου 400 χλμ.

Παρά το compact μέγεθος, από το λεξιλόγιο του ιαπωνικού μοντέλου δεν λείπει η τετρακίνηση η οποία προσφέρεται σε έκδοση ισχύος 184 ίππων με δύο ηλεκτροκινητήρες. Αυτονόητα η AWD έκδοση αξιοποιεί επίσης τη μεγαλύτερη μπαταρία των 61 kWh προσφέροντας αυτονομία 350 χλμ. Πλην των συγκεκριμένων μεγεθών, ο εξοπλισμός της τετρακίνητης έκδοσης περιλαμβάνει de facto σύστημα υποβοήθησης κατάβασης αλλά και πρόγραμμα Trail Mode για επιπλέον υποστήριξη σε ολισθηρές συνθήκες.

Κοινή συνισταμένη όλων των εκδόσεων αποτελεί η παρουσία ενός ολοκληρωμένου ψηφιακού «σύμπαντος» που αποτελείται από πίνακα οργάνων 10,25 ιντσών και κεντρική οθόνη 10,1 ιντσών (με ενσωματωμένα λειτουργικά Apple CarPlay και Android Auto) που συνδυάζονται σε ενιαίο σύνολο συμβάλλοντας στην εργονομία αλλά και στην κομψότητα του θαλάμου επιβατών. Σε ό,τι αφορά τον παράγοντα εργονομία να σημειωθεί επίσης ότι το πίσω κάθισμα του Urban Cruiser προσφέρει τη δυνατότητα κύλισής του προς όφελος του χώρου αποσκευών ή της άνεσης επιβατών του πίσω καθίσματος, ανάλογα την περίσταση.

Εκτός από την ψηλή θέση οδήγησης όπως επιβάλλει το ύφος του,  το ηλεκτρικό SUV διαθέτει στoν εξοπλισμό του χαρακτηριστικά όπως ο ατμοσφαιρικός φωτισμός αλλά και προαιρετικά premium στοιχεία μεταξύ των οποίων κάμερα περιμετρικής θέασης, ηχοσύστημα JBL, ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο κάθισμα οδηγού και ηλιοροφή.

Την εικόνα του συμπληρώνει μια ολοκληρωμένη σουίτα συστημάτων υποβοήθησης άνεσης και ασφάλειας που ανήκουν στο βασικό εξοπλισμό μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται σύστημα αποφυγής σύγκρουσης (PCS), ρυθμιζόμενου cruise control και προειδοποίησης σε περίπτωση παρέκκλισης από τη λωρίδα κυκλοφορίας αλλά και υποβοήθησης διατήρησης της πορείας σε αυτή.

Το οικείο αλλά εντελώς διαφορετικό C-HR+

To μοντέλο που πριν λίγα χρόνια άλλαξε ριζικά τα δεδομένα της σχεδίασης τόσο για την Toyota όσο και ευρύτερα, προσθέτει στις επιλογές του μια EV έκδοση η οποία συνδυάζει όλες εκείνες τις αρετές που είναι συνυφασμένες διαχρονικά με τα διακριτικά C-HR, αλλά σε μια εντελώς καινούρια, ηλεκτρική υλοποίηση που φιλοδοξεί να τις απογειώσει, όπως υποδηλώνει άλλωστε και η προσθήκη του «+» στην ονομασία του μοντέλου.

Το design του C-HR+ δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις, ανανεώνοντας το στίγμα ενός από τα πλέον εκκεντρικά και ιδιαίτερα SUV το οποίο στην ηλεκτρική του παραλλαγή είναι μεγαλύτερο σε μήκος (4,52 μ.) και χάρη στις παρεμβάσεις των σχεδιαστών της Toyota ενσαρκώνει μια ακόμα πιο δυναμική εκδοχή του γνωστού υβριδικού εαυτού του.

Εκτός από την πιο αεροδυναμική και πιο ακόμα πιο αιχμηρή αισθητική του και παρά την σταθερή κατηγοριοποίησή του ως coupe-crossover, το C-HR+ υπόσχεται μια πρωτόγνωρη ευρυχωρία για τα δεδομένα της κατηγορίας C-Segment.

Για του λόγου το αληθές, το μεταξόνιό του ανέρχεται σε 2,75 μέτρα εξασφαλίζοντας απόσταση 90,0 εκ. ανάμεσα στους επιβάτες του μπροστινού και του πίσω καθίσματος ενώ, παρά την coupe λογικής χάραξη της οροφής, οι τελευταίοι επωφελούνται από γενναιόδωρο χώρο καθ΄ύψος με την ηλιοροφή να συνηγορεί στην αίσθηση ευρυχωρίας. Στις χωροταξικές περγαμηνές του συνυπολογίστε επίσης και τον χώρο αποσκευών των 416 λίτρων.

Στα χαρακτηριστικά που αφορούν τον «πυρήνα» του, αφετηρία για το  C-HR+ αποτελεί η πλατφόρμα e-TNGA η οποία όπως επιβάλλει η πληθωρική προσέγγιση της Toyota στα ηλεκτρικά, προσφέρει πλείστους διαφορετικούς συνδυασμούς μπαταριών, ηλεκτροκινητήρων διασφαλίζοντας ότι θα καλύψει κάθε απαίτηση.

Υπό αυτό το σκεπτικό το C-HR+ θα είναι διαθέσιμο με δύο επιλογές μπαταριών χωρητικότητας 57,7 kWh και 77 kWh η φόρτιση των οποίων μπορεί να πραγματοποιηθεί με ισχύ έως 150 kW σε ταχυφορτιστή DC.

Η πρώτη εφοδιάζει τη βασική εμπροσθοκίνητη έκδοση ισχύος 167 ίππων η οποία δίνει τη σκυτάλη σε μια ισχυρότερη έκδοση με απόδοση 167 ίππων η οποία όμως ενσωματώνει τη μεγαλύτερη μπαταρία και επίσης έχει κίνηση στους δύο μπροστινούς τροχούς.

Κορυφαία όλων η έκδοση AWD, επίσης με την μπαταρία των 77 kWh και με δύο ηλεκτροκινητήρες συνδυαστικής απόδοσης 343 ίππων που εξασφαλίζουν επιτάχυνση από 0-100 χλμ./ώρα σε 5,2 δευτερόλεπτα καθιστώντας το C-HR+ ως το ισχυρότερο μοντέλο της ευρωπαϊκής γκάμας της Toyota, εξαιρουμένων των εκδόσεων GR.

Πλην των παραπάνω τιμών, η αυξημένη στρεπτική ακαμψία της αρχιτεκτονικής και το de facto χαμηλό κέντρο βάρους του μοντέλου, συνδυαστικά με τις ρυθμίσεις της ανάρτησης οι οποίες έχουν παγιωθεί ειδικά για το μοντέλο και τη νέα χαρτογράφηση του συστήματος διεύθυνσης, συμβάλλουν σε μια δυναμικότερη και πιο συμμετοχική εμπειρία οδήγησης που φιλοδοξεί να αναδείξει ιδανικά τα μεγέθη ισχύος και την αμεσότητα στην απόδοση της ροπής που αποτελεί γνώριμα των ηλεκτρικών.

H σχεδίαση του εσωτερικού πλην της ευρυχωρίας, αντικατοπτρίζει την συνολική αισθητική και το status του μοντέλου προσφέροντας πλούσιο εξοπλισμό αλλά και την απαραίτητη ψηφιακή ενημερότητα.

Στο ταμπλό δεσπόζει η κεντρική οθόνη των 14,0 ιντσών που αποτελεί στοιχείο του βασικού εξοπλισμού σε όλες τις εκδόσεις και ενσωματώνει σύστημα πλοήγησης με πρόγραμμα για EV που υποδεικνύει την ιδανική διαδρομή βάσει των σταθμών φόρτισης και τα επίπεδα φόρτισης της μπαταρίας του οχήματος.

Στο βασικό εξοπλισμό συγκαταλέγεται και η αντλία θερμότητας η οποία φροντίζει για την αποτελεσματικότερη και κυρίως αποδοτικότερη λειτουργία του συστήματος κλιματισμού για τον οποίο, σημειωτέον, υπάρχουν χειριστήρια και στο πίσω κάθισμα, όπως συναντά κανείς εκεί και θύρες USB. Στα gadgets συνυπολογίστε επίσης και δύο θέσεις για την επαγωγική φόρτιση κινητών τηλεφώνων.

Από την εξίσωση δεν θα μπορούσε να λείπει μια εξίσου πλήρης προσέγγιση στα συστήματα υποβοήθησης με το C-HR να διαθέτει ολιστικό σύστημα που αναλαμβάνει επικουρικά στον οδηγό την πέδηση, την απόδοση ροπής και το σύστημα διεύθυνσης υποστηρίζοντάς τον ενεργά, σε απαιτητικές ή δυνητικά επικίνδυνες συνθήκες. Στο παλμαρέ συστημάτων ασφαλείας του μοντέλου περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων σύστημα επιτήρησης τυφλών σημείων, αυτόματοι προβολείς αλλά και πανοραμικής θέασης και υποβοήθησης στάθμευσης στις προαιρετικές επιλογές και ανάλογα την έκδοση.

Το ανανεωμένο bZ4X

Ήδη γνώριμο στην παγκόσμια και στην ελληνική αγορά ως το μοντέλο που εισήγαγε την Toyota στον κόσμο της αμιγούς ηλεκτροκίνησης και μέλος του top5 των ηλεκτρικών πωλήσεων στην απαιτητική αγορά της Ευρώπης, το D-Segment SUV επιστρέφει αναβαθμισμένο και προσφέροντας περισσότερες επιλογές από ποτέ και με βελτιωμένα χαρακτηριστικά σε κάθε πτυχή του.

Ξεκινώντας από τις σημαντικότερες αλλαγές που έχουν συντελεστεί στην αθέατη πλευρά του, το νέο bZ4X προσφέρει πλέον τη δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε δύο μπαταρίες με χωρητικότητα 57,7 kWh και 73,1 kWh, όντας έτσι ακόμα πιο προσιτό αλλά και προσφέροντας γενναιόδωρη αυτονομία η οποία θα φτάνει έως και τα 573 χλμ.

Επιπλέον ο προαιρετικά ενσωματωμένος φορτιστής των 22 kW υπόσχεται να καταστήσει πιο γρήγορη τη διαδικασία αναπλήρωσης ενέργειας των μπαταριών η οποία μπορεί να πραγματοποιηθεί με μέγιστη ισχύ έως 150 kW, με τη συνδρομή ταχυφορτιστή DC.

Η μικρότερη μπαταρία (57,7 kWh) θα είναι διαθέσιμη με τη βασική εμπροσθοκίνητη έκδοση και θα αναλαμβάνει να τροφοδοτεί ένα ηλεκτροκινητήρα ισχύος 167 ίππων αποτελώντας ιδανικό σημείο εισόδου στην γκάμα του bZ4X.

Η δεύτερη τη τάξει, επίσης εμπροσθοκίνητη έκδοση, επωφελείται από τη μεγαλύτερη μπαταρία των 73,1 kWh η οποία αυτή τη φορά συνδυάζεται με ηλεκτρικό μοτέρ απόδοσης 224 ίππων. Την ίδια μπαταρία ενσωματώνει και η κορυφαία έκδοση του bZ4X η οποία είναι τετρακίνητη, προσφέρει ισχύ 224 ίππων αλλά και έχει διπλασιάσει την ικανότητα ρυμούλκησης σε 1,5 τόνο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η παραπάνω διάρθρωση ισχύος που υπερέχει του προηγούμενου  bZ4X καθιστά το μοντέλο επίσης ως το δεύτερο ισχυρότερο Toyota στην ευρωπαϊκή αγορά με εξαίρεση φυσικά τα δημιουργήματα της Gazoo Racing.

Tα νέα ορόσημα στην απόδοση ισχύος οφείλονται σε μια νέα σχεδίαση των e-Axles, των μονάδων που ενσωματώνουν τη μονάδα κιβωτίου/διαφορικού, τον ηλεκτροκινητήρα και τον μετατροπέα τάσης σε ένα μικρού μεγέθους όσο και χαμηλού βάρους, ενιαίο σύνολο. Στην περίπτωση του bZ4X, αλλά και των μοντέλων που θα ακολουθήσουν, έχουν αναβαθμιστεί με ημιαγωγούς καρβιδίου του πυριτίου, στοιχείο που έχει συμβάλλει στην υψηλή απόδοση.

Επιπλέον οι μηχανικοί της Toyota έχουν παρέμβει βελτιωτικά και στην ανάρτηση που συνδυαστικά και με τις υπόλοιπες στοχευμένες αλλαγές στην αεροδυναμική και το ανανεωμένο αισθητικά αμάξωμα, συμβάλλει σε περισσότερη άνεση και σε μειωμένα επίπεδα θορύβου και κραδασμών αλλά και σε μια συνολικά πιο δυναμική εμπειρία οδήγησης.

Εκτεταμένες αλλαγές έχουν υλοποιηθεί και στο εσωτερικό του μοντέλου όπου κυριαρχούν ο νέου σχεδιασμού ψηφιακός πίνακας οργάνων ο οποίος συνδυάζεται με infotainment 14,0 ιντσών ήδη από τη βασική έκδοση.

Στις δυνατότητες του συστήματος, όπως και στην περίπτωση του παραπάνω C-HR+ περιλαμβάνεται και λειτουργία προετοιμασίας της μπαταρίας για φόρτιση (preconditioning) που συνδυαστικά με τη λειτουργία πλοήγησης BEV η οποία εντοπίζει τους πλησιέστερους σταθμούς φόρτισης, υπόσχεται απρόσκοπτες και χωρίς άγχος μετακινήσεις.