• Αναζήτηση
  • 4 μεγάλοι αναζωογονούν την αγορά

    Ενώ τον ερχόμενο Ιούνιο ένας από τους πλέον διεθνοποιημένους ελληνικούς επιχειρηματικούς ομίλους, η Chipita του Σπύρου Θεοδωρόπουλου και του Olayan Group,

    Ενώ τον ερχόμενο Ιούνιο ένας από τους πλέον διεθνοποιημένους ελληνικούς επιχειρηματικούς ομίλους, η Chipita του Σπύρου Θεοδωρόπουλου και του Olayan Group, προχωρεί στη διπλή εισαγωγή τον μετοχών της στα χρηματιστήρια του Λονδίνου και της Αθήνας με στόχο την άντληση τουλάχιστον 500 εκατ. ευρώ, η ΤΕΜΕΣ / Costa Navarino της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου, η Sunlight του ομίλου Olympia, συμφερόντων του Πάνου Γερμανού, και μια επιχείρηση-έκπληξη, η Arclif Group του Θανάση Λαζανά, βρίσκονται προ των πυλών της εγχώριας χρηματιστηριακής αγοράς.
    Υστερα από μία δεκαετία πρωτοφανούς σε διάρκεια και ένταση ύφεσης, η οποία οδήγησε μεταξύ άλλων 141 εταιρείες στην έξοδο από το χρηματιστήριο της Αθήνας, το γεγονός ότι τέσσερις σημαντικές εταιρείες του ελληνικού επιχειρείν προετοιμάζουν την είσοδό τους στο ΧΑ αποτελεί καλό νέο για την ελληνική κεφαλαιαγορά, το οικοσύστημα της οποίας δείχνει να επανακάμπτει.

     Στο πλαίσιο αυτό με ορίζοντα το 2019 ορισμένα διεθνή κεφάλαια αναζητούν επενδυτικές ευκαιρίες σε μια Ελλάδα που οι αξίες ούτως ή άλλως είχαν καταρρεύσει. Οι κλάδοι στους οποίους επικεντρώνονται είναι η Υγεία, ο τουρισμός, οι μεταφορές, τα ξενοδοχεία, το real estate, η ενέργεια και τα τρόφιμα. Η διαπραγμάτευση ορισμένων μεγάλων επιχειρήσεων, όπως ο ΑΔΜΗΕ και η ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ, αλλά και η επιτυχία των ομολογιακών εκδόσεων έχουν ενισχύσει τα αντανακλαστικά και των άλλων μεγάλων και μεσαίων εταιρειών του Χρηματιστηρίου, καθώς ορισμένα blue chips (εταιρείες μεγάλης κεφαλαιοποίησης) εξετάζουν την άντληση κεφαλαίων μέσω και της αγοράς εταιρικών ομολόγων.

    Το ενημερωτικό δελτίο για το ομολογιακό της Coral AE (πρατήρια της Shell), της θυγατρικής του ομίλου Βαρδινογιάννη Motor Oil, εγκρίθηκε ήδη, ενώ αναμένεται και η έκδοση ομολόγου από την B&F της οικογένειας Μπιθαρά, που έχει δημιουργήσει και διαχειρίζεται τα brands BSB και Lynne. Επίσης, αναμένεται η εισαγωγή μετοχών στην κύρια αγορά του ΧΑ της CNL Capital, η οποία είναι Ανώνυμη Εταιρεία Κεφαλαίου Επιχειρηματικών Συμμετοχών (ΕΚΕΣ) και επενδύει κυρίως σε μη εισηγμένες εταιρείες εντός και εκτός Ελλάδος, ενώ διευθύνεται από τους Παναγιώτη Λέκκα (πρόεδρος) και Νίκο Χλωρό (διευθύνων σύμβουλος).

    Οι αρχές του ΧΑ εξάλλου μέσω μιας σειράς παρεμβάσεων και νέων προϊόντων (εταιρικά ομόλογα, ENA Step, Crowdfunding & Small Startup, Listed Funds, ΜμΕ, ΔΑΚ – ETFs) προσπαθούν να στηρίξουν την εγχώρια επιχειρηματικότητα και τις εταιρείες εκείνες που αναζητούν «φθηνά» κεφάλαια για να ενδυναμώσουν την ανάπτυξή τους και να ενισχύσουν την εξωστρέφειά τους.

    Σπύρος Θεοδωρόπουλος – Διευθύνων σύμβουλος της Chipita

    Η μεγάλη επιστροφή στην Αθήνα


    Η εισαγωγή των μετοχών της Chipita στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου και η παράλληλη επιστροφή της στο Χρηματιστήριο της Αθήνας αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον από την αγορά.

    Στόχος είναι η άντληση τουλάχιστον 500 εκατ. ευρώ, ενώ τα ποσοστά των βασικών μετόχων Σπύρου Θεοδωρόπουλου και Olayan Group αναμένεται να περιοριστούν περίπου στο 23% για τον καθένα, την ώρα που και οι μέτοχοι μειοψηφίας (π.χ. Αχ. Φώλιας, Στ. Φρέρης, Μ. Χατζάκου) αποκτούν διέξοδο για να εξέλθουν μερικώς ή ολικώς από την εταιρεία. Στους αναδόχους κυριαρχούν οι Credit Suisse και J.P. Morgan, ενώ στην εγχώρια αγορά οι Eurobank και Alpha Bank αλλά και οι άλλες δύο συστημικές τράπεζες.

    Το 1986, όταν ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος αποκτούσε την Chipita, η εταιρεία έκανε 400 χιλιάδες ευρώ τζίρο, ενώ σήμερα άνω των 450 εκατ. ευρώ, καθώς προσφέρει τα προϊόντα της στους καταναλωτές 56 χωρών, είτε απευθείας είτε μέσω στρατηγικών συνεργασιών, τα οποία παράγονται σε 16 εργοστάσια 10 διαφορετικών χωρών. Ηδη από το 1996 η Chipita «επιχειρεί» εκτός των ελληνικών συνόρων με τη δημιουργία παραγωγικών μονάδων στη Βουλγαρία και στην Αίγυπτο. Ακολουθούν εργοστάσια στην Πολωνία, στη Ρουμανία, στη Ρωσία, στη Σαουδική Αραβία και πρόσφατα στην Ινδία, στην Τουρκία και στη Μαλαισία. Παράλληλα με τα εργοστάσια η Chipita δημιουργεί εμπορικά γραφεία και δομές σε 8 χώρες: Γερμανία, Ουγγαρία, Ουκρανία, Σερβία, Σλοβακία και Τσεχία, Λευκορωσία και Ηνωμένο Βασίλειο.

    Πάνος Γερμανός – ιδρυτής του Olympia Group

    Ο όμιλος των €2 δισ. και οι μπαταρίες

    Στο πρώτο τρίμηνο του 2019 αναμένεται η είσοδος της Sunlight του Olympia Group (που έχει μετεξελιχθεί σε έναν διεθνοποιημένο όμιλο με τζίρο στην περιοχή των 2 δισ. ευρώ), συμφερόντων του Πάνου Γερμανού, στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Την τελευταία τετραετία η Sunlight πέτυχε τον υπερδιπλασιασμό της παραγωγής της, τον διπλασιασμό των πωλήσεων και του προσωπικού της και τον τριπλασιασμό της κερδοφορίας της. Για ορισμένους στην αγορά, μετά και την έλευση της Tesla στην Ελλάδα, που αποφάσισε να ιδρύσει εταιρεία στον «Δημόκριτο» με ολιγομελή ερευνητική ομάδα, η εταιρεία ενδεχομένως μακροπρόθεσμα να παίξει ρόλο στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης οχημάτων.

    Η επιχείρηση, η οποία κατέχει την τρίτη θέση παγκοσμίως στην κατασκευή των μπαταριών έλξης για τα περονοφόρα οχήματα (κλαρκ), επεκτείνει τις δραστηριότητές της στο εξωτερικό, αν και το 92% του τζίρου της προέρχεται από τις πωλήσεις της σε 100 χώρες.

    Η νέα μονάδα στη Βερόνα της Ιταλίας, η πρώτη παραγωγική μονάδα εκτός Ελλάδας, με στόχο να προσεγγίσει τις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης, μεταξύ αυτών της Γερμανίας, της Γαλλίας και της Τσεχίας, φέρνει την εταιρεία πιο κοντά σε μεγάλους πελάτες της Ευρώπης και της Αμερικής, διατηρώντας τον ίδιο ρυθμό ανάπτυξης και στο άμεσο μέλλον. Παράλληλα εξετάζει την πρόταση συνεργασίας που δέχθηκε από ευρωπαίο παραγωγό περονοφόρων οχημάτων για την κοινή είσοδό τους στην κινεζική αγορά. Πέρυσι, παρήγαγε 1,9 εκατομμύρια κυψέλες μπαταρίας, παρουσιάζοντας ετήσια άνοδο 24%.

    Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος – πρόεδρος της ΤΕΜΕΣ / Costa Navarino

    Παγκόσμιος προορισμός γκολφ

    Το ερχόμενο φθινόπωρο εξετάζεται η είσοδος της ΤΕΜΕΣ / Costa Navarino της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Ο τομέας υποεκπροσωπείται στην ελληνική αγορά και αυτό είναι κάτι που εκπλήσσει τα διεθνή κεφάλαια, τα οποία ψάχνουν ευκαιρίες σε μια οικονομία στην οποία ο τουρισμός αποτελεί μαζί με τη ναυτιλία την ατμομηχανή της. Πληροφορείες αναφέρουν μάλιστα πως θα ακολουθήσουν και άλλες μεγάλες εταιρείες του κλάδου.

    Το Costa Navarino, που έβαλε τη Μεσσηνία στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη, μετατρέπεται σταδιακά σε παγκόσμιο προορισμό γκολφ υψηλών αξιώσεων. «Σύμμαχος» στην ευρύτερη στρατηγική της εταιρείας είναι ο όμιλος Olayan, ένας από τους πλέον σημαντικούς επενδυτικούς ομίλους διεθνώς, με παρουσία στην Ελλάδα εδώ και 30 χρόνια και συμμετοχή σε πολλές ελληνικές επιχειρήσεις. Ο όμιλος Olayan εισήλθε το 2014 στο Costa Navarino ως τέταρτος ισότιμος μέτοχος, με καθέναν από τους τρεις υφιστάμενους μετόχους της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου. Στα άμεσα σχέδια της Costa Navarino, της οποίας ηγείται ο Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος, περιλαμβάνεται η ανάπτυξη τριών ξενοδοχείων και δύο signature γηπέδων γκολφ (ένα 36 οπών και ένα 18 οπών), καθώς και υψηλής ποιότητας ακινήτων προς πώληση.

    Η δεύτερη φάση επέκτασης του Costa Navarino είναι προϋπολογισμού 250 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την υλοποίηση κατασκευής παραθαλάσσιων υπερπολυτελών κατοικιών Navarino Residences. Σύμφωνα με τους εκπροσώπους του τουριστικού κλάδου, το συγκρότημα του Costa Navarino έχει λειτουργήσει ως καταλύτης, σπρώχνοντας πολλαπλασιαστικά προς τα πάνω όλη την περιοχή.

    Θανάσης Λαζανάς – ιδρυτής της Arclif Group

    Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο και το Hummer

    Μία από τις εταιρείες-έκπληξη που χτύπησαν την πόρτα του χρηματιστηρίου της Αθήνας είναι η Arclif Group του επιχειρηματία Θανάση Λαζανά. Για ορισμένους στην αγορά, ο συγκεκριμένος επιχειρηματίας μπορεί να αποτελέσει παράδειγμα για το ελληνικό επιχειρείν, την ώρα μάλιστα που οι επιχειρηματικές του δραστηριότητες αφορούσαν το εξωτερικό. Ο ίδιος θέλει να επενδύσει μέχρι 100 εκατ. ευρώ στην ελληνική οικονομία, με πιο εμβληματική επένδυση εκείνη σε ένα εργοστάσιο ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

    Στην Ελλάδα, εκτός από τους συνεταίρους, τον απασχολούν οι υποδομές και η οργάνωση του κράτους και το κατά πόσον αυτές θα μπορούσαν να επηρεάσουν το εγχείρημά του. To 2014 πήρε άδεια από την General Motors να μετασκευάσει το Hummer σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Στην Κίνα παράγει το ηλεκτρικό Hummer, ενώ το κινεζικό εργοστάσιο δουλεύει εργολαβία τα αυτοκίνητα της MEV cars.

    Σήμερα βρίσκεται προ των πυλών της Ελλάδας. Από τα 100 εκατ. ευρώ που θέλει η Arclif να τοποθετήσει στη χώρα την επόμενη δεκαετία, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν θα απορροφήσει τα περισσότερα. Η παραγωγή θα γίνεται μόνο με παραγγελία, ενώ σήμερα τα αυτοκίνητα αυτά κινούνται με συμβατικές μπαταρίες. Μακροπρόθεσμα όμως μελετάται η δυνατότητα να κινηθούν με μπαταρίες λιθίου κάτι που μπορεί να εκτοξεύσει την αξία τους.

    Η Arclif είναι εταιρεία συμμετοχών και επενδύει ακόμα σε startups, σε αγορές ακινήτων, στη φαρμακοβιομηχανία, στα καλλυντικά κ.τ.λ.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Οικονομία