• Αναζήτηση
  • «Η τελευταία ελπίδα είναι ο τουρισμός»

    «Η τελευταία μας ελπίδα είναι ο τουρισμός» έλεγε μιλώντας προς «Το Βήμα» με εύγλωττη αγωνία στέλεχος μεγάλου πολυεθνικού ομίλου καταναλωτικών προϊόντων, περιγράφοντας την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά.

    «Η τελευταία μας ελπίδα είναι ο τουρισμός» έλεγε μιλώντας προς «Το Βήμα» με εύγλωττη αγωνία στέλεχος μεγάλου πολυεθνικού ομίλου καταναλωτικών προϊόντων, περιγράφοντας την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά.
    Αν και δεν έχει ολοκληρωθεί η επεξεργασία των στοιχείων του τετραμήνου Ιανουαρίου – Απριλίου, οι προβλέψεις που υπάρχουν ελάχιστα απέχουν από όσα είναι γνωστά για τους προηγούμενους μήνες.
    Η αγορά έχει συρρικνωθεί περί το 8% στο πρώτο τετράμηνο αλλά όλοι, λιανέμποροι και προμηθευτές, ελπίζουν πως τα πράγματα θα αρχίσουν να βελτιώνονται από τον Ιούνιο και μετά.
    Πρωτίστως, εκτιμούν πηγές της αγοράς, θα έχει ολοκληρωθεί η δεύτερη αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος, γεγονός που θα διαμορφώσει ένα σαφώς θετικό κλίμα στην οικονομία – και φυσικά θα επιτρέψει σε επιχειρήσεις και τράπεζες να αξιοποιήσουν το πρόγραμμα της ποσοτικής χαλάρωσης της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.
    Αμφισβήτηση
    Κυρίως όμως αυτό που θα επιτρέψει στις επιχειρήσεις να ανασάνουν είναι ο τουρισμός, για τον οποίο οι εφετινές προβλέψεις είναι αρκούντως εντυπωσιακές. Και όπως έλεγε κορυφαίο στέλεχος πολυεθνικού ομίλου – δηλώνοντας συγχρόνως «συγκρατημένα αισιόδοξος» – στο δεύτερο εξάμηνο του έτους η πτωτική τάση θα περιορισθεί και σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις η πτώση στην αγορά θα κινηθεί από 3% ως 5%. Ο ίδιος παράγοντας παράλληλα αμφισβητεί το μέγεθος των πτωτικών τάσεων που καταγράφονται από τις έρευνες αγοράς. Αναφέρει συγκεκριμένα, μιλώντας προς «Το Βήμα», ότι υπάρχουν συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων που διακινούνται από διαφορετικά κανάλια διανομής – εκτός του λιανεμπορίου – τα οποία οι εταιρείες ερευνών δεν παρακολουθούν, όπως επί παραδείγματι τα καλλυντικά τα οποία διακινούνται και μέσω των φαρμακείων ή το παστεριωμένο γάλα που διακινείται μέσω του δικτύου των ΑΤΜ ή τα καταναλωτικά προϊόντα που διακινούνται μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου.
    Το λιανεμπόριο
    Αλλά και από την πλευρά των προμηθευτικών επιχειρήσεων καταγράφεται περιορισμένη αισιοδοξία. Ο ίδιος παράγοντας ερμηνεύει κατ’ αυτόν τον τρόπο την αύξηση της διαφημιστικής δαπάνης. Ελεγε συγκεκριμένα ότι στη διάρκεια του 2016 η διαφημιστική δαπάνη αυξήθηκε κατά 6% και επίσης κατά 6% αναμένεται να αυξηθεί και εφέτος, τούτο πρακτικά σημαίνει ότι οι μεγάλες εταιρείες είναι διατεθειμένες να στηρίξουν την επωνυμία των προϊόντων τους και προσπαθούν να ανακαταλάβουν μερίδια αγοράς που στη διάρκεια των προηγούμενων χρόνων έχασαν από τα προϊόντα «ιδιωτικής ετικέτας».
    Φαίνεται δε πως η προσπάθειά τους έχει αποτέλεσμα. Σύμφωνα με τις υπάρχουσες εκτιμήσεις στο πρώτο τρίμηνο του 2017 τα προϊόντα «ιδιωτικής ετικέτας» έχουν «βρεθεί υπό πίεση» και έχουν απολέσει συνολικά μία με δύο ποσοστιαίες μονάδες.
    Από την άλλη πλευρά όμως, η καταγραφόμενη πτώση της κατανάλωσης στις αλυσίδες των σουπερμάρκετ είναι μεγάλη και σε κάθε περίπτωση επηρεάζει την εμπορική πολιτική τόσο του λιανεμπορίου όσο και των προμηθευτικών επιχειρήσεων.
    Ουσιαστικά η ΑΒ Βασιλόπουλος ΑΕ κατέχοντας, με βάση τουλάχιστον τα στοιχεία του 2016, την πρώτη θέση στον κλάδο και συνεχίζοντας το μπαράζ των προσφορών επιχειρεί να διατηρεί τα κεκτημένα του περασμένου χρόνου. Από την άλλη πλευρά, η Lidl προσπαθεί να αποβάλει από τον τίτλο του hard discounter το πρώτο συνθετικό, δηλαδή το hard, και παράλληλα να δώσει έμφαση στα φρέσκα προϊόντα και να διαμορφώσει μια «φιλική αντίληψη» στον έλληνα καταναλωτή.
    Ανασυγκρότηση
    Ολων όμως τα βλέμματα όλων είναι στραμμένα στον όμιλο Σκλαβενίτη. Τα καταστήματα λειτουργούν, με ή χωρίς την πινακίδα του νέου ιδιοκτήτη, τα ράφια είναι γεμάτα και εβδομάδα με την εβδομάδα, όπως αναφέρουν πηγές που γνωρίζουν, αυξάνονται συνεχώς «τα χτυπήματα στις ταμειακές μηχανές». Οι νέες πωλήσεις είναι προφανές ότι από κάποιους «λείπουν». Θα φανεί στο τέλος του χρόνου από ποιους. Επίσης με δυναμικό τρόπο στην πρώτη τετράδα βρίσκεται και η Μετρό ΑΕ (My Μarket) έχοντας ήδη ενσωματώσει το δίκτυο των καταστημάτων τής πρώην Βερόπουλος.
    Στην επόμενη θέση βρίσκονται οι Μασούτης και Πέντε ΑΕ (Γαλαξίας), οι οποίες προσπαθούν να «παρακολουθούν» τον ανταγωνισμό των άλλων τεσσάρων. Η πίεση φυσικά ασκείται στις χαμηλότερες κατηγορίες του κλάδου. Και είναι ασφυκτική. Ωστόσο και με δεδομένο ότι το νέο τοπίο του λιανεμπορίου είναι υπό διαμόρφωση, κανείς δεν μπορεί να προεξοφλήσει τι πρόκειται να συμβεί.    

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Οικονομία