Ο «Συνήγορος», ένα ντοκιμαντέρ για την την εβραιοϊσραηλινή δικηγόρος Λία Τσέμελ, μια υπέρμαχο των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, απέσπασε το βραβείο Χρυσός Αλέξανδρος του 21ου φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης του οποίου οι διαδικασίες ολοκληρώθηκαν στο Ολύμπιον της Πλατείας Αριστοτέλους την Κυριακή το βράδυ. Η ταινία των Ρέιτσελ Λι Τζόουνς και Φιλίπ Μπελές είναι συμπαραγωγή Ισραήλ/ Καναδά/ Ελβετίας και μιλά για την δικηγόρο που εδώ και μισό αιώνα υπερασπίζεται τους Παλαιστινίους – από πολιτικούς κρατούμενους και φεμινίστριες ως φονταμενταλιστές και ειρηνικούς διαδηλωτές. Για τους Ισραηλινούς, φυσικά, κάνει κάτι το αδιανόητο. Αλλά για τους Παλαιστινίους είναι μια πολύτιμη σύμμαχος (την ίδια ταινία βράβευσε και η FIPRESCI -Διεθνής Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου).

Η Κριτική Επιτροπή για το Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα του 21ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αποτελούνταν από τους Άλι Ντερκς (ιδρύτρια και πρώην διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ -Ολλανδία), Ελίζαμπεθ Κλινκ (ερευνήτρια και παραγωγό -Καναδάς), Σέρζι Ντολαντέ (διευθυντής του MEDIMED – Ισπανία), Παναγιώτη Ευαγγελίδη (σκηνοθέτης – σεναριογράφος -Ελλάδα) και Σίμον Λέρεν Βίλμοντ (σκηνοθέτης – Δανία). Το βραβείο «Χρυσός Αλέξανδρος» συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 8.000€.

Το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής που συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο 2.000€ απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ «Ταξιδιώτης του μεσονυχτίου» σε σκηνοθεσία Χασάν Φαζιλί (ΗΠΑ, Κατάρ, Καναδάς, Ηνωμένο Βασίλειο). Επικηρυγμένος από τους Ταλιμπάν, ο Αφγανός σκηνοθέτης αναγκάζεται να γίνει πρόσφυγας μαζί με την οικογένειά του. Με τα κινητά τους καταγράφουν την οδύσσειά τους στα Βαλκάνια, σαν το μόνο τρόπο για να επιβιώσουν αλλά και να μην χάσουν εντελώς την ανθρωπιά τους. Ένα καθηλωτικό αυτοβιογραφικό οδοιπορικό.

Το βραβείο για το διαγωνιστικό τμήμα Εικονικής Πραγματικότητας (Virtual Reality) απέσπασε το «Ωδικό πτηνό» σε σκηνοθεσία Λούσι Γκρίνγουελ (Δανία, Ηνωμένο Βασίλειο) και τα βραβεία κοινού Fischer μοιράστηκαν ως εξής: καλύτερη ελληνική παραγωγή άνω των 50’ κρίθηκε η «Μπάντα» σε σκηνοθεσία Νίκου Ασλανίδη και καλύτερη ξένη παραγωγή άνω των 50’ η «Σιωπή των Άλλων» σε σκηνοθεσία Αλμουδένα Καρασέδο, Ρόμπερτ Μπέιχαρ (Ισπανία). Καλύτερη ελληνική παραγωγή κάτω των 50’ κρίθηκε το ντοκιμαντέρ «Τα καναρίνια» σε σκηνοθεσία Γιώργου Κυβερνήτη και καλύτερη ξένη παραγωγή κάτω των 50’ το ντοκιμαντέρ «Χτες/Αύριο» σε σκηνοθεσία Ραούλ Ρίμπενμπαουερ (Ισπανία).

Ο Τηλεοπτικός Σταθμός της Βουλής των Ελλήνων απένειμε το βραβείο «Ανθρώπινες Αξίες» στο ντοκιμαντέρ «Σ’ επαφή» σε σκηνοθεσία Πάβελ Ζιμίλσκι (Πολωνία, Ισλανδία) και η ΕΡΤ, απένειμε δυο βραβεία: στη «Μπάντα» του Ν. Ασλανίδη (Ελλάδα) και στο «Intimate Outsiders»,σε σκηνοθεσία Ρόσερ Κορέλα (Γερμανία). Τέλος το βραβείο FIPRESCI σε ελληνικό ντοκιμαντέρ του Διεθνούς Προγράμματος του φεστιβάλ απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ «Όταν ο Βάγκνερ συνάντησε τις ντομάτες» σε σκηνοθεσία Μαριάννας Οικονόμου και το βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου δόθηκε στο ντοκιμαντέρ «Τα 4 επίπεδα της ύπαρξης» σε σκηνοθεσία Ηλιάνας Δανέζη (Ελλάδα).