Με email και επιστολές οι τράπεζες καλούν τους δανειολήπτες να ρυθμίσουν τα κόκκινα δάνεια τους μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας για την προστασία της πρώτης κατοικίας.

Με τα μέχρι σήμερα διαθέσιμα στοιχεία προκύπτει ότι μόνο περιορισμένος αριθμός δανειοληπτών έχει κάνει χρήση του νέου νόμου, παρά το γεγονός ότι αυτός προσφέρει σημαντικά λειτουργικά και ουσιαστικά πλεονεκτήματα στους δανειολήπτες.

Στόχος είναι να σπεύσουν οι «κόκκινοι δανειολήπτες» να ενταχθούν στην πλατφόρμα, όσο ισχύει ακόμη, ή να προχωρήσουν σε ρυθμίσεις με τις τράπεζες και τους διαχειριστές.

Τα κόκκινα δάνεια

Είναι λοιπόν εξαιρετικά σημαντικό, τονίζουν οι τραπεζικές πηγές, να γίνει αντιληπτό από τους δανειολήπτες και από τους συμβούλους τους, ότι σύμφωνα με τον ανωτέρω Νόμο, έχουν δύο δυνατότητες να ρυθμίσουν τις οφειλές τους για να προστατεύσουν την πρώτη τους κατοικία:

-Εφόσον συγκεντρώνουν τις προϋποθέσεις του ν. 4605/2019, να υποβάλλουν την αίτησή τους στην ειδική πλατφόρμα και να απευθυνθούν, εάν χρειάζονται οποιαδήποτε διευκρίνιση και υποστήριξη, στην Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους ή και στην Τράπεζα από όπου έχουν λάβει το δάνειο.

-Εάν, δεν πληρούν τα κριτήρια προστασίας του ν. 4605/2019, να επιδιώξουν διμερή ρύθμιση με την Τράπεζά τους.

Οι Τράπεζες προσφέρουν πολλές διαφορετικές λύσεις, όπως ενδεικτικά επιμήκυνση της διάρκειας του δανείου για μεγάλο χρονικό διάστημα, σημαντική μείωση επιτοκίου, προγράμματα χαμηλής εκκίνησης με σταδιακή αύξηση της δόσης ανά τριετία καθώς και προγράμματα μείωσης της οφειλής μέχρι και το ύψος της αξίας της κατοικίας με διαγραφή του υπολοίπου, εάν ο οφειλέτης εξυπηρετήσει κανονικά τη ρύθμιση (φυσικά δεν γίνεται μείωση αν η αξία της κατοικίας είναι μεγαλύτερη από το δάνειο, ή εάν ο δανειολήπτης διαθέτει υψηλά εισοδήματα, ή σημαντική περιουσία).

Ιδιαίτερη πρόνοια υπάρχει από τις ίδιες τις Τράπεζες για ευπαθείς ομάδες (άνεργους, ασθενείς, πολύτεκνους).

Τι αποκαλύπτουν τα νούμερα για τα κόκκινα δάνεια

Τα στοιχεία που έδωσε το υπουργείο Οικονομικών για το β΄ εξάμηνο του 2019 αποδεικνύουν ότι προηγούνται με διαφορά οι ρυθμίσεις δανείων με τράπεζες και διαχειριστές έναντι αυτών μέσω πλατφόρμας.

Συγκεκριμένα, τα στοιχεία είναι τα εξής:

• Μέσω εταιρειών διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις (servicers) ρυθμίστηκαν επιτυχώς 20.593 δάνεια, συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ. το 75% των δανείων αυτών υπήρξε και «“κούρεμα». Από αυτά, 20.340 ήταν στεγαστικά και καταναλωτικά, καθώς και δάνεια μικρών επιχειρήσεων, ύψους 700 εκατ. ευρώ, ενώ 253 ήταν δάνεια μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ύψους 498 εκατ. ευρώ.

• Μέσω τραπεζών ρυθμίστηκαν 43.400 δάνεια συνολικού ύψους 3,2 δισ. ευρώ.

• Στην πλατφόρμα, οι προτάσεις ρύθμισης που έχουν υποβληθεί από τις τράπεζες προς τους δανειολήπτες στο πλαίσιο της εφαρμογής του ν. 4605/2019 για την προστασία της πρώτης κατοικίας έφτασαν τις 924.