• Αναζήτηση
  • «Οι ταινίες μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο»

    Ο ελληνικής καταγωγής αμερικανός σκηνοθέτης, του οποίου το ντοκιμαντέρ ο «Ορμος» κέρδισε Οσκαρ το 2009, τιμήθηκε με έναν Ειδικό Χρυσό Αλέξανδρο στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

    Ο ελληνικής καταγωγής αμερικανός σκηνοθέτης Λούι Ψυχογιός

    Εναν ειδικό Χρυσό Αλέξανδρο απένειμε το 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στον ελληνικής καταγωγής αμερικανό σκηνοθέτη Λούι Ψυχογιό, το Σάββατο 2 Μαρτίου στο Ολύμπιον. Ο 62xρονος Ψυχογιός βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη με αφορμή την carte blanche που του έχει δώσει εφέτος το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ για να επιλέξει δέκα αγαπημένα του ντοκιμαντέρ και να τα παρουσιάσει στο κοινό. Μετά την τιμητική εκδήλωση και την απονομή, οι θεατές είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν σε ειδική προβολή το βραβευμένο με Οσκαρ ντοκιμαντέρ του Λούι Ψυχογιού «Ο όρμος» (2009), το οποίο καταγράφει τη μαζική εξόντωση δελφινιών στην Ιαπωνία.

    Εκτός από μια αναφορά στο Οσκαρ καλύτερου ντοκιμαντέρ που απέσπασε ο «Ορμος», ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης Ορέστης Ανδρεαδάκης που προλόγισε τον Ψυχογιό, μίλησε εκτενώς για τη δουλειά του ως φωτογράφου στους «Times» και στο «National Geographic» αλλά και στην ίδρυση του Συλλόγου Προστασίας των Ωκεανών (Oceanic Preservation Society), ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού που έχει ως στόχο την ενημέρωση, την ευαισθητοποίηση και την παρακίνηση σε αλλαγή σε ό,τι αφορά τους ωκεανούς του κόσμου μας. Τριάντα οκτώ είναι συνολικά τα βραβεία που κέρδισε το συγκεκριμένο φιλμ ανά τον κόσμο. «Η αγάπη για το αντικείμενό του και η αφοσίωση του Λούι Ψυχογιού στην καλλιτεχνική δημιουργία αποτελεί παράδειγμα για όλους εμάς» συμπλήρωσε ο Ορ. Ανδρεαδάκης.

    Μετά την προβολή του «Ορμου» ο Λούι Ψυχογιός συζήτησε με τους θεατές. Εκμυστηρεύτηκε ότι προτού ξεκινήσει να σκηνοθετεί, δεν ένιωθε την επιθυμία να κάνει ταινίες, αλλά την ανάγκη να αλλάξει τον κόσμο. Και τελικά με αυτή του την ταινία το κατάφερε. «Πριν από την προβολή του «Ορμου», 23.000 δελφίνια θανατώνονταν στην περιοχή Ταϊτζί της Ιαπωνίας και καταναλώνονταν από τους πολίτες της χώρας. Μετά το φιλμ, η κατανάλωση του κρέατος δελφινιού μειώθηκε κατά 93%. Αυτό είναι ένα τρανό παράδειγμα ότι οι ταινίες μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο» τόνισε.

    Η πιο συγκλονιστική στιγμή της παραγωγής του ντοκιμαντέρ ήταν μια «θεϊκή παρέμβαση», όπως τη χαρακτήρισε ο Λούι Ψυχογιός. Συνταξίδεψε για εννιά ολόκληρες ώρες δίπλα στον πρόεδρο της Επιτροπής Αλιείας της Ιαπωνίας, αυτόν που η ταινία του θεωρεί έναν από τους βασικούς υπευθύνους της κτηνωδίας της θανάτωσης των δελφινιών. Κάποια στιγμή, μιλώντας μαζί του, και αφού του παρέθεσε στοιχεία ότι το κρέας των δελφινιών περιέχει τοξικές ποσότητες υδραργύρου, ο συνομιλητής του απάντησε ότι αυτός είναι υπεύθυνος μόνο για να παρέχει φαγητό στον λαό της Ιαπωνίας και ότι η ασφάλεια αυτής της τροφής δεν ήταν δική του αρμοδιότητα. Βασισμένος σε αυτή την ιστορία, ο Λούι Ψυχογιός υποστήριξε ότι δεν μπορούμε διαρκώς να αποποιούμαστε τις ατομικές μας ευθύνες απέναντι στη σωτηρία του ίδιου μας του πλανήτη. «Μολύνουμε τους ωκεανούς μας, υπεραλιεύουμε και το χρεώνουμε στις φάλαινες, οδηγούμε τη Γη στο χείλος της καταστροφής. Οι κοραλλιογενείς ύφαλοι διαρκώς συρρικνώνονται και αυτό είναι ένα κακό σημάδι που προηγείται ενός μαζικού αφανισμού. Και παρ’ όλα αυτά, δεν μπορούμε να κοιτάξουμε μέσα μας, να βρούμε τα λάθη μας. Αυτό που θέλω να κάνω εγώ είναι να δώσω στον θεατή να καταλάβει ότι όλοι μας είμαστε υπεύθυνοι για αυτό που συμβαίνει. Ο ρόλος μας είναι να προσέχουμε και να φροντίζουμε αυτόν τον πλανήτη. Ονομαστήκαμε «Homo Sapiens» («σοφός άνθρωπος») για κάποιον λόγο. Πρέπει να δικαιολογήσουμε επιτέλους αυτόν τον τίτλο».

     

    Πολιτισμός
    One Channel
    Ο νέος ενημερωτικός τηλεοπτικός σταθμός της Ελλάδας
    Σίβυλλα
    Helios Kiosk