• Αναζήτηση
  • Το comeback της τουριστικής Αθήνας

    Την καλύτερη περίοδο των τελευταίων χρόνων διανύει ο τουρισμός της Αθήνας, της ελληνικής πρωτεύουσας που, ως προορισμός, αποκτά πλέον τα χαρακτηριστικά άλλων ευρωπαϊκών πόλεων καθώς μετατρέπεται σε πόλο έλξης τουριστών για ολόκληρο τον χρόνο και όχι μόνο για τις διακοπές του καλοκαιριού.

    Την καλύτερη περίοδο των τελευταίων χρόνων διανύει ο τουρισμός της Αθήνας, της ελληνικής πρωτεύουσας που, ως προορισμός, αποκτά πλέον τα χαρακτηριστικά άλλων ευρωπαϊκών πόλεων καθώς μετατρέπεται σε πόλο έλξης τουριστών για ολόκληρο τον χρόνο και όχι μόνο για τις διακοπές του καλοκαιριού.
    Οι αφίξεις των ξένων επισκεπτών στην Αθήνα το 2017 έσπασαν το «ιστορικό φράγμα» των 5 εκατομμυρίων, με την πρωτεύουσα να θέτει τις βάσεις για ακόμη καλύτερες χρονιές στο μέλλον.
    Ολοι συμφωνούν ότι «η Αθήνα έχει επιστρέψει για τα καλά», τόσο ως ξεχωριστό brand και city break προορισμός όσο και ως κόμβος για την υπόλοιπη Ελλάδα. Παράλληλα, αναδεικνύεται σε αυτόνομο τουριστικό προορισμό, με νέες ισχυρές ξενοδοχειακές μονάδες, κάτι που δίνει ισχυρό momentum στο σύνολο λόγω της ιδιαίτερης βαρύτητας που έχει η πρωτεύουσα στο συνολικό τουριστικό brand.
    «Την τελευταία τριετία η Αθήνα βιώνει μια σημαντική ανάκαμψη από πλευράς τουριστικών ροών και ζήτησης, γεγονός που αναμφίβολα αναθερμαίνει και το επενδυτικό ενδιαφέρον για τον προορισμό» λέει χαρακτηριστικά στο «Βήμα» σημαίνον στέλεχος της εταιρείας Λάμψα ΑΕ, η οποία αποκτά πλέον ισχυρότατη παρουσία στον ξενοδοχειακό χάρτη της Αθήνας και ιδιαίτερα στον χώρο των μονάδων πολυτελείας πέριξ της πλατείας Συντάγματος, όπου φιλοδοξεί να μετατραπεί σε leader.
    Συγκεκριμένα, η Λάμψα, έχοντας στην κατοχή της τη «Μεγάλη Βρεταννία», εξαγόρασε πρόσφατα το πεντάστερο εμβληματικό ξενοδοχείο «King George», ενώ προχώρησε και σε μακροχρόνια εκμίσθωση του πρώην «King’s Palace».

    Δυναμική ανάκαμψη


    «Είναι πολλοί οι λόγοι που συνετέλεσαν σε αυτή τη δυναμική ανάκαμψη της Αθήνας, αρχής γενομένης από τη γενικότερη σταθεροποίηση που επήλθε τη συγκεκριμένη περίοδο και το αίσθημα ασφάλειας, που σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις είναι πολύ πιο αισθητό στην ελληνική πρωτεύουσα»
    εξηγεί το ίδιο στέλεχος της Λάμψα και προσθέτει: «Η Αθήνα είναι ένας ιδανικός προορισμός για κάθε μορφή τουρισμού, είτε μιλάμε για city breaks και συνέδρια είτε για περιηγήσεις και για κρουαζιέρα. Διαθέτει εξαιρετικές ξενοδοχειακές και τουριστικές υποδομές, με ποικιλομορφία που ελάχιστες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες διαθέτουν. Ο συνδυασμός, από πλευράς προσφοράς, τόσο διαφορετικών επιλογών, με τα μοναδικά πολιτιστικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά, είναι το κύριο πλεονέκτημα του προορισμού. Αυτή, βέβαια, είναι και η διάσταση που απαιτεί διαρκή εμπλουτισμό και δυναμική προβολή και πολύ καλό συντονισμό μεταξύ των φορέων που είναι επιφορτισμένοι με την εικόνα και την εύρυθμη λειτουργία της πόλης».
    Ενδεικτικό της «τουριστικής άνοιξης» που βιώνει η Αθήνα είναι και η πρόσφατη ανάδειξή της στην ελίτ των ευρωπαϊκών προορισμών για τη φιλοξενία και τη διοργάνωση συνεδρίων. Η σχετική βράβευση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Conventa and Meetings Star 2018, που διοργανώνεται κάθε χρόνο από το «Kongres Magazine» και έχει καθιερωθεί ως ένας από τους μεγαλύτερους θεσμούς βραβείων στον χώρο του συνεδριακού τουρισμού.
    Η Αθήνα απέσπασε το Certificate of Excellence, επιβεβαιώνοντας το πλασάρισμά της στους κορυφαίους προορισμούς που μπορούν να φιλοξενήσουν με επιτυχία μεγάλα συνέδρια.

    Πόλοι έλξης

    Καταλυτικό ρόλο στην καλύτερη προβολή της πόλης, σύμφωνα με τον α’ αντιπρόεδρο της Ενωσης Ξενοδόχων Αθηνών-Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑ-ΑΑ), κ. Απόστολο Μουσαμά, έχουν παίξει και άλλοι παράγοντες και κυρίως η δημιουργία σημαντικών πόλων έλξης επισκεψιμότητας, όπως π.χ. το Μουσείο Ακρόπολης και το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σ. Νιάρχος, αλλά και η καλή λειτουργία κομβικών υποδομών, όπως ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) και η αναβάθμιση των υποδομών υποδοχής κρουαζιερόπλοιων στον Πειραιά.

    Μαγνήτης επενδυτών

    Εχει διαμορφωθεί, προσθέτει ο κ. Μουσαμάς, «ένα αρκετά θετικό κλίμα το οποίο, σε συνδυασμό με το περιθώριο ανάπτυξης που φαίνεται να έχει ο προορισμός, λειτουργεί σαν μαγνήτης επενδυτικού ενδιαφέροντος, παρά τις γνωστές δυσκολίες ως προς την υλοποίηση επενδύσεων στη χώρα μας και την υπερφορολόγηση τουριστικού προϊόντος και επιχειρήσεων».      

    Είναι χαρακτηριστικό ότι η επάνοδος ή η είσοδος για πρώτη φορά στην αγορά της Αθήνας διεθνών ξενοδοχειακών brands (π.χ. επάνοδος της Marriott μέσω του «Metropolitan», η είσοδος της Hyatt Regency μέσω του «Athens Ledra», η εμφάνιση της Four Seasons στον «Αστέρα» Βουλιαγμένης, η διείσδυση της Wyndham, η εξαγορά του «Hilton» κ.ά.) αποτελούν κινήσεις που σε συνδυασμό με τη νέα επενδυτική δραστηριότητα ελληνικών ξενοδοχειακών ομίλων, όπως η εξαγορά του «King George» και η μακροχρόνια εκμίσθωση του πρώην «King’s Palace» από τη Λάμψα ΑΕ, διαμορφώνουν ένα νέο και πολλά υποσχόμενο τοπίο στην πόλη.
    Ηδη η ροή των τουριστών στο κλεινόν άστυ μοιάζει αμείωτη.
    Οι ουρές των επισκεπτών στο Μουσείο Ακρόπολης και στον Ιερό Βράχο, οι τουρίστες που δοκιμάζουν ελληνικά εδέσματα στην Πλάκα και στο Μοναστηράκι, αλλά και πολυάριθμοι φιλότεχνοι ξένοι επισκέπτες που επιλέγουν να παρακολουθήσουν πολιτιστικές εκδηλώσεις στην Αθήνα, υποδεικνύουν ότι μια πάγια επιθυμία, αυτή της επιμήκυνσης της τουριστικής σεζόν, τείνει να γίνει πραγματικότητα.

    Σημειώνεται ότι τα τελευταία τρία χρόνια η τουριστική κίνηση της Αθήνας αυξάνεται συνεχώς. Εκτιμάται ότι στα τέλη του 2017 ο αριθμός των αφίξεων ξένων τουριστών στην πρωτεύουσα ξεπέρασε το «ιστορικό ορόσημο» των 5 εκατ. έναντι 4,6 εκατ. επισκεπτών το 2016 και 4,2 εκατ. το 2015.

    Ανακάμπτουν και οι τιμές των αθηναϊκών ξενοδοχείων

    Μαζί με την αύξηση της τουριστικής κίνησης αρχίζουν να ανακάμπτουν και οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις ως προς τις τιμές που προσφέρουν και τα οικονομικά τους αποτελέσματα.

    Ωστόσο, εξαιτίας της σοβαρής και παρατεταμένης κρίσης που πέρασε ο προορισμός της Αθήνας και ειδικά ο ξενοδοχειακός τομέας την περίοδο 2009-2013, λόγω των γνωστών καταστάσεων, οι τιμές των αθηναϊκών ξενοδοχείων, ακόμα, υπολείπονται των αντίστοιχων του ανταγωνισμού. Εκτιμάται δε ότι θα χρειαστεί αρκετός ακόμα χρόνος προκειμένου να φθάσουν στα επίπεδα αυτά.

    Σύμφωνα με τα στοιχεία του ξενοδοχειακού κλάδου, η πτώση της τουριστικής κίνησης την περίοδο 2009-2013 έφτασε έως και το -48%, έκλεισαν 87 ξενοδοχειακές μονάδες, ενώ πολλές διέκοψαν προσωρινά τη λειτουργία τους. Την ίδια στιγμή, τα έσοδα στην οικονομία της πόλης από την πτώση της τουριστικής κίνησης και τη γενικότερη απαξίωση του προορισμού μειώθηκαν κατά 2,5 εκατ. ευρώ ετησίως.

    Οι βραχυχρόνιες μισθώσεις κατοικιών

    Σήμερα, που οι αριθμοί αυτοί έχουν αναστραφεί και δρομολογούνται νέες σημαντικές επενδύσεις στον ξενοδοχειακό χάρτη της πρωτεύουσας, τα ξενοδοχεία, όπως υποστηρίζουν οι ιδιοκτήτες τους, «δέχονται αθέμιτο ανταγωνισμό, κυρίως από την αγορά των βραχυχρόνιων μισθώσεων, η οποία ανθεί τα τελευταία χρόνια και στην Αθήνα».
    Το ζήτημα, σύμφωνα με τους ξενοδόχους, δεν είναι τόσο εάν οι βραχυχρόνιες μισθώσεις κατοικιών και χώρων επηρεάζουν ή όχι τις κρατήσεις στα ξενοδοχεία. Αλλωστε, αναφέρουν, οι ιδιωτικές μισθώσεις είναι διεθνής τάση και έχουν τον δικό τους «χώρο» πλέον στην τουριστική αγορά. Το ζήτημα, εξηγούν, «είναι ότι αυτή η δραστηριότητα πρέπει να ρυθμιστεί με ένα συγκροτημένο θεσμικό πλαίσιο που θα την οριοθετήσει, φορολογικά και λειτουργικά, στη δέουσα θέση».

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Οικονομία
    Σίβυλλα
    Helios Kiosk