Ποιος κυβερνά επιτέλους αυτόν τον χώρο; Δεν έφθανε η έξαρση της κυβερνοαπάτης, δεν έφθανε η έκθεση των προσωπικών δεδομένων μας σε κάθε κακόβουλο χάκερ, δεν έφθανε η χονδροειδής παραπληροφόρηση και η παραποίηση της επικαιρότητας και της Ιστορίας από κάθε τυχάρπαστο ιδεοληπτικό και εμπαθή ημιάσχετο, έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των ευρωπαϊκών κυβερνήσεων έδειξε ότι ούτε καν οι τουριστικές ιστοσελίδες του Διαδικτύου είναι αξιόπιστες.
Η Κομισιόν και οι αρμόδιες για την προστασία του καταναλωτή Αρχές των ευρωπαϊκών κρατών (26 χώρες της ΕΕ και επιπλέον η Νορβηγία και η Ισλανδία) ανέλυσαν διεξοδικά τις πληροφορίες που παρέχουν 352 τουριστικές ιστοσελίδες κρατήσεων θέσεων σε μέσα μεταφοράς και τουριστικά καταλύματα και διαπίστωσαν ότι δύο στις τρεις δημοσιεύουν λανθασμένες πληροφορίες σε ό,τι αφορά τις συγκρίσεις των τιμών που προσφέρουν.
«Από τα 352 σάιτ που κάλυψε η έρευνα τα 235 εμφανίζουν παρατυπίες και αναξιόπιστες τιμές των υπηρεσιών» αναφέρει χαρακτηριστικά η έρευνα. «Οι ταξιδιώτες θα πρέπει να επιβεβαιώνουν σε περισσότερες από μία εξειδικευμένες ιστοσελίδες τις τιμές των καταλυμάτων προτού προχωρήσουν σε κράτηση» προειδοποιεί τους αναγνώστες της η «Figaro» που δημοσιεύει την έρευνα.
Γράφουν ό,τι θέλουν

Συγκεκριμένα, οι παρατυπίες που αποκάλυψαν οι ερευνητές είναι οι εξής:
n Στο 32% των ιστοσελίδων οι τιμές που αναγράφονται εν πρώτοις στη συγκριτική λίστα διαφέρουν από την τελική τιμή που αναγράφεται στην τελική σελίδα της κράτησης.
n Στο 30% των ιστοσελίδων η συνολική τιμή (ή ο τρόπος υπολογισμού της τελικής τιμής) δεν είναι σαφής.
n Το 26% των ιστοσελίδων δίνουν την εντύπωση ότι ορισμένες προσφορές είναι περιορισμένες. Για παράδειγμα, γράφουν «δεν μένουν παρά μόνο 2 δωμάτια διαθέσιμα» ή «διαθέσιμο μόνο για σήμερα», δίχως να διευκρινίζουν ότι τα όρια αυτά δεν αφορούν όλους τους υποψήφιους πελάτες, αλλά καθέναν ξεχωριστά (ότι δηλαδή ένας πελάτης δεν μπορεί να κλείσει πάνω από 2 δωμάτια).
n Τέλος, το 21% των ιστοσελίδων εμφάνιζαν στην πρώτη σελίδα ειδικές τιμές προσφορών που δεν ξανάβρισκε ο υποψήφιος πελάτης στη σελίδα της κράτησης. Οι προσφορές δηλαδή δεν ήταν πραγματικές, αλλά εικονικές.
Συστάσεις σε 235 ιστοσελίδες
Οι έλεγχοι έδειξαν ότι παραβιάζεται κατάφωρα η ευρωπαϊκή νομοθεσία για την προστασία του καταναλωτή από τις διαδικτυακές υπηρεσίες ταξιδιωτικών κρατήσεων, εναντίον των οποίων στρέφονται, άλλωστε, και οι περισσότερες καταγγελίες από τους καταναλωτές.
«Το Internet παρέχει στους καταναλωτές ένα πλήθος πληροφοριών που τους βοηθούν να προετοιμάσουν, να συγκρίνουν και να κλείσουν τις διακοπές τους. Ωστόσο, αν τα στοιχεία που εμφανίζονται στα σάιτ και αφορούν τις συγκρίσεις των τιμών δεν είναι αξιόπιστα και αν οι πληροφορίες εν γένει δεν είναι ακριβείς και διαφανείς, οι καταναλωτές παραπλανώνται» δήλωσε η Βιέρα Γιουροβά, αρμόδια επίτροπος της ΕΕ για θέματα Δικαιοσύνης, Καταναλωτών και Ισότητας των φύλων.
Η τσέχα επίτροπος πρόσθεσε ότι «οι εταιρείες που εμπλέκονται οφείλουν να σέβονται τους ευρωπαϊκούς κανόνες προστασίας των καταναλωτών κατά τον τρόπο που το πράττουν τα ταξιδιωτικά γραφεία. Οι εξειδικευμένες σελίδες του Διαδικτύου οφείλουν να λύσουν τα προβλήματα αυτά, καθώς οι καταναλωτές δικαιούνται την ίδια προστασία και εντός και εκτός Διαδικτύου».
Σύμφωνα με τη «Figaro», οι Βρυξέλλες πρόκειται να απευθυνθούν προσωπικά στα 235 σάιτ στα οποία εντοπίστηκαν παρατυπίες, ασάφειες και λάθη για να τους ζητήσουν να ευθυγραμμιστούν με τις πρακτικές των μη διαδικτυακών ταξιδιωτικών γραφείων και να εφαρμόσουν τους κανόνες της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών.
«Η νομοθεσία τούς υποχρεώνει να εγγυώνται τη διαφάνεια στις τιμές και να παρουσιάζουν τις προσφορές τους κατά τρόπο σαφή και ακριβή προτού ο καταναλωτής ξεκινήσει τη διαδικασία κράτησης. Αν δεν εφαρμόσουν τις πρακτικές αυτές, οι εθνικές αρχές έχουν τη δυνατότητα να κινήσουν εις βάρος των ιστοσελίδων διοικητικές και νομικές διαδικασίες» διευκρινίζει η εφημερίδα.

HeliosPlus