«Ο πατέρας μου διάβαζε συνέχεια τους New York Times όταν ήμουν στο λύκειο και στο κολέγιο. Μου έστελνε πάντα αποκόμματα από εφημερίδες με άρθρα που του θύμιζαν εμένα. Σκέφτηκα ότι για τα 23α γενέθλιά μου, θα μπορούσα να ζητήσω μια συνδρομή. ‘’Μπαμπά, πραγματικά θέλω μια συνδρομή στους New York Times’’.
Τα μάτια του έλαμψαν. Ήταν τόσο ενθουσιασμένος. Ήταν ειλικρινά πολύ περήφανος που με ενδιαφέρει σε αυτή την ηλικία κάτι τέτοιο», θα πει η Kelsey Russell σε συνέντευξή της στο Slate.
Η 24χρονη Russell διαβάζει εφημερίδες στο TikTok και βλέπει ημέρα με την ημέρα τους ακολούθους της να αυξάνονται.
Η Kelsey Russell σπουδάζει στο Columbia και χρησιμοποιεί τα μαθήματα που παρακολουθεί ως βάση στην προσπάθειά της να απευθυνθεί σε όλο και μεγαλύτερο νεανικό κοινό με απώτερο στόχο να κάνει τη γενιά Z να αγαπήσει τις εφημερίδες.
Διαβάζει εφημερίδες στο TikTok, έχει πρόγραμμα
«Αποφάσισα να γίνω συνδρομήτρια στους New York Times για μερικούς λόγους. Ο πρώτος ήταν ότι αισθανόμουν πολύ χαζούλα. Ένιωθα ότι δεν ήξερα τι συνέβαινε στον κόσμο.
Σπουδάζω κοινωνιολογία και εκπαίδευση και ένιωθα ότι μου έλειπε ένα μεγάλο μέρος του πολιτικού, οικονομικού και κοινωνικού πλαισίου των θεμάτων που μελετούσα. Επίσης, ποτέ δεν μου άρεσε να διαβάζω τις ειδήσεις στο διαδίκτυο.
@kelscruss ima make your english teacher shed a tear😢 #fyp #medialiteracy #mcarthy #writingtips ♬ original sound – Kelsey | Media Literacy
Ένα άλλο μέρος αυτού που συνέβαινε ήταν ότι κάνω θεραπεία εδώ και περίπου δυόμισι χρόνια και πάντα ψάχνω τρόπους για να με βοηθήσω με το άγχος και να ρυθμίσω τα συναισθήματά μου. Ο θεραπευτής μου μού πρότεινε να επιστρέψω σε πράγματα που μου έδιναν χαρά όταν ήμουν παιδί. Η ανάγνωση της εφημερίδας με τον πατέρα μου ήταν ένα από αυτά», αναφέρει.
Η συντριπτική πλειοψηφία των Αμερικανών λαμβάνει τις ειδήσεις της ψηφιακά σήμερα, σύμφωνα με το Pew Research Center, και μόνο το 5% προτιμά τα έντυπα. Η Russell θέλει να «φέρει πίσω τις εφημερίδες» εμπνέοντας τους συνομηλίκους και το αυξανόμενο κοινό του TikTok να επιστρέψουν στα έντυπα μέσα και να ανακτήσουν κάποια εξουσία αντί να βασίζονται σε αλγόριθμους για να ενημερωθούν.
Η οπτική της Russell βρίσκει ανταπόκριση σε μια εποχή που η ταχύτητα των διαδικτυακών ειδήσεων και η άνοδος της τεχνητής νοημοσύνης καθιστούν την ενημέρωση ιδιαίτερα δύσκολη, πολλές φορές ακόμα και επίφοβη.
Η οπτική παραπληροφόρηση έχει επισήμως διαπεράσει την κουλτούρα βαθύτερα από ποτέ, κλονίζοντας την εμπιστοσύνη του κοινού.
Οι εφημερίδες ως μέσο για τον γραμματισμό στα μέσα ενημέρωσης
Εκτός όμως από το να υποστηρίζει τις εφημερίδες ως μέσο για τον γραμματισμό στα μέσα ενημέρωσης, η Russell βλέπει το μέσο ως μια πρώτης τάξης ευκαιρία για τους νεότερους να βρουν μεγαλύτερη αξία στον κόσμο γύρω τους.
«Όταν καταναλώνω ειδήσεις στο τηλέφωνό μου, δεν καταναλώνω απλώς τις ειδήσεις. Έρχεται ένα γραπτό μήνυμα, κάποιος μου τηλεφωνεί», αναφέρει. «Θα δω ένα ενδιαφέρον άρθρο καθώς σκρολάρω στο Instagram, ίσως κάνω κλικ σε αυτό και μετά θα πάω στην επόμενη ανάρτηση», προσθέτει.
Η ατελείωτη εναλλαγή περιεχομένου, ειδικά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, είναι συντριπτική και μπορεί γρήγορα να οδηγήσει σε υπερφόρτωση από τα μέσα ενημέρωσης, όπως περιγράφεται από την Αμερικανική Ψυχολογική Ένωση.
@kelscruss no bc I can beat the algorithm #fyp #medialiteracy #news #printmedia #newspaper ♬ original sound – Frankie Bleau
«Ο γραμματισμός στα μέσα ενημέρωσης είναι κάτι μεγαλύτερο από την απλή ανάγνωση σε έντυπα. Είναι επίσης ένας πολύ καλός τρόπος για να σκέφτονται οι άνθρωποι κριτικά για ολόκληρο τον κόσμο», δηλώνει η 24χρονη φοιτήτρια. «Όταν οι άνθρωποι λένε ότι δεν έχουμε παιδεία στα μέσα ενημέρωσης, νομίζω ότι αυτό που λένε είναι ότι δεν ξέρουμε από πού προέρχονται οι πληροφορίες μας ή τι πληροφορίες λαμβάνουμε».
Ο γραμματισμός στα μέσα οδηγεί στην απόκτηση δεξιοτήτων όπως αυτές της ικανότητας ανάλυσης, αξιολόγησης και κατανόησης διαφόρων μορφών μέσων, συμπεριλαμβανομένων των έντυπων, ψηφιακών και ραδιοφωνικών εκπομπών. Ξεπερνά την απλή ανάγνωση ή παρακολούθηση περιεχομένου.
Περιλαμβάνει την αμφισβήτηση, την αποδόμηση και την κριτική εξέταση των πληροφοριών για τον εντοπισμό προκαταλήψεων, παραπληροφόρησης και κρυφών προγραμμάτων των δημιουργών των μέσων ενημέρωσης.
Με στόχο την Gen Z
«Θεωρώ ότι η Gen Z λαχταράει να αποκτήσει δεξιότητες γραμματισμού στα μέσα ενημέρωσης. Είμαστε μια γενιά που έχει τεράστια πρόσβαση στις πληροφορίες – περισσότερο από κάθε άλλη. Αυτό μας κάνει να κατακλυζόμαστε και να αναρωτιόμαστε πώς πρέπει να επεξεργαστούμε όλες αυτές τις πληροφορίες. Τι υποτίθεται ότι πρέπει να κάνουμε με όλες αυτές τις πληροφορίες;
Στο σχολείο, μας μαθαίνουν τα βασικά, όπως τα χρώματα και τα γράμματα. Μετά μαθαίνεις πώς να συλλαβίζεις, μετά μαθαίνεις πώς να γράφεις καλλιγραφικά. Είναι σχεδόν σαν να χρειαζόμαστε τα ίδια δομικά στοιχεία όταν πρόκειται να ασχοληθούμε με τα μέσα ενημέρωσης.
Πώς μπορώ να ερευνήσω το πλαίσιο πίσω από αυτό; Πώς μπορώ να αξιολογήσω τι σημαίνει αυτό; Πώς διαπιστώνω τι σημαίνει αυτό για τη ζωή μου; Αυτές είναι πραγματικά μεγάλες έννοιες. Ψάχνουμε έναν οδηγό για το τι να κάνουμε με όλες αυτές τις πληροφορίες», τοποθετείται η Kelsey Russell ως προς ότι η γενιά Z δεν έχει παιδεία στα μέσα.
«Έμπαινα σε συζητήσεις -είτε με φίλους, είτε με ραντεβού, είτε ακόμα και απλά με τους συναδέλφους και τους γονείς μου- όπου προέκυπταν θέματα πολέμου ή θέματα κλιματικής αλλαγής, όλα αυτά τα πράγματα και δεν ένιωθα ότι είχα καν αρκετές πληροφορίες για να κάνω ερωτήσεις ή να είμαι περίεργη γι’ αυτά», δήλωσε η Russell στην εφημερίδα The Post.
@kelscruss 3/100: ghost papers be spooky #fyp #newspaper #frontpage #athens #athensga ♬ original sound – Kelsey | Media Literacy
Αφιερώνοντας χρόνο για να διαβάσει μια έντυπη εφημερίδα, η Russell μπόρεσε να αφιερώσει χρόνο για να επεξεργαστεί αυτό που διάβαζε και το πώς την έκανε να αισθανθεί. «Μπορώ να πω:
Εντάξει, διάβασα αυτό το άρθρο. Με στεναχώρησε πολύ. Τι μπορώ να κάνω; Ίσως μπορώ να πάω μια βόλτα. Ίσως μπορώ να πάω να φάω ένα νόστιμο σνακ. Όσο ανόητο κι αν ακούγεται, είναι πιο εύκολο να επεξεργαστείς τα συναισθήματά σου όταν διαβάζεις πράγματα σε έντυπη μορφή, επειδή αποσπάσαι από το πράγμα που μας προκαλεί το μεγαλύτερο άγχος, το οποίο είναι τα τηλέφωνά μας», σημειώνει.
Υψηλότερη κατανόηση
Οι έρευνες δείχνουν ότι η ανάγνωση έντυπων κειμένων συνδέεται με υψηλότερη κατανόηση σε σύγκριση με την ανάγνωση από οθόνη, κάτι που επαναλαμβάνει και η ίδια. «Με έκανε να ασχοληθώ περισσότερο και βελτίωσε τις ικανότητές μου στην ακρόαση, γεγονός που με τη σειρά του με κάνει πιο υπομονετικό άτομο. (…)
Ακούγεται υπερβολικό, αλλά το διάβασμα έντυπου υλικού βελτίωσε την ποιότητα της ζωής μου. Είμαι πιο ενημερωμένη, λιγότερο ανήσυχη και πιο περίεργη από ποτέ. Το να μοιράζομαι αυτά που μαθαίνω μέσω του TikTok με βοηθά να μεταφέρω το μήνυμά μου στους συνομηλίκους μου».
Η Russell ελπίζει ότι οι νέοι που την παρακολουθούν θα αρχίσουν να θέτουν συχνότερα το ερώτημα «γιατί;». «Η παιδεία στα μέσα ενημέρωσης και η λήψη τεκμηριωμένων αποφάσεων, ξεκινούν και οι δύο με την ερώτηση αυτή. Γιατί κάνω αυτό που κάνω;» αναφέρει.
Και προσθέτει «Η περιέργεια είναι το πιο φυσικό ανθρώπινο ένστικτο στον κόσμο και επί του παρόντος, δεν έχουμε καμία εξουσία πάνω στην περιέργειά μας στο τηλέφωνό μας, λόγω της επικράτησης της αναζήτησης που βασίζεται σε αλγορίθμους. Όταν διαβάζεις έντυπα είσαι σε θέση να στηριχτείς σε αυτή τη φυσική αίσθηση της περιέργειας».
Δεν θα είναι πάντα εύκολο. Η αλλαγή του τρόπου που επεξεργαζόμαστε τον καθημερινό όγκο πληροφοριών που προσλαμβάνουμε, απαιτεί γνώση και επιμονή. Τα άγνωστα «πεδία» μπορεί να είναι πολλά όμως αυτό δεν πρέπει να μας αποθαρρύνει.
@kelscruss like I knew about da bombs but the cluster bomblets?!??! #fyp #syrian #newyorktimes #ukraine #russia ♬ original sound – Kelsey | Media Literacy
Μέρος της διαδικασίας είναι να προσπαθείς να καταλάβεις αυτά που δεν ξέρεις και να αποτινάξεις την «ντροπή» της άγνοιας.
«Είναι σημαντικό να ενημερώνουμε τους ανθρώπους ότι πρέπει να προσπαθούμε», δήλωσε η ίδια. «Πρέπει να βγούμε λίγο έξω από τις ζώνες ασφαλείας μας, και αυτό συνήθως ξεκινάει με το να διαβάσεις κάτι με το οποίο μπορεί να μην αισθάνεσαι τόσο άνετα».
Η ίδια εξομολογήθηκε ότι χρειάστηκε να γκουγκλάρει πολλούς όρους σε ένα από τα άρθρα της Wall Street Journal, λέγοντας στους ακολούθους της ότι αυτό είναι κομμάτι της διαδικασίας.
«Ελπίζω να κάνω τους ανθρώπους να ερωτευτούν ξανά τη μάθηση»
«Ναι, αυτή είναι μια εφημερίδα που επικεντρώνεται στα οικονομικά και τα χρηματοοικονομικά, και δεν πειράζει αν δεν έχετε χρηματοοικονομικό και οικονομικό υπόβαθρο. Θα σας εξηγήσω πολλά και χρειάστηκε να ψάξω και εγώ πολλούς από αυτούς τους όρους», αναφέρει σε μια ανάρτησή τον Σεπτέμβριο.
«Ελπίζω να κάνω τους ανθρώπους να ερωτευτούν ξανά τη μάθηση. Αυτή είναι η αρχή αυτού του ταξιδιού. Δεν θα είναι μόνο στο TikTok. Ξέρω ότι θα πάει πιο μακριά και θα είναι μεγαλύτερο», εξομολογείται η Kelsey Russell, έχοντας αυτή τη στιγμή πάνω από 100.000 ακολούθους.
Την αποκαλούν «πριγκίπισσα του Τύπου» και δεν είναι λίγοι οι επαγγελματίες δημοσιογράφοι που παρακολουθούν τις προσπάθειές της.
Ένας από αυτούς θα σημειώσει εύστοχα: «Όλοι εμείς στη δημοσιογραφία προσπαθούμε να καταλάβουμε πώς να κάνουμε τους ανθρώπους να ενδιαφερθούν για τις ειδήσεις και αυτή μόλις έσωσε τη δημοσιογραφία μέσα σε ένα βίντεο 30 δευτερολέπτων».
Με πληροφορίες από Columbia University, New York Post, Slate.