Συστηματικές καθυστερήσεις και εμπόδια καταγράφει για τον διαγωνισμό παραχώρησης της Εγνατίας Οδού η 2η Έκθεση της Κομισιόν στο πλαίσιο της μεταμνημονιακής εποπτείας, επιβεβαιώνοντας το κλίμα που μεταδόθηκε στα τέλη Ιανουαρίου μετά τη συνάντηση εκπροσώπων των Θεσμών με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σπίρτζη. Μάλιστα, όπως επισημαίνεται, «από τον Νοέμβριο του 2018 έως τα μέσα Ιανουαρίου του 2019, η συναλλαγή μπλοκαρίστηκε αποτελεσματικά».
Υπενθυμίζεται ότι το σχόλιο των Θεσμών στην τελευταία τους επίσκεψη στην Αθήνα ήταν «μηδενική πρόοδος». Μετά όμως τις εκτενείς συζητήσεις που διεξήχθησαν τότε σχετικά με την πορεία της διαδικασίας, για την οποία τίθεται στην Έκθεση αυστηρή δέσμευση για το τέλος του 2019, οι αρχές προχώρησαν σε ορισμένες ενέργειες ώστε να μπει και πάλι σε τροχιά. Ανάμεσα σε αυτές, συστάθηκε Συντονιστική Επιτροπή αποτελούμενη από εκπροσώπους του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του ΤΑΙΠΕΔ και της Εγνατία ΑΕ, με σκοπό την αποσαφήνιση των εκκρεμών ζητημάτων.
Σημαντικότερες τέτοιες εκκρεμμότητες, επί των οποίων υπάρχουν τελείως διαφορετικές προσεγγίσεις, είναι η αδειοδότηση των σταθμών διοδίων και η πιστοποίηση των σηράγγων, καθώς και το κόστος συντήρησης του άξονα, συνολικού μήκους 900 χλμ., και οι πηγές χρηματοδότησής του. Σημειώνεται ότι βαριά συντήρηση δεν έχει γίνει και το κόστος αυτής, μαζί με το κόστος αναβάθμισης και αδειοδότησης εκτιμάται στα 5,5-6 δις. ευρώ, τη στιγμή που η κατασκευή του άξονα κόστισε 7 δις. Η πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής έλαβε χώρα στις 5 Φεβρουαρίου 2019.
Ευρωπαϊκό ορόσημο ο Απρίλιος για την πιστοποίηση των σηράγγων 
Στο θέμα της πιστοποίησης των σηράγγων έχει σημειωθεί όπως διαπιστώνεται μικρή πρόοδος, καθώς η Αρχή Αδειοδότησης Σήραγγων (TLA) υπέβαλε στις 22 Φεβρουαρίου 2019 ένα αναθεωρημένο, πιο φιλόδοξο όπως χαρακτηρίζεται, χρονοδιάγραμμα για τους 24 φακέλους που είχε ήδη υποβάλει η Εγνατία ΑΕ. Για πέντε σήραγγες η θέση της θα πρέπει να δοθεί μέχρι τις 5 Μαρτίου, ενώ για τις υπόλοιπες σημειώνεται πως θα πρέπει να υπάρξει αυστηρή τήρηση του αναθεωρημένου χρονοδιαγράμματος.
Τέλος, για τις εναπομείνασες 9 σήραγγες, η Εγνατία ΑΕ θα πρέπει να υποβάλει τα αρχεία με πλήρη τεκμηρίωση έως το τέλος Φεβρουαρίου. Τα χρονοδιαγράμματα είναι πια ασφυκτικά καθώς τον Απρίλιο λήγει η προθεσμία για την εφαρμογή της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για την πιστοποίηση των σηράγγων βάσει των σύγχρονων κοινοτικών προδιαγραφών.
Οσον αφορά τους σταθμούς διοδίων, εγκρίθηκαν στις 8 Φεβρουαρίου 2019 οι περιβαλλοντικοί όροι για το σταθμό διοδίων της Καβάλας, επιτρέποντας την έναρξη της κατασκευής, ενώ στα τέλη Μαρτίου τοποθετείται η ολοκλήρωση της κατασκευής του σταθμού διοδίων Στρυμονικού.
Για να προχωρήσει όμως η κατασκευή των υπόλοιπων σταθμών, καθώς και για να γίνουν εργασίες συντήρησης και ασφαλείας στον άξονα, το Υπουργείο Υποδομών πρέπει να εγκρίνει τον προϋπολογισμό της Εγνατία ΑΕ για το 2019.
Βολές κατά του Υπουργείου για την τιμολογιακή πολιτική
Όσο για το θέμα της τιμολογιακής πολιτικής, προκειμένου να προχωρήσει η έγκεισή της από τις ευρωπαϊκές αρχές εντός διμήνου, έχει προγραμματιστεί συνάντηση της ελληνικής πλευράς με τους κοινοτικούς αξιοματούχους στις 5 Μαρτίου 2019, όπου και θα πρέπει να δοθούν όλες οι απαραίτητες διευκρινίσεις. Μάλιστα, η Κομισιόν στην Εκθεσή της σημειώνει ότι μέχρι πρόσφατα, η όποια απάντηση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «αποσκοπούσε στην μετατόπιση της έγκρισης από την Επιτροπή της πολιτικής τιμολόγησης των διοδίων στην Εγνατία και, επομένως, της εφαρμογής της σε μια επόμενη χρονική στιγμή».
Τέλος, έχει συμφωνηθεί με την ελληνική πλευρά και το πλαίσιο επιλογής του νέου Διευθύνοντος Συμβούλου, προκειμένου όπως γίνεται αντιληπτό να μην προοχωρήσει το αρμόδιο Υπουργείο σε επιλογή που θα βάλει νέα τρικλοποδιά στον διαγωνισμό. Έτσι ορίζεται ότι ο υποψήφιος θα υποβληθεί σε εξωτερική αξιολόγηση προτού προταθεί στο ελληνικό Κοινοβούλιο. Η αξιολόγηση αναμένεται να ολοκληρωθεί την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου.