Σωτήριο αποδείχτηκε το εκτινασσόμενο κάθισμα τύπου ACES II για τον 29χρονο υποσμηναγό του μαχητικού αεροσκάφους τύπου F-16 Block 52+ που κατέπεσε χθες.

Ο 29χρονος Υποσμηναγός του F-16, όπως αποκάλυψε το «OnAlert.gr», κάλεσε με το κινητό του την 337 Μοίρα «Φάντασμα», στην οποία υπηρετεί. Τότε τους ενημέρωσε για το περιστατικό με τον ίδιο να είναι μέσα στην λέμβο και να παλεύει με τα κύματα. Καθοριστικής σημασίας ήταν η ψυχραιμία που υπέδειξε στο να διαχειριστεί την κατάσταση παρά τις αντίξοες συνθήκες.

Η διαδικασία που ακολουθείται

Όταν προκύπτει μια σημαντική δυσλειτουργία ή ένα τεχνικό σφάλμα το οποίο αντιλαμβάνεται ο πιλότος του μαχητικού αεροσκάφους, τότε ξεκινάει η διαδικασία για την εκτίναξη του καθίσματος. Ο πιλότος τραβάει μια λαβή – μοχλό, το οποίο έχει ως αποτέλεσμα την έκρηξη του υλικού που προκαλεί την εκτόξευση και κατ’ επέκταση την εκτίναξη του καθίσματος. Παράλληλα, έχουν και την αποκόλληση του θόλου του πιλοτηρίου.

Μόλις απελευθερωθεί και απομακρυνθεί το κάθισμα από το αεροσκάφος, τότε τίθενται σε ισχύ το σύστημα πρόωσής (κινητήρας) του σε συνδυασμό με έναν μηχανισμό ευστάθειας. Αυτό στοχεύει ώστε ο πιλότος να μην περιστρέφεται στον αέρα, λόγω της υψηλής ταχύτητας και του αέρα.

Εφόσον επιτευχθεί αυτό τότε μπορεί να να προσγειωθεί με ελεγχόμενη ταχύτητα και ασφάλεια στο έδαφος ή στη θάλασσα. Στην όλη διαδικασία, κρίσιμη σημασία έχει το σωστό timing για να αποφευχθεί τυχόν τραυματισμός του πιλότου, που μπορεί μάλιστα και να είναι μοιραίος.

Η τεχνολογία έχει προχωρήσει τα τελευταία χρόνια. Αυτό έχει βοηθήσει να μειωθούν τα ποσοστά των δυσλειτουργικών εκτινασσόμενων καθισμάτων και των θανάτων. Αξίζει να σημειωθεί ότι  παρά την επιτυχημένη εγκατάλειψη μπορεί να κάποιος πιλότος να χάσει τη ζωή του για άλλους λόγους.

Ωστόσο, οι τραυματισμοί είναι σχετικά πιθανοί, με πιλότους να αναφέρουν κυρίως ότι έχουν υποστεί προβλήματα στην σπονδυλική στήλη.