Ισως να μην είναι τόσο διακεκριμένο όσο τα θεατρικά του έργα, όμως το κινηματογραφικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη, το οποίο μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις όπως η «Στέλλα» του Μιχάλη Κακογιάννη στηρίχθηκε στο θεατρικό του («Η Στέλλα με τα κόκκινα γάντια» ονομάζεται το θεατρικό), είναι εξίσου σημαντικό. Σε αυτό το έργο εστιάζει στις μέρες μας η Ταινιοθήκη της Ελλάδας, με την προβολή ταινιών που στηρίχθηκαν σε σενάρια του Καμπανέλλη. Οι προβολές αρχίζουν την Πέμπτη 23 Ιουνίου και θα ολοκληρωθούν την Τρίτη 28 του μηνός. Ολες θα πραγματοποιηθούν στην «Λαίδα», την ταράτσα της Ταινιοθήκης.

«Στέλλα»

Ανάμεσά τους, εκτός από την «Στέλλα», ξεχωρίζουν ο επίσης εμβληματικός «Δράκος» του Νίκου Κούνδουρου αλλά και μια εξαίσια αντιπολεμική σάτιρα (ίσως η καλύτερη ελληνική που γυρίστηκε ποτέ), το «Κανόνι και το αηδόνι» σε σκηνοθεσία του ιδίου του Καμπανέλλη και του αδελφού του Γιώργου.

«Το κανόνι και το αηδόνι»

Στο πλαίσιο του Λογοτεχνικού Έτους 2022 Ιάκωβος Καμπανέλλης, με αφορμή τη συμπλήρωση 100 ετών από τη γέννησή του, το αφιέρωμα διοργανώθηκε από την Ταινιοθήκη σε συνεργασία με την Διεύθυνση Γραμμάτων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, σε μια προσπάθεια να φωτίσει το σημαντικό κινηματογραφικό έργο του Καμπανέλλη που όπως γνωρίζουμε ήταν πολυσχιδής: θεατρικός συγγραφέας, στιχουργός, σεναριογράφος, δημοσιογράφος αλλά και ακαδημαϊκό. Η Ομάδα Εργασίας του Λογοτεχνικού Έτους 2022 Ιάκωβος Καμπανέλλης αποτελείται από τους: Ελένη Δουνδουλάκη, Σίσσυ Παπαθανασίου, Κατερίνα Καμπανέλλη, Πλάτωνα Μαυρομούστακο και Παναγιώτη Μέντη.

«Η λίμνη των πόθων»

Μια αναφορά του ιδίου του Καμπανέλλη, σχετική με τη σημασία του σεναρίου ως προς τη δημιουργία μιας ταινίας ήταν η εξής: «Σαν το πιο βασικό στοιχείο σε μια ταινία θα χαρακτήριζα το σενάριο… Με τα μορφολογικά στοιχεία που θα μεταχειριστείς φανερώνεις και αναδεικνύεις αυτό το κάτι που θες να πεις, αλλά οπωσδήποτε προϋπάρχει μέσα σου σαν ένας μύθος-όραμα, δηλαδή ένα σενάριο, έστω και ένα απλό διάγραμμα. Αν αυτό είναι αναπόφευκτο ακόμη και στη δημιουργία ενός ντοκιμαντέρ, πόσο μάλλον στην περίπτωση ενός δραματοποιημένου μύθου».

Στο σύνολό τους οι ταινίες που θα προβληθούν είναι εννέα: εκτός από τις ήδη αναφερθείσες θα είναι επίσης οι «Η αρπαγή της Περσεφόνης», «Οι άσσοι του γηπέδου», «Το αμαξάκι», «Η λίμνη των πόθων», «Η έβδομη μέρα της δημιουργίας», και «Με τη λάμψη στα μάτια». Θα προβληθεί επίσης το ντοκιμαντέρ της Ηρώς Σγουράκη «Το μονόγραμμα: Ιάκωβος Καμπανέλλης» (2005).

«Ποτάμι»

Να σημειωθεί τέλος ότι στο ίδιο πλαίσιο, το ΥΠΠΟΑ εγκαινίασε την έκθεση «ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΚΑΜΠΑΝΕΛΛΗ. Νάξος, Μαουτχάουζεν, Αθήνα» στην Πινακοθήκη Γκίκα σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη (η οποία συνεχίζεται έως 30/07/2022). Πρόσφατα, τέλος, κυκλοφόρησε αφιερωματικό τόμο για το έργο του.

TO ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

ΠΕΜΠΤΗ 23/06

21.30 Το κανόνι και τ’ αηδόνι (Ιάκωβος Καμπανέλλης, 1968, 105′)

Προλογίζουν: Μαρία Κομνηνού, Κατερίνα Καμπανέλλη, Σίσσυ Παπαθανασίου

Είσοδος με προσκλήσεις. Θα διατεθεί αριθμός προσκλήσεων στο Facebook

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 24/06

21.00 Το αμαξάκι (Ντίνος Δημόπουλος, 1957, 99′)

Προλογίζουν: Ρήγας Αξελός και Ιάσων Τριανταφυλλίδης.

23.00 Η λίμνη των πόθων (Γιώργος Ζερβός, 1958, 98′)

ΣΑΒΒΑΤΟ 25/06

21.00 Στέλλα (Μιχάλης Κακογιάννης, 1955, 90′)

Προλογίζει ο Γιάννης Σολδάτος

23.00 Οι άσσοι του γηπέδου – Κυριακάτικοι Ήρωες (Βασίλης Γεωργιάδης, 1956, 98’)

ΚΥΡΙΑΚΗ 26/06

21.00 Το ποτάμι (Νίκος Κούνδουρος, 1959, 110′)

Προλογίζει ο Χρήστος Σκυλλάκος

23.00 Η αρπαγή της Περσεφόνης (Γρηγόρης Γρηγορίου, 1956, 90′)

ΔΕΥΤΕΡΑ 27/06

21.00 H έβδομη μέρα της δημιουργίας (Βασίλης Γεωργιάδης, 1956, 120′)

Προλογίζει η Λιζιάννα Δελβερούδη

23.15 Το μονόγραμμα: Ιάκωβος Καμπανέλλης (Ηρώ Σγουράκη, 2005, 60’)

ΤΡΙΤΗ 28/06

21.00 Με τη λάμψη στα μάτια (Πάνος Γλυκοφρύδης, 1966, 100′)

Προλογίζει ο Γιάννης Ζουμπουλάκης

23.00 Το κανόνι και τ’ αηδόνι (Ιάκωβος Καμπανέλλης, 1968, 105′) (Ε)