Μία καινούρια δημοσίευση αμερικανών ερευνητών έρχεται να ανατρέψει την κάπως… καρικατουρίστικη εικόνα που είχαμε σχηματίσει στο νου μας για τα αυγά των πρώτων δεινοσαύρων, κι αυτό επειδή έπειτα από ανάλυση δεδομένων απέδειξαν ότι αυτά ήταν μαλακά και όχι σκληρά. Η έρευνα, τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιεύτηκαν στην επιστημονική επιθεώρηση «Nature», καταδεικνύει επίσης ότι τα σκληρά αυγά προέκυψαν με ανεξάρτητο τρόπο τρεις φορές στο εξελικτικό δέντρο των δεινοσαύρων.

Αυγά που έλειπαν από τα απολιθώματα

Το εύρημα αυτό αφορά μόνο μερικές ομάδες δεινοσαύρων, οι οποίες εξελικτικά υπήρξαν παράλληλα ή πριν από άλλες ομάδες δεινοσαύρων των οποίων τα αυγά ήταν σκληρά. Συγκεκριμένα, πρόκειται για τα είδη Πρωτοκέρατος, το οποίο έζησε στη Γη κατά την περίοδο ανάμεσα στα 75 και 71 εκατομμύρια χρόνια πριν και το είδος  με τη λατινική ονομασία Mussaurus, το οποίο ήταν μεγαλύτερο σε μέγεθος και έζησε στην περίοδο μεταξύ 227 και 208 εκατομμύρια χρόνια πριν. «Τα τελευταία 20 χρόνια βρίσκαμε αυγά σε διάφορα μέρη στη Γη, τα οποία όμως αντιπροσώπευαν τρεις ομάδες δεινοσαύρων: τα θηριόποδα, τους αδρόσαυρους και τα σαυρόποδα. Την ίδια στιγμή βρίσκαμε σκελετούς από άλλες ομάδες δεινοσαύρων αλλά ποτέ δεν είχαμε βρει τα αυγά τους», ανέφερε σε σχετικές του δηλώσεις ο επικεφαλής της δημοσίευσης και ερευνητής Μάρκ Νόρελ, συμπληρώνοντας ότι «επιχειρήσαμε λοιπόν να κατανοήσουμε για ποιον λόγο τα αυγά αυτών των δεινοσαύρων δεν διατηρήθηκαν».

Η υπόθεση που επιβεβαιώθηκε

Η υπόθεσή τους ήταν από την αρχή ξεκάθαρη: όπως συνέβη στην εξέλιξη των αμνιωτών, κατηγορία στην οποία ανήκουν τα πουλιά, τα θηλαστικά και τα ερπετά, έτσι και στους δεινόσαυρους είναι πιθανό κάποια είδη να γεννούσαν μαλακά αυγά, ενώ κάποια άλλα να γεννούσαν σκληρά αυγά. Για να διερευνήσουν ωστόσο αυτό το ενδεχόμενο, ήταν απαραίτητο να προσεγγίσουν το θέμα πολύπλευρα. Έτσι, πραγματοποίησαν ανατομικές αναλύσεις απολιθωμένων σκελετών νεογέννητων δεινοσαύρων, χημικές αναλύσεις των απολιθωμένων αυγών και μελέτες της μικροσκοπικής δομής τους. Από τις αναλύσεις αυτές, και αφού συνέκριναν τα δεδομένα με 112 ακόμη είδη, είτε αυτά είναι πλέον εξαφανισμένα είτε είναι μακρινοί συγγενείς των υπό μελέτη ειδών, προέκυψε ότι πράγματι τα αυγά των ειδών αυτών ήταν μαλακά. «Από εξελικτική άποψη το εύρημα αυτό έχει περισσότερο νόημα από προηγούμενες υποθέσεις, αφού είναι γνωστό ότι για κάποιο χρονικό διάστημα τα αυγά όλων των αμνιωτών ήταν μαλακά» ανέφερε σε σχετικές δηλώσεις του ο διδακτορικός ερευνητής και πρώτος συγγραφέας της δημοσίευσης Ματέο Φάμπρι.

Οι ερευνητές προσανατολίζονται τώρα να διερευνήσουν περαιτέρω τον τρόπο με τον οποίο προστατεύονταν τα αυγά αυτά από κραδασμούς ή άλλους εξωτερικούς παράγοντες.