ΙΑΤΑ: Έως 113 δισ. δολ. οι απώλειες στις παγκόσμιες αερομεταφορές από τον COVID-19

Σοκ στην παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία – Μέσα σε 10 ημέρες αναθεωρεί τις αρχικές προβλέψεις – Έως και 25% μειώνονται οι τιμές των μετοχών αεροπορικών εταιρειών

Σε αναθεώρηση των προβλέψεών της για τις απώλειες στην αεροπορική βιομηχανία, υπερδιπλασιάζοντας μάλιστο το κόστος, μέσα σε μόλις 10 ημέρες, προχώρησε σήμερα η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA). Οι νέες προβλέψεις εκτοξεύουν την παγκόσμια απώλεια εσόδων για την αεροπορικές επιχείρηση για το 2020 από 63 δισ. ως 113 δισ. δολάρια εξετάζοντας δυο σενάρια ως προς τις γενικά απρόβλεπτες επιτπώσεις της κρίσης που έχει φέρει διεθνώς ο COVID-19.

Υπενθυμίζεται ότι η προηγούμενη ανάλυση της IATA (που εκδόθηκε στις 20 Φεβρουαρίου 2020) έφερνε τα χαμένα έσοδα στα 29,3 δισ. δολάρια βάση όμως ενός σεναρίου που ήθελε τον αντίκτυπο του COVID-19 σε μεγάλο βαθμό στις αγορές που συνδέονται με την Κίνα. Από τότε όμως ο ιός έχει εξαπλωθεί σε περισσότερες από 80 χώρες και οι κρατήσεις έχουν επηρεαστεί σοβαρά σε διαδρομές πέρα από την Κίνα.

Οι χρηματοπιστωτικές αγορές έχουν ήδη αντιδράσει έντονα. Οι τιμές των μετοχών των αεροπορικών εταιρειών μειώνονται σχεδόν κατά 25% από την έναρξη της επιδημίας, 21 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερη πτώση από εκείνη που είχε σημειωθεί κατά την κρίση του SARS το 2003.

Η IATA υπολόγισε τον πιθανό αντίκτυπο στα έσοδα των επιβατών με βάση δύο πιθανά σενάρια:

Σενάριο 1: Περιορισμένη διάδοση

Αυτό το σενάριο περιλαμβάνει αγορές με περισσότερες από 100 επιβεβαιωμένες περιπτώσεις του κορωνοϊού (από τις 2 Μαρτίου) που παρουσιάζουν απότομη κάμψη ακολουθούμενη από ένα προφίλ ανάκαμψης σχήματος V. Επίσης, εκτιμά ότι η εμπιστοσύνη των καταναλωτών σε άλλες αγορές (Βόρεια Αμερική, Ασία και Ειρηνικός και Ευρώπη) μειώνεται.

Οι αγορές που υπολογίστηκαν σε αυτό το σενάριο και η προβλεπόμενη πτώση του αριθμού των επιβατών, λόγω του COVID-19, έχουν ως εξής: Κίνα (-23%), Ιαπωνία (-12%), Σιγκαπούρη (-10% -14%), Ιταλία (-24%), Γαλλία (-10%), Γερμανία (-10%) και Ιράν (-16%). Επιπλέον, η Ασία (εκτός της Κίνας, της Ιαπωνίας, της Σιγκαπούρης και της Νότιας Κορέας) αναμένεται να σημειώσει πτώση της ζήτησης κατά 11%. Η Ευρώπη (εκτός της Ιταλίας, της Γαλλίας και της Γερμανίας) θα μειώσει τη ζήτηση κατά 7% και η Μέση Ανατολή (εκτός του Ιράν) θα μειώσει τη ζήτηση κατά 7%.

Σε παγκόσμια κλίμακα, αυτή η πτώση της ζήτησης μεταφράζεται σε μια παγκόσμια απώλεια εσόδων από επιβάτες κατά 11%, ίση με 63 δισ. δολάρια. Η Κίνα θα αντιπροσωπεύει περίπου 22 δισ. δολάρια αυτού του συνόλου. Οι αγορές που συνδέονται με την Ασία (συμπεριλαμβανομένης της Κίνας) θα αντιπροσωπεύουν 47 δισ. δολάρια αυτού του συνόλου.

Σενάριο 2: Εκτεταμένη διάδοση

Αυτό το σενάριο αν και με παρόμοια μεθοδολογία, εξετάζει την εκτεταμένη διάδοση του κορωνοϊού σε όλες τις αγορές που έχουν επί του παρόντος 10 ή περισσότερες επιβεβαιωμένες περιπτώσεις COVID-19 (από τις 2 Μαρτίου). Το αποτέλεσμα είναι μια απώλεια 19% των παγκόσμιων εσόδων, που ισοδυναμεί με 113 δισ. δολάρια. Από οικονομική άποψη, θα είναι σε κλίμακα ισοδύναμη με αυτή που γνώρισε η αεροπορική βιομηχανία κατά την παγκόσμια οικονομική κρίση.

Οι περιοχές της Αφρικής και της Λατινικής Αμερικής/Καραϊβικής δεν περιλαμβάνονται ρητά σε αυτή την ανάλυση βάσει της αγοράς, επειδή προς το παρόν δεν υπάρχουν χώρες σε καμία από τις δύο περιφέρειες με τουλάχιστον 10 περιπτώσεις COVID-19.

«Η εξέλιξη των πραγμάτων ως αποτέλεσμα του COVID-19 είναι σχεδόν χωρίς προηγούμενο. Σε λίγο περισσότερο από δύο μήνες, οι προοπτικές της βιομηχανίας σε μεγάλο μέρος του κόσμου έχουν πάρει μια δραματική στροφή προς το χειρότερο. Δεν είναι σαφές πώς θα αναπτυχθεί ο ιός, αλλά είτε εξετάζοντας τον αντίκτυπο που έχει σε κάποιες αγορές με απώλειες 63 δισ. δολαρίων ή έναν ευρύτερο αντίκτυπο που οδηγεί σε απώλεια εσόδων ύψους 113 δισ. δολαρίων, πρόκειται για κρίση.

Πολλές αεροπορικές εταιρείες μειώνουν τις χωρητικότητές τους και λαμβάνουν μέτρα έκτακτης ανάγκης για τη μείωση του κόστους. Οι κυβερνήσεις πρέπει να το λάβουν σοβαρά υπόψη. Οι αεροπορικές εταιρείες καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να παραμείνουν στη ζωή, καθώς εκτελούν το ζωτικό έργο της σύνδεσης των οικονομιών του κόσμου. Καθώς οι κυβερνήσεις αναζητούν μέτρα τόνωσης, ο κλάδος των αεροπορικών εταιρειών θα χρειαστεί ανακούφιση απο φόρους, χρεώσεις και περιορισμούς ως προς τα slots. Πρόκειται για εξαιρετικά κρίσιμες στιγμές» δήλωσε σχετικά ο Alexandre de Juniac, γενικός διευθυντής και διευθύνων σύμβουλος της IATA.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk