Σχεδόν το 8% των ξενοδοχείων και το 27% των δωματίων της ελληνικής αγοράς είναι branded. Ανήκουν δηλαδή σε κάποια διεθνή αλυσίδα με παρουσία σε περισσότερες από μία χώρες, ή σε κάποιο εγχώριο ξενοδοχειακό brand με παρουσία σε περισσότερες από μία περιοχές της Ελλάδας, ή σε κάποιο τοπικό brand με πολλαπλή παρουσία σε μια συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή της Ελλάδας ή σε ένα consortium, καλύπτοντας ξενοδοχεία που συνεργάζονται για σκοπούς marketing υπό ενιαίο προωθητικό σχήμα. Σύμφωνα με έρευνα της GBR Consulting, ενδιαφέρον παρουσιάζει η κατανομή των brands ανά κατηγορία καταλύματος: Το 59% των ξενοδοχείων 5 αστέρων, το 41% των ξενοδοχείων 4 αστέρων και το 4% των ξενοδοχείων 3 αστέρων ανήκουν σε κάποια ξενοδοχειακή αλυσίδα, ενώ από πλευράς δωματίων τα ποσοστά είναι 70% για την κατηγορία 5 αστέρων, 41% για εκείνη των 4 αστέρων και 8% για την κατηγορία 3 αστέρων.

Στην κατάταξη των εθνικών brands ξεχωρίζουν οι όμιλοι Grecotel και Mitsis, με συνολικά 11.244 δωμάτια σε ολόκληρη την Ελλάδα, ενώ σε τοπικό επίπεδο τα brands H Hotels Collection, Koullias, Esperia Hotel Group και τέλος στις πρώτες θέσεις βρίκονται τα consortia Tablet Hotels, Mr. & Mrs Smith και Leading Hotels of the World.

Στη λίστα των κορυφαίων διεθνών αλυσίδων με βάση τον συνολικό αριθμό δωματίων, κυριαρχούν οι tour operators με πρώτη την Tui, δεύτερη την Thomas Cook και τέταρτη την Der Touristic.

Η Marriott International κατέχει την τρίτη θέση, ενώ ο όμιλος Sani / Ikos είναι πέμπτος και είναι η μόνη διεθνής αλυσίδα ελληνικής καταγωγής μεταξύ των πέντε κορυφαίων.

Στα Δωδεκάνησα
τα περισσότερα

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, τα περισσότερα branded δωμάτια ξενοδοχείων 5 αστέρων βρίσκονται στα Δωδεκάνησα, με την Κρήτη (Ν. Ηρακλείου και Ν. Λασιθίου), την Αττική, τη Χαλκιδική, την Κέρκυρα και τις Κυκλάδες να ακολουθούν.

H διείσδυση του brand, ως ποσοστό του συνολικού αποθέματος σε δωμάτια 5 αστέρων ανά γεωγραφική περιοχή, δείχνει ότι η Αττική βρίσκεται στην πρώτη θέση με ποσοστό 90%, με τον Ν. Λασιθίου να ακολουθεί (84%) στη δεύτερη, τη Χαλκιδική (78%) στην τρίτη και τα Δωδεκάνησα στην τέταρτη (76%). Αξίζει να σημειωθεί ότι μεγάλη διείσδυση των branded καταλυμάτων πολυτελείας καταγράφεται και σε μεμονωμένες περιοχές, όπως η Λάρισα, η Φθιώτιδα, η Ηλεία, η Μεσσηνία και η Αργολίδα, όμως εκεί οι μονάδες 5 αστέρων είναι λίγες.

Μερίδιο και έσοδα
ανά δωμάτιο

Με βάση τους δημοσιευμένους ισολογισμούς της περιόδου 2014-2016, το μέγεθος της ελληνικής αγοράς 5 αστέρων φτάνει τα 2,5 δισ. ευρώ το 2016, έναντι 2,1 δισ. το 2015 και 1,9 δισ. το 2014. Από πλευράς μεριδίου, τα branded ξενοδοχεία 5 αστέρων κατείχαν 78% το 2016, 79% το 2015 και 81% το 2014.

Από πλευράς εσόδων, το υψηλότερο συνολικό έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο (δείκτης TRevPar) καταγράφηκε σε πεντάστερα ξενοδοχεία-μέλη consortium και το αμέσως χαμηλότερο από ξενοδοχεία 5 αστέρων που ανήκουν σε κάποιο διεθνές brand.

Αναφορικά με τη γεωγραφική κατανομή των εσόδων, οι Κυκλάδες εμφανίζουν το υψηλότερο TRevPAR το 2016 (68.519 ευρώ), καθώς μεγάλο ποσοστό των branded πεντάστερων ξενοδοχείων των Κυκλάδων ανήκει σε ένα ή περισσότερα marketing consortia.

Τα branded ξενοδοχεία 5 αστέρων της Μακεδονίας ακολουθούν με TRevPar 55.765, ενώ τα branded ξενοδοχεία 5 αστέρων της Αττικής είχαν TRevPAR  49.353 (με την επισήμανση ότι τα ξενοδοχεία της Αττικής λειτουργούν 12 μήνες τον χρόνο).

Σε δείγμα 124 εταιρειών με σύνολο 24.639 δωμάτια 5 αστέρων, οι συνολικές κεφαλαιουχικές επενδύσεις του 2016 ανήλθαν σε 216 εκατ. ευρώ, με το 92% του συνόλου να μην αφορά μεμονωμένες μονάδες αλλά μέλη επώνυμων ξενοδοχειακών αλυσίδων.