• Αναζήτηση
  • Τέλος εποχής για τη Fiat

    Οι αναπάντεχες επιπλοκές μιας χειρουργικής επέμβασης στον ώμο που έκανε στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Ζυρίχης απέβησαν μοιραίες για τον Σέρτζιο Μαρκιόνε, έναν εκ των εμβληματικότερων μάνατζερ του 21ου αιώνα παγκοσμίως.

    Οι αναπάντεχες επιπλοκές μιας χειρουργικής επέμβασης στον ώμο που έκανε στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Ζυρίχης απέβησαν μοιραίες για τον Σέρτζιο Μαρκιόνε, έναν εκ των εμβληματικότερων μάνατζερ του 21ου αιώνα παγκοσμίως.
    Ο άνθρωπος που ανέστησε τη Fiat έπειτα από τον διπλό θάνατο των Ανιέλι (του ιδρυτή και «πατριάρχη» του ομίλου, Τζιάνι, το 2003 και του αδελφού και διαδόχου του, Ουμπέρτο, την επόμενη χρονιά) κατέληξε την περασμένη Τετάρτη. Από το Σαββατοκύριακο η εφημερίδα «La Stampa» – μεγαλομέτοχός της είναι η οικογένεια Ανιέλι – είχε αποκαλύψει ότι η κατάσταση της υγείας του διευθύνοντος συμβούλου της Fiat ήταν «μη αναστρέψιμη». 
    Ενόσω ο Μαρκιόνε βρισκόταν σε κώμα, ο εγγονός του «Avvocato» Τζιάνι Ανιέλι και πρόεδρος της Fiat Chrysler Τζον Ελκάν με μια συγκινητική επιστολή προς τους εργαζομένους του ομίλου είχε ανακοινώσει την αντικατάσταση του εμβληματικού μάνατζερ.
    Αλλά ήταν ο ίδιος ο Μαρκιόνε που, αν και ήταν 66 ετών και δεν αντιμετώπιζε κάποιο χρόνιο πρόβλημα υγείας (επρόκειτο να αποχωρήσει από τον όμιλο τον Απρίλιο του 2019), είχε φροντίσει να ορίσει διαδόχους. Και στη Fiat/Chrysler και στη Ferrari. Ετσι, το τιμόνι της Fiat/Chrysler εμπιστεύθηκε στον ηλικίας 54 ετών βρετανό μάνατζερ (έως τώρα επικεφαλής του κλάδου κατασκευής των Jeep) Μάικ Μάνλι.
    Το τιμόνι της Ferrari (το οποίο ο Μαρκιόνε σχεδίαζε να κρατήσει ο ίδιος έως το 2021) θα πιάσει ο ηλικίας 63 ετών μαλτέζικης καταγωγής πρώην πρόεδρος της καπνοβιομηχανίας Philip Morris International Λούι Καμιλιέρι.
    Υποδειγματικός
    Σύμπας ο διεθνής Τύπος πιστώνει στον Σέρτζιο Μαρκιόνε τη διάσωση τόσο της Fiat όσο και της Chrysler από τη χρεοκοπία. Αναλαμβάνοντας το 2009 τις τύχες της Chrysler, είναι ο άνθρωπος που έδωσε νέα ζωή στην καίρια πληγείσα από την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση αμερικανική εταιρεία (η Chrysler, η Ford Motor και η General Motors είναι οι «τρεις μεγάλες» αυτοκινητοβιομηχανίες των ΗΠΑ). Το ίδιο έπραξε και στον ιταλικό όμιλο, ανανεώνοντας τη γερασμένη γκάμα των μοντέλων της Fiat (μεγαλύτερη επιτυχία του ήταν το νέο 500) και επαναφέροντάς τον στην κερδοφορία. 
    Στον Μαρκιόνε πιστώνεται επίσης το επιτυχέστατο «σπάσιμο» της εταιρείας κατασκευής τρακτέρ και γεωργικών μηχανημάτων CNH Industrial καθώς και της Ferrari, τις οποίες βέβαια ακόμη ελέγχουν οι Ανιέλι. Στον Μαρκιόνε πιστώνεται, τέλος, η ολοκλήρωση της συγχώνευσης της Fiat με την Chrysler. Και οι μέτοχοι της Fiat (με πρώτη την οικογένεια Ανιέλι) ασφαλώς αυτόν αναγνωρίζουν ως τον αρχιτέκτονα του… υπερ-δεκαπλασιασμού της τιμής της μετοχής της Fiat την τελευταία δεκαετία.
    Παρακαταθήκη



    Το τελευταίο μεγάλο στοίχημα του Μαρκιόνε ήταν η επιστροφή στην κερδοφορία της ιστορικής και περικλεούς επωνυμίας Alfa Romeo. Ο ίδιος είχε εκπονήσει, εξάλλου, αναπτυξιακό σχέδιο για όλο τον όμιλο που καλύπτει την περίοδο 2018-2022. Και ο νέος μάνατζερ, Μάικ Μάνλι, αναμένεται να είναι εκείνος που θα το φέρει εις πέρας, σύμφωνα με τον διεθνή Τύπο. «Δεν υπάρχει κανείς λόγος να μην εκτελεστεί το πλάνο 2022. Ο όμιλος αναμένεται να εστιάσει την προσοχή του στην ανανέωση των επωνυμιών, της Fiat στην Ευρώπη, της Chrysler στις ΗΠΑ και επίσης της Alfa Romeo» σημειώνει το Reuters.
    Στη Ferrari, πάντως, η αποστολή του Λούι Καμιλιέρι μοιάζει δυσκολότερη. «Ο Καμιλιέρι κληρονομεί μια παράλογη αποτίμηση της εταιρείας, ένα ασαφές σχέδιο παραγωγής και ένα οικονομικό πλάνο για το 2021 που ο Σέρτζιο είχε γράψει σε μια χαρτοπετσέτα και ίσως αποδειχθεί δύσκολο για να εφαρμοστεί» σημείωσε ο Μαξ Γοόρμπαρτον, ειδικευμένος σε θέματα αυτοκινήτων αναλυτής της εταιρείας συμβούλων Bernstein.
    Τις ανησυχίες του ενστερνίστηκε και η αγορά του Μιλάνου, καθώς τη Δευτέρα (πρώτη ημέρα μετά τα συγκλονιστικά νέα για τον Μαρκιόνε) η μετοχή της Ferrari έχασε το 4,5% της αξίας της.
    Αίσθηση, τέλος, προκαλεί και το γεγονός ότι οι εξελίξεις έφεραν μίαν ακόμη αναπάντεχη αποχώρηση από τον όμιλο. Πρόκειται για τον Αλφρέντο Αλταβίλα, επικεφαλής της Fiat Chrysler στην Ευρώπη, στη Μέση Ανατολή και στην Αφρική, ο οποίος υπέβαλε την παραίτησή του. Ο Αλταβίλα μαζί με τον Μάνλι και τον οικονομικό διευθυντή του ομίλου Ρίτσαρντ Πάλμερ ήταν συνυποψήφιοι για να διαδεχθούν τον Μαρκιόνε.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Οικονομία
    Σίβυλλα
    Helios Kiosk