«Μου είπαν ότι έχω τρία είδωλα: τον Χριστό, τον Μαρξ και τον Φρόυντ. Αυτά είναι φόρμουλες. Το μόνο μου είδωλο είναι η πραγματικότητα…».Tάδε έφη Πιέρ Πάολο Παζολίνι (1922 – 1975) το έργο του οποίου σημάδεψε όχι μόνον τον ιταλικό αλλά τον παγκόσμιο κινηματογράφο. Γνήσιος διανοούμενος, συγγραφέας, ποιητής, σεναριογράφος και σκηνοθέτης, ο Πιέρ Πάολο Παζολίνι μέσα σε 14 χρόνια σκηνοθετικής δημιουργίας (γιατί πέθανε πρόωρα σε ηλικία 53 ετών), πρόλαβε να αφήσει πίσω του ένα πλούσιο, ανεξίτηλης αξίας έργο.

Αυτές τις μέρες μεγάλο, αναδρομικό κινηματογραφικό αφιέρωμα στο έργο του Παζολίνι πρόκειται να πραγματοποιηθεί στη Ταινιοθήκη της Ελλάδος η οποία μαζί με την Πρεσβεία της Ιταλίας στην Ελλάδα και το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο στην Αθήνα, διοργανώνει την προβολή 17 ταινιών του σε νέες κόπιες (15 μεγάλου και δύο μικρού μήκους). Γενικός τίτλος του: «Pier Paolo Pasolini-Ο μεγάλος αιρετικός».

Η επίσημη έναρξη του αφιερώματος (είσοδος μόνο με προσκλήσεις) θα γίνει την Την Τετάρτη 12 Σεπτεμβρίου με την ταινία «Όρνια και πουλάκια», παρουσία του Νινέττο Ντάβολι, ηθοποιού και στενού συνεργάτη του Παζολίνι, ο οποίος θα είναι παρών και την Πέμπτη το βράδυ (20.30) στην προβολή της ταινίας «Χίλιες και μία νύχτες» για να απαντήσει σε ερωτήσεις του κοινού.

Οι προβολές θα συνοδευτούν από παραλειπόμενα ταινιών του Παζολίνι, μια έκθεση φωτογραφίας από τα γυρίσματα της ταινίας «Χίλιες και μία νύχτες» και συζητήσεις στις οποίες εκτός του Ντάβολι θα συμμετάσχει και ο φωτογράφος Ρομπέρτο Βίλλα. Εξάλλου η έκθεση φωτογραφίας «Η Aνατολή του Pier Paolo Pasolini» (Gli Orienti di Pier Paolo Pasolini) περιλαμβάνει φωτογραφίες του Βίλα από τα γυρίσματα της ταινίας «Χίλιες και μία νύχτες» (1974). Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη 13 Σεπτεμβρίου (19.30) στο Μουσείο Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης της Ελλάδος.

Πιο συγκεκριμένα οι μεγάλου μήκους ταινίες που θα προβληθούν στο αφιέρωμα είναι οι «Ακατόνε» (Accattone, 1961), «Μάμα Ρόμα» (Mamma Roma, 1962), «Η οργή του Παζολίνι» (La Rabbia, 1963), «Ερωτικές συναντήσεις» (Comizi d’amore, 1964), «Το κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο» (Il Vangelo secondo Matteo, 1964), «Όρνια και πουλάκια» (Uccellacci e uccellini, 1966), «Βασιλιάς Οιδίπους» (Edipo re, 1967), «Θεώρημα» (Teorema, 1968), «Χοιροστάσιο» (Porcile, 1969), «Μήδεια» (Medea, 1969), «Σημειώσεις για μια αφρικανική Ορέστεια» (Appunti per un’ Orestiade Africana, 1970), «Το Δεκαήμερο» (Il Decameron, 1971), «Οι θρύλοι του Καντέρμπουρι» (I racconti di Canterbury , 1972), «Χίλιες και μία νύχτες» (Il Fiore delle Mille e una notte, 1974), «Σαλό ή 120 μέρες στα Σόδομα» (Salò o le 120 giornate di Sodoma, 1975).

Οι δύο μικρού μήκους ταινίες είναι το «Τυρί» (La Ricotta, 1962-63), επεισόδιο της σπονδυλωτής ταινίας «Ro go pag», σε σκηνοθεσία Ρ. Ροσελίνι, Ζ.Λ. Γκοντάρ, Π.Π. Παζολίνι και Ουγκο Γκρεγκορέτι και το «Τι πράγμα είναι τα σύννεφα;» (Che cosa sono le nuvole?, 1967) επεισόδιο της σπονδυλωτής ταινίας «Capriccio all’italiana» σε σκηνοθεσία των Μ. Μονιτσέλι, Π.Π. Παζολίνι, Μ. Μπολονίνι, Στένο, Πίνο Ζακ, Φ. Ρόσι.

Ας σημειωθεί επίσης ότι η «Οργή του Παζολίνι» (La rabbia di Pasolini) προβάλλεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Πρόκειται για τη νέα 80λεπτη βερσιόν της παλαιότερα γνωστής ως «Οργής» (La rabbia), δίπτυχου φιλμικού σχολίου για την δεκαετία του ‘60 από δύο, αντιδιαμετρικά αντίθετους, Ιταλούς διανοούμενους: τον αριστερό Παζολίνι και τον φιλομοναρχικό δημοσιογράφο και καρτουνίστα Τζιοβάνι Γκουαρέσι. Το 2008, ο Τζουζέπε Μπερτολούτσι αποκατέστησε σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Μπολόνια το πρώτο μέρος του Παζολίνι, δημιουργώντας μια αυτόνομη μεγάλου μήκους ταινία.

Πέραν της φιλμικής αξίας του το έργο του Παζολίνι σηματοδοτήθηκε και από μερικές αξέχαστες συνεργασίες, ανάμεσα στις οποίες με την ελληνίδα υψίφωνο Μαρία Κάλλας με την οποία γύρισε την θρυλική «Μήδεια» (η μοναδική ταινία όπου η Κάλλας παίζει ως ηθοποιός και μάλιστα χωρίς να τραγουδά) και με την μεγάλη ιταλίδα σταρ Άννα Μανιάνι, καμία άλλη από τη «Μάμα Ρόμα» του Παζολίνι.

Ο Π.Π. Παζολίνι έφυγε πρόωρα από τη ζωή, το 1975, μόλις μετά την ολοκλήρωση του «Σαλό». Βρέθηκε φρικτά δολοφονημένος και ο θάνατός του παραμένει ακόμα μυστήριο καθώς κάποιοι υποστηρίζουν πως επρόκειτο για έγκλημα πάθους, όμως κάποιοι συνδέουν τη δολοφονία του με κύκλους της ιταλικής ακροδεξιάς την οποία ο αριστερός δημιουργός πολέμησε σε όλη του την ζωή.

Οι προβολές θα πραγματοποιηθούν από την Τετάρτη 12 ως την Πέμπτη 20 Σεπτεμβρίου στον θερινό κινηματογράφο Λαΐς όπου το κοινό της Ελλάδας, για πρώτη φορά, θα έχει την ευκαιρία να δει όλες σχεδόν τις ταινίες του σκηνοθέτη μέσα από νέες κόπιες σε φιλμ 35mm. Οι κόπιες τυπώθηκαν από τη Luce Cinecittà και τη Cineteca di Bologna.

Στα παραλειπόμενα ταινιών του Παζολίνι, καθώς θα προβληθούν κάποια αποσπάσματα που έχουν παραληφθεί από την τελική κόπια των ταινιών του «Ορνια και πουλάκια» (Ο Τοτό στο τσίρκο -Totò al circo, 1965-66) και «Χίλιες και μία Νύχτες» (Ανέκδοτα -Inediti, 1973-74).

Τις ταινίες του αφιερώματος θα προλογίσουν οι Αντουανέττα Αγγελίδη, Γιάγκος Ανδρεάδης, Κώστας Αριστόπουλος, Μαρία Γαβαλά, Τάσος Γουδέλης, Παναγιώτης Ευαγγελίδης, Γιάννης Ζουμπουλάκης, Μενέλαος Καραμαγγιώλης, Μαρία Κομνηνού, Μαριάννα Κάλμπαρη, Μυρτώ Ρήγου, Νίκος Σαββάτης και Γιάννης Σολδάτος.

Ολες οι ταινίες θα προβληθούν με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους.

Δείτε εδώ το ωρολόγιο πρόγραμμα:

12-20 Σεπτεμβρίου 2018
Ταινιοθήκη της Ελλάδος
Θερινός Κινηματογράφος Λαΐς
Ιερά Οδός 48 & Μεγ. Αλεξάνδρου 134-136 / Μετρό Κεραμεικός