«Μόνον το έγκλημα φέρνει τους ανθρώπους κοντά τον έναν με τον άλλον». Η παράξενη αυτή φράση, που εδώ και μερικά χρόνια κυκλοφορεί έντονα στην Ιαπωνία, ήταν εκείνη που σύμφωνα με τον ίδιο τον Χιροκάζου Κόρε Εντα τον ώθησε να σκεφτεί τη δημιουργία της τελευταίας ταινίας του, «Shoplifters». Από το περασμένο Σάββατο ο τίτλος αυτός βρίσκεται στο στόμα κάθε ανθρώπου που ασχολείται με το σινεμά: η ταινία απέσπασε την ανώτατη διάκριση στο τελευταίο φεστιβάλ των Καννών, τον Χρυσό Φοίνικα.
Μάλιστα, ο καναδός σκηνοθέτης Ντενί Βιλνέβ που ήταν μέλος της κριτικής επιτροπής δήλωσε ότι η απόφαση για τον νικητή ήταν απόλυτα ομόφωνη και ότι «η θέαση της ταινίας ήταν μια βαθιά συναισθηματική εμπειρία». Η ηθοποιός Κέιτ Μπλάνσετ, πρόεδρος της ίδιας επιτροπής, δήλωσε ότι «ήταν δύσκολη, αλλά σωστή επιλογή για τον Χρυσό Φοίνικα σε μια χρονιά που υπήρχαν πολλές δυνατές ταινίες στο διαγωνιστικό πρόγραμμα». Η ταινία «Shoplifters» μάς παρέσυρε εντελώς, με τις ερμηνείες να ακολουθούν αβίαστα το σκηνοθετικό όραμα».


Το «Shoplifters» είναι μια φέτα από τη ζωή μιας πολύ ιδιαίτερης οικογένειας η οποία «ειδικεύεται» στις μικροαπάτες. Η ζωή δεν είναι εύκολη, αλλά προτιμότερο να την αντιμετωπίζει κανείς με χαμόγελο, ακόμη και όταν βαθιά μέσα του ξέρει ότι κάποια στιγμή μια αποκάλυψη μπορεί να φέρει τα πάνω κάτω…
Ανέκαθεν η οικογένεια ήταν τομέας στον οποίο ο Κόρε Εντα διέπρεπε με τις ταινίες του. Στο αριστουργηματικό «Κανείς δεν ξέρει» (2004), τέσσερα ανήλικα αδέλφια είναι αναγκασμένα να ζουν μέσα σε ένα διαμέρισμα πολυκατοικίας χωρίς κανείς να γνωρίζει την ύπαρξή τους. Στο φεστιβάλ των Καννών της χρονιάς της, η ταινία είχε χαρίσει το βραβείο ερμηνείας στον νεαρό πρωταγωνιστή της, Γιούγια Γιαγκίρα. Εννιά χρόνια αργότερα, με τον «Πατέρα και γιο» (βραβείο Επιτροπής στο φεστιβάλ Καννών του 2013) ο Κόρε Εντα ιχνηλάτησε με ευαισθησία τη σχέση ενός πατέρα με τον γιο του.
Ωστόσο, μετά τους σεισμούς του 2011 που κλόνισαν τις κοινωνικές βάσεις της Ιαπωνίας, ο Κόρε Εντα σταμάτησε να νιώθει άνετα με την ιδέα της σημασίας των οικογενειακών δεσμών. Αποφάσισε λοιπόν να εξερευνήσει αυτή τη σημασία μέσα από τη σχέση μιας οικογένειας συνδεδεμένης με το έγκλημα.
«Στην Ιαπωνία, εγκλήματα όπως απάτες σχετικές με τις συντάξεις ή γονείς που ωθούν τα παιδιά τους σε μικροκλεψιές υπόκεινται σε αυστηρότατη κριτική» λέει ο σκηνοθέτης που από τη μια πλευρά συμφωνεί με αυτή την κριτική και από την άλλη αναρωτιέται γιατί ο κόσμος να εξοργίζεται τόσο πολύ με αυτά τα μικροπταίσματα την ώρα που κυκλοφορούν ελεύθεροι τόσοι που πράττουν μεγαλύτερα εγκλήματα και δεν τιμωρούνται ποτέ.
Γεννημένος στο Τόκιο το 1962, ο Χιροκάζου Κόρε Εντα αποφοίτησε από το Πανεπιστήμιο της Γουασέντα το 1987 και το 1991 παρουσίασε την πρώτη δουλειά του, το ντοκιμαντέρ «Ωστόσο…» (Shikasi…) που γυρίστηκε για την τηλεόραση. Μετά από πολλή δουλειά στην τηλεόραση, το 1995 μεταπήδησε στον κινηματογράφο με το «Maboroshi» που διακρίθηκε στο 52ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας.
Από τότε, κάθε νέα ταινία του αποτελεί καλλιτεχνικό γεγονός στην Ιαπωνία, με αποτέλεσμα ο Χιροκάζου Κόρε Εντα να έχει αποκτήσει –και δικαίως –την εικόνα ενός από τους πιο σημαντικούς auteur του ασιατικού κινηματογράφου, με έργο βαθιά ουμανιστικό και παγκόσμιο. Οπως πολύ σωστά επεσήμανε για το «Shoplifters» η «Daily Telegraph» «η ταινία μπαίνει μέσα σου και σου κλέβει την καρδιά».
Η ταινία «Shoplifters» θα διανεμηθεί μελλοντικά στις αίθουσες από την εταιρεία One From the Heart.

HeliosPlus