• Αναζήτηση
  • Οι πληρωμές με smartphone τελειώνουν ουρές και… υπαλλήλους

    Την επανάσταση στο λιανικό εμπόριο που έφερε η χρήση ηλεκτρονικών μέσων για την πραγματοποίηση αγοραπωλησιών (ηλεκτρονικό ή ψηφιακό ή online εμπόριο) έρχεται να ολοκληρώσει η πάνδημη, πλέον, χρήση κινητών ηλεκτρονικών συσκευών, όπως είναι τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα, τα έξυπνα ρολόγια και ασφαλώς οι ταμπλέτες.

    Την επανάσταση στο λιανικό εμπόριο που έφερε η χρήση ηλεκτρονικών μέσων για την πραγματοποίηση αγοραπωλησιών (ηλεκτρονικό ή ψηφιακό ή online εμπόριο) έρχεται να ολοκληρώσει η πάνδημη, πλέον, χρήση κινητών ηλεκτρονικών συσκευών, όπως είναι τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα, τα έξυπνα ρολόγια και ασφαλώς οι ταμπλέτες. 
    Η νέα τάση είναι η φυσική παρουσία του καταναλωτή μέσα στο κατάστημα και η πληρωμή μέσω κινητού παρακάμπτοντας την ουρά των ταμείων, όπως σημειώνει έρευνα της GfK που κατ’ αποκλειστικότητα δημοσιεύει «Το Bήμα». Εξυπακούεται ότι ο νέος αυτός τρόπος πληρωμής θα περιορίσει τις θέσεις εργασίας στον κλάδο των εμποροϋπαλλήλων.
    Εξι είναι τα μεγάλα οφέλη του καταναλωτή από την πληρωμή μέσω κινητών συσκευών: γλιτώνει τις ουρές και τον συνωστισμό στα καταστήματα, συγκεντρώνει ευκολότερα τα μπόνους που δικαιούται εφόσον πρόκειται για πιστό πελάτη, ελέγχει ευκολότερα τη διαθέσιμη ποικιλία των προϊόντων, μπορεί να παραγγέλνει εξ αποστάσεως, προτού επισκεφθεί δηλαδή το κατάστημα, απολαμβάνει τις προσωποποιημένες προσφορές και, τέλος, συγκρίνει ευκολότερα τις τιμές.
    Κινεζική πρωτοπορία
    Και όλα αυτά ενώ μπορεί ο καταναλωτής να περπατήσει στους διαδρόμους των καταστημάτων, να ζυγίσει και να πάρει τα προϊόντα που επιθυμεί από τα ράφια ακόμα κι ενός μανάβικου, όπως διαφημίζει χαρακτηριστικά η εφαρμογή Amazon Go της γνωστής αμερικανικής φίρμας ηλεκτρονικού εμπορίου.
    Ενα εντυπωσιακό στοιχείο της έρευνας της GfK είναι η καταγραφή μιας αδιαμφισβήτητης πρωτιάς της Κίνας στον νέο αυτόν τρόπο πληρωμής των καταναλωτικών προϊόντων. «Στην Κίνα οι πληρωμές μέσω έξυπνου κινητού είναι οκτώ με εννέα χρόνια μπροστά από τη Δύση. Μπορείς να πληρώσεις με τον τρόπο αυτόν για τα πάντα: ένα ταξί, ένα κοκτέιλ μοχίτο ή τον λογαριασμό του ηλεκτρικού» αναφέρεται χαρακτηριστικά, καθώς το 30% των πληρωμών στα κινεζικά καταστήματα πραγματοποιείται με έξυπνα κινητά.
    Με εφαρμογές
    Ο τρόπος αυτός της πληρωμής γίνεται με ενθουσιασμό δεκτός ακόμα και από τους πλανόδιους πωλητές, καθώς οι πληρωμές γίνονται αυτόματα στον τραπεζικό λογαριασμό του εμπόρου, απευθείας από τον λογαριασμό του πελάτη.
    Απαραίτητη προϋπόθεση βέβαια είναι ο κάτοχος του έξυπνου κινητού να έχει «κατεβάσει» στο τηλέφωνό του τη σχετική εφαρμογή. Πολλές αλυσίδες καταστημάτων λιανικής στις ΗΠΑ, όπως η Kohl για παράδειγμα, έχουν λανσάρει τις δικές τους εφαρμογές για πληρωμές με κινητή συσκευή.
    Αξίζει να σημειωθεί ότι προτού βγει στην αγορά ο καταναλωτής ούτως ή άλλως χρησιμοποιεί το κινητό του. Σύμφωνα με την έρευνα της GfK, το 25% των καταναλωτών τσεκάρει με τον τρόπο αυτόν τις τιμές στην αγορά, το 19% αλιεύει πληροφορίες για το προϊόν που τον ενδιαφέρει, το 17% πληροφορείται για τη χρηστικότητα του προϊόντος από άλλους καταναλωτές, ενώ το 14% τσεκάρει τη διαθεσιμότητα του προϊόντος.
    Ειρηνική επανάσταση
    Τέσσερις είναι οι λόγοι για τους οποίους το 2017 ο νέος αυτός τρόπος πληρωμής κατακτά το λιανεμπόριο διεθνώς: η τεράστια διάδοση των έξυπνων κινητών, η υψηλή ανταπόκριση εκ μέρους των μικρομεσαίων εμπόρων και των καταναλωτών, η υψηλή ανταπόκριση εκ μέρους των μεγάλων αλυσίδων λιανικού εμπορίου, που αποτελούν την κινητήριο δύναμη των πληρωμών μέσω κινητού, και η επιθυμία των λιανεμπόρων να αποκτήσουν αφοσιωμένους πελάτες και ασφαλώς να αυξήσουν την κερδοφορία τους.
    Ενα ταχέως αναπτυσσόμενο εμπορικά «γκατζετάκι» που διευκολύνει ακόμα περισσότερο τις πληρωμές μέσω κινητών συσκευών είναι το έξυπνο ρολόι χειρός (smartwatch), το οποίο επιτρέπει σε όποιον το φορά και αθλείται, για παράδειγμα, να ελέγχει τους σφυγμούς του, την κατανάλωση θερμίδων και άλλα στοιχεία για τη φυσική του κατάσταση και την υγεία του που πληροφορείται μέσω εφαρμογών που «κατεβάζει» από το Διαδίκτυο. Και εδώ οι Κινέζοι είναι πρωτοπόροι. Διότι μπορεί το 2016, κατά την GfK, να αυξήθηκε κατά 45% ο αριθμός των κατόχων smartwatch στην Ευρώπη (έφθασαν τα 13 εκατομμύρια), όμως μόνο στην Κίνα το 45% όσων αθλούνται χρησιμοποιεί τη συσκευή αυτή. Τα αντίστοιχα ποσοστά για τις ΗΠΑ, τη Γερμανία και τη Γαλλία είναι αντιστοίχως 29%, 28% και 26%.
    Θα εξαφανιστούν όσοι δεν προσαρμοστούνστις νέες τεχνολογίες

    Οι νέες τεχνολογίες επιβάλλουν στους παράγοντες της αγοράς την εξοικείωσή τους με αυτές. Επιβάλλουν να είναι παρόντες εκεί που… βρίσκονται οι καταναλωτές και να προσαρμόζονται στις ανάγκες τους.
    Σύμφωνα με την έρευνα, το 21% των καταναλωτών επισκέπτονται τα καταστήματα για να έχουν πρόσβαση σε πολλά προϊόντα ταυτόχρονα και το 51% για να δουν και να αγγίξουν τα προϊόντα προτού τα αγοράσουν. Οσοι προτιμούν το ηλεκτρονικό εμπόριο, σε ποσοστό 55% το κάνουν για να πετύχουν καλύτερες τιμές.

    «Οι αγορές προϊόντων και υπηρεσιών μέσω κινητών συσκευών ωριμάζουν τάχιστα και αναμένεται να αναπτυχθούν έτι περαιτέρω» επισημαίνουν οι ερευνητές.
    Ειδικότερα, το μερίδιο των online πωλήσεων αναμένεται να αυξηθεί συνολικά από το 29% επί του συνόλου, που θα είναι το έτος 2020, στο 42% το έτος 2030 (το ποσοστό θα φθάσει στο 45% ειδικότερα σε ό,τι αφορά το λιανικό εμπόριο).
    Σχετικά με τις πληρωμές μέσω κινητών συσκευών, είτε εντός είτε εκτός των καταστημάτων, αναμένεται να αυξηθούν από το 32% το 2020 στο 48% το 2030. Στον κλάδο του λιανεμπορίου το ποσοστό προβλέπεται να φθάσει στο 54%.
    Οσο για τον καταναλωτή του μέλλοντος, «δεν θα ανέχεται διαφορές στις τιμές εντός του καταστήματος και στις τιμές των online αγορών του». Το 58% των καταναλωτών απαιτεί ήδη τις ίδιες τιμές οπουδήποτε και αν συναντήσει το συγκεκριμένο προϊόν.
    Υπό την έννοια αυτή, τα «φυσικά» καταστήματα είναι εκείνα που πρέπει να εκσυγχρονιστούν για να ευθυγραμμιστούν με τα ηλεκτρονικά – και όχι να τα ανταγωνιστούν -, όπως τονίζουν οι ερευνητές της GfK. Και θα εκσυγχρονιστούν προσφέροντας νέες εμπειρίες στην πελατεία τους.
    Υπό τις νέες συνθήκες που δημιουργούνται στο λιανεμπόριο, «οι επιχειρηματίες πρέπει να εργαστούν πιο σκληρά και πιο έξυπνα για να επιβιώσουν».
    Η δυνατότητα πληρωμής δίχως να κάνει κανείς ουρά στα ταμεία, η συνεργασία των εμπόρων με τους ανταγωνιστές τους, η εξασφάλιση ενιαίας τιμής και η εν γένει ικανοποίηση του καταναλωτή αποτελούν προϋποθέσεις για το λιανεμπόριο του μέλλοντος, υπογραμμίζεται στην έρευνα.
    Εν κατακλείδι, ο κατά Αρθουρ Μίλερ «εμποράκος» μπορεί και να τη γλιτώσει. Ο θάνατος του εμποροϋπαλληλάκου μοιάζει αναπόφευκτος.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Οικονομία
    Σίβυλλα
    • Έντυπη έκδοση Extravagant σκηνικό… Η στάχτη από το πούρο έπεσε ξαφνικά πάνω στο βαρύτιμο χαλί του 18ου αιώνα. Δίπλα ακριβώς στον πίνακα του... ΣΙΒΥΛΛΑ
    Helios Kiosk