Συνεχίζοντας τα ενδιαφέροντα αφιερώματά της, η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης λέει το δικό της αντίο στην κινηματογραφική σεζόν που σιγά-σιγά οδεύει προς το τέλος της δίνοντας carte blanche στον Παύλο Παυλίδη να προτείνει στο κοινό τέσσερις αγαπημένες ταινίες του. Εκτός από μουσικός και τραγουδοποιός, ο Παυλίδης είναι επίσης παθιασμένος κινηματογραφόφιλος, κάτι που αποδεικνύεται από τις εντελώς διαφορετικές μεταξύ τους επιλογές του, τις οποίες παρουσιάζουμε αναλυτικά παρακάτω. Οι προβολές θα πραγματοποιηθούν από την Κυριακή 14 έως την Τρίτη 16 Απριλίου στην αίθουσα Σταύρος Τορνές (Αποθήκη 1, Λιμάνι Θεσσαλονίκης).

To «Στάλκερ» («Stalker», Σοβιετική Ενωση, 1979) είναι η πιο μυστηριώδης, μυστικιστική και αινιγματική ταινία του σπουδαίου ρώσου δημιουργού Αντρέι Ταρκόφσκι. Εκτυλίσσεται σε ένα μακρινό μέλλον, σε μια μικρή περιοχή της Σοβιετικής Ενωσης ονόματι Ζώνη – απαγορευμένη και αυστηρά φρουρούμενη – στην οποία με τη βοήθεια ενός οδηγού, του Στάλκερ (Μπόρις Στουγκάτσκι), θα προσπαθήσουν να διεισδύσουν ένας συγγραφέας και ένας καθηγητής. Δεν υπάρχουν όμως ξεκάθαρες απαντήσεις (πόσω μάλλον κάποια «αλήθεια») τόσο στο «Στάλκερ» όσο και στην πλειοψηφία των ταινιών του Ταρκόφσκι. Υπάρχει μόνον το αιώνιο ταξίδι της αναζήτησης. Το «Στάλκερ» είναι ένα συμβολικό οδοιπορικό στο υποσυνείδητο του ανθρώπου και η δύναμή του βρίσκεται στην αποτύπωση συγκλονιστικών, μοναδικών εικόνων – έγχρωμων αλλά και ασπρόμαυρων – που θέτουν σε δεύτερη μοίρα την αφήγηση.

Στο κύκνειο άσμα του Πολωνού Κριστόφ Κισλόφσκι «Τρία χρώματα:  Η κόκκινη ταινία» («Trois couleurs: Rouge», Ελβετία – Γαλλία – Πολωνία, 1994) η Ιρέν Ζακόμπ χτυπά με το αυτοκίνητό της μια σκυλίτσα και όταν κατορθώνει να βρει τα ίχνη του ιδιοκτήτη της, βλέπει έναν αγέλαστο πρώην δικαστή, τον Ζαν Λουί Τρεντινιάν. Εκείνος, χωμένος ανάμεσα σε καλώδια τηλεφώνου και μαγνητοταινίες, παρακολουθεί τα δράματα και τα μυστικά γνωστών και αγνώστων του. Δύο εντελώς διαφορετικοί άνθρωποι θα έρθουν κοντά και το «Κόκκινο» θα γίνει η πιο ζεστή και αισιόδοξη ταινία του πολωνού σκηνοθέτη που και πάλι με πλοηγό την τύχη χαρίζει την αρμονία, όχι μόνο στους ήρωες αυτής της ταινίας, αλλά σε όλους της «Τριλογίας των χρωμάτων» (που συμπληρώνουν οι «Μπλε» και «Λευκή»).

Η «Αθάνατη ιστορία» («Histoire immortelle», Γαλλία, 1968) είναι μία από τις λιγότερο γνωστές ταινίες του Αμερικανού Ορσον Γουέλς. Γραμμένη από τον ίδιο και τη Λουίζ ντε Βιλμορέν, που στηρίχτηκαν σε ένα μυθιστόρημα της Κάρεν Μπλίξεν, είναι μια διασκεδαστική σπουδή πάνω στην αλήθεια και το ψέμα με κεντρικό ήρωα έναν πλούσιο ηλικιωμένο έμπορο (Γουέλς) που προσλαμβάνει μια κοπέλα και έναν ναύτη (Ζαν Μορό) προκειμένου να αναπαραστήσουν ένα παραμύθι που τον έχει στοιχειώσει, το οποίο εν τέλει ίσως να μην είναι καν παραμύθι, αλλά η δική του ιστορία.

Και, τέλος, ένα γουέστερν του Σαμ Πέκινπα αποτελεί την τέταρτη επιλογή του Π. Παυλίδη. Τέσσερα χρόνια μετά το αριστούργημά του, την «Αγρια συμμορία» (1969), ο αμερικανός ποιητής της κινηματογραφικής βίας γύρισε τη «Μεγάλη μονομαχία» («Pat Garrett & Billy the Kid», ΗΠΑ, 1973), δίνοντας τη δική του αντιηρωική εκδοχή πάνω σε δύο θρύλους της Αγριας Δύσης: τον Πατ Γκάρετ (Τζέιμς Κόμπερν) και τον Γουίλιαμ Μπόνεϊ, γνωστό και ως Billy the Kid (Κρις Κριστόφερσον). Οταν ο πρώτος στρέφεται προς την πλευρά του νόμου δίνει το περιθώριο μιας εβδομάδας στον δεύτερο για να φύγει από την περιοχή του. Η σύγκρουσή τους θα είναι καταλυτική σε ένα αιματηρό κυνηγητό μέσα στο οποίο διακρίνουμε και τη φιγούρα του Μπομπ Ντίλαν, ο οποίος υπογράφει το σάουντρακ της «Μεγάλης μονομαχίας».

Πρόγραμμα προβολών

Κυριακή 14/4: 21.00 «Αθάνατη ιστορία» και «Τρία χρώματα: Η κόκκινη ταινία»

Δευτέρα 15/4: 21.00 «Η μεγάλη μονομαχία»

Τρίτη 16/4: 21.00 «Stalker»

Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος: 4€, CineΚάρταF: 3€, CineΚάρταF Gold: Δωρεάν