Επιστήμονες από την Αυστραλία, τη Βρετανία και τις ΗΠΑ ανακάλυψαν μια πρωτεΐνη στους πνεύμονες, η οποία μπορεί να μπλοκάρει τον Covid-19, σχηματίζοντας στο σώμα ένα φυσικό προστατευτικό φραγμό κατά της λοίμωξης. Φαίνεται πως δεν έχουν όλοι οι άνθρωποι αυτή την πρωτεΐνη στον ίδιο βαθμό, γεγονός που ενδεχομένως να παίζει ρόλο στο πόσο βαριά θα αρρωστήσει κάποιος από τον κορωνοϊό.

Η συγκεκριμένη πρωτεΐνη, που ονομάζεται LRRC15, είναι ένας ενσωματωμένος υποδοχέας που δεσμεύει τον ιό SARS-CoV-2, εμποδίζοντας την εξάπλωση του και τη μόλυνση άλλων κυττάρων. Η απρόσμενη ανακάλυψη ανοίγει ένα νέο πεδίο ανοσολογικής έρευνας και πιθανώς δημιουργεί δυνατότητες για την ανάπτυξη νέων φαρμάκων που θα εμποδίζουν τη λοίμωξη από αυτόν τον ιό και άλλους. Θα χρειαστούν πάντως χρόνια μέχρι να γίνει κάτι τέτοιο πραγματικότητα.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ, με επικεφαλής τον καθηγητή γονιδιωματικής Γκρεγκ Νίλι, καθώς επίσης των πανεπιστημίων Οξφόρδης και Γιέλ, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό βιολογίας «PLoS Biology», επιβεβαίωσαν τη δράση της πρωτεΐνης σε τρεις ανεξάρτητες μελέτες.

«Πιστεύουμε ότι δρα κάπως σαν (αυτοκόλλητη ταινία) Βέλκρο, σαν μοριακό Βέλκρο, που κολλάει στον ιό και μετά τον απομακρύνει από τα κύτταρα-στόχους του», εξήγησε ο μεταδιδακτορικός ερευνητής Λίπιν Λου.

«Για μένα, ως ανοσολόγο, το γεγονός ότι υπάρχει αυτός ο φυσικός ανοσιακός υποδοχέας για τον οποίο δεν ξέραμε έως τώρα και ο οποίος καλύπτει τους πνεύμονες μας, μπλοκάροντας και θέτοντας υπό έλεγχο τον κορωνοϊό, είναι απίστευτα ενδιαφέρον. Μπορούμε πλέον να χρησιμοποιήσουμε αυτόν το νέο υποδοχέα για να σχεδιάσουμε φάρμακα ευρείας δράσης που θα εμποδίζουν την ιογενή λοίμωξη ή θα καταστέλλουν ακόμη και την ίνωση των πνευμόνων», ανέφερε ο δρ Νίλι.

Ο κορωνοϊός μολύνει τους ανθρώπους χρησιμοποιώντας την πρωτεΐνη-ακίδα του για να προσδεθεί σε έναν συγκεκριμένο υποδοχέα των ανθρωπίνων κυττάρων, την πρωτεΐνη (ένζυμο) ACE2. Τα κύτταρα των πνευμόνων διαθέτουν υψηλά επίπεδα υποδοχέων ACE2, πράγμα που εξηγεί γιατί ο κορωνοϊός προκαλεί συχνά σοβαρά προβλήματα στους πνεύμονες των ασθενών.

Όπως και στην περίπτωση του υποδοχέα ACE2, ο LRRC15 είναι ένας υποδοχέας του κορωνοϊού, που όμως δεν υποστηρίζει τη μόλυνση. Αντίθετα, «δένει» και ακινητοποιεί τον ιό, αποτρέποντας έτσι την μόλυνση άλλων ευάλωτων κυττάρων. Η πρωτεΐνη LRRC15 είναι παρούσα σε πολλά σημεία του σώματος, όπως πνεύμονες, δέρμα, γλώσσα, πλακούντα, λεμφαδένες κ.α.

Η μελέτη βρήκε ότι οι άνθρωποι που πέρασαν βαρύτερα τον Covid-19 είχαν μικρότερα επίπεδα LRRC15 στο αίμα τους σε σχέση με εκείνους που νόσησαν ήπια. Συνεπώς οι άνθρωποι με χαμηλότερα επίπεδα της εν λόγω πρωτεΐνης είναι πιθανότερο να αρρωστήσουν πιο σοβαρά από  Covid-19, ενώ το αντίθετο ισχύει για όσους έχουν υψηλά επίπεδα LRRC15 στον οργανισμό τους, άρα και καλύτερη φυσική άμυνα έναντι του ιού.

Δείτε την επιστημονική δημοσίευση ΕΔΩ