Μεταξύ των ευρωπαίων ιδιοκτητών αυτοκινήτων, οι Νορβηγοί είναι αυτοί που πληρώνουν τα περισσότερα για να οδηγούν ένα αυτοκίνητο, φτάνοντας τα 708 ευρώ ανά μήνα και πληρώνοντας σχεδόν τα διπλάσια σε σύγκριση με τους Ούγγρους, οι οποίοι πληρώνουν 364 ευρώ σε μηνιαία βάση. H Eλλάδα στα συνολικά κόστη του αυτοκινήτου είναι η έβδομη πιο φθηνή χώρα μεταξύ 24 ευρωπαϊκών χωρών, αλλά ειδικά στο κόστος της βενζίνης εκτινάσσεται στη 2η θέση μεταξύ των 24 χωρών.
Γενικότερα, οι Έλληνες οδηγοί να πληρώνουν 459 ευρώ το μήνα για τα κόστη ενός βενζινοκίνητου αυτοκινήτου και 423 ευρώ για τα κόστη ενός ντιζελοκίνητου.
Σύμφωνα με την έρευνα της Leasplan σε 24 ευρωπαϊκές χώρες, το μηνιαίο κόστος για ένα αυτοκίνητο διαμορφώνεται από τους εξής παράγοντες: απόσβεση 37%, τέλη κυκλοφορίας και ΦΠΑ 20%, καύσιμα 16%, διαχείριση ασφάλειας και ατυχημάτων 13%, συντήρηση και επισκευή (συν χειμερινά ελαστικά όπου το απαιτεί ο νόμος) 9% και επιτόκιο 5%.
Η Ολλανδία είναι η πιο ακριβή χώρα για τους οδηγούς diesel αυτοκινήτων, καθώς οι Ολλανδοί κατά μέσο όρο ξοδεύουν 695 ευρώ ανά μήνα για τα πετρελαιοκίνητα οχήματά τους, ενώ η Ουγγαρία είναι η φθηνότερη, χώρα με τα έξοδα για τα diesel αυτοκίνητα να ανέρχονται σε 369 ευρώ το μήνα.
Ο Δείκτης CarCost της LeasePlan για το 2016 βασίζεται στο σύνολο των στοιχείων που αποτελούν το κόστος χρήσης οχημάτων στη μικρή και τη μεσαία κατηγορία, όπως Renault Clio, Opel Corsa, Volkswagen Golf και Ford Focus Η ανάλυση βασίζεται στα τρία πρώτα χρόνια λειτουργικού κόστους και αφορούν ετήσια κάλυψη 20.000 χιλιομέτρων.
Ευρωπαϊκό χάσμα: περιφερειακές διαφορές
Στην Ευρώπη, το μέσο κόστος χρήσης ενός μικρού έως μεσαίου αυτοκινήτου μπορεί να ποικίλει μέχρι και 344 ευρώ ανά μήνα. Οι τρεις πιο ακριβές χώρες για την οδήγηση ενός βενζινοκίνητου αυτοκινήτου είναι η Νορβηγία (€ 708), η Ιταλία (€ 678) και η Δανία (€ 673). Στην κατάταξη των ακριβότερων χωρών diesel αυτοκίνητου πρώτη έρχεται η Ολλανδία (€ 695), ακολουθούμενη από τη Φινλανδία (€ 684) και τη Νορβηγία (€ 681). Είναι αξιοσημείωτο ότι στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, όπως η Ουγγαρία, η Τσεχία και τη Ρουμανία, το κόστος της οδήγησης ενός βενζινοκίνητου και diesel αυτοκινήτου είναι σημαντικά χαμηλότερο, ξεκινώντας από €369 το μήνα.
Οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων έχουν μικρή επιρροή στα κόστη
Το κόστος απόσβεσης είναι ο βασικότερος παράγοντας που συμβάλλει στο συνολικό κόστος της ιδιοκτησίας αυτοκινήτων. Στην Ευρώπη, το μέσο κόστος απόσβεσης για μικρά και μεσαία αυτοκίνητα αντιπροσωπεύει το 37% του συνολικού κόστους. Τα τέλη κυκλοφορίας και ο ΦΠΑ αντιστοιχούν στο 20%, ενώ το κόστος των καυσίμων στο 16% του συνολικού κόστους ενός αυτοκινήτου ανά μήνα. Αυτό σημαίνει ότι οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων έχουν σχετικά μικρή επιρροή επί των εξόδων, καθώς το 84% του συνόλου αυτών είναι σταθερό. Το χαμηλό συνολικό κόστος που παρατηρείται στην Ουγγαρία οφείλεται κυρίως στη χαμηλότερη, από το μέσο όρο, τιμή αγοράς, η οποία επηρεάζει θετικά τις δαπάνες απόσβεσης.
Στις 6 από τις 24 ευρωπαϊκές χώρες που μελετήθηκαν, η οδήγηση diesel αυτοκινήτων είναι ακριβότερη από την οδήγηση ενός βενζινοκίνητου αυτοκινήτου. Παρόλο που η τιμή της αντλίας για τα diesel οχήματα είναι φθηνότερη σε σχέση με την τιμή της βενζίνης, άλλοι παράγοντες όπως ακριβότεροι φόροι, ασφάλιση ή το κόστος συντήρησης, εξηγούν γιατί το συνολικό κόστος των diesel οχημάτων σε ορισμένες χώρες είναι υψηλότερο.
Η περιβαλλοντική φορολογία παίζει ρόλο
Η μελέτη δείχνει επίσης ότι υπάρχει ισχυρή συσχέτιση μεταξύ του υψηλού συνολικού κόστους και των υψηλών τελών κυκλοφορίας / ΦΠΑ (φόρος προστιθέμενης αξίας) και στους δύο τύπους οχημάτων για τις ακριβότερες χώρες (Ιταλία, Σκανδιναβικές χώρες και τις Κάτω Χώρες) και αντίστροφα για τις φθηνότερες χώρες, οι οποίες φορολογούνται λιγότερο (Ουγγαρία, Τσεχία, Ρουμανία). Αυτό μπορεί να θεωρηθεί ως μια αντανάκλαση των σχετικά ισχυρών «πράσινων» πρωτοβουλιών στις πιο ακριβές χώρες, οι οποίες μεταφράζονται σε περιβαλλοντικές ρυθμίσεις μέσω της φορολογίας. Για παράδειγμα, στις Κάτω Χώρες, ο ΦΠΑ και τα τέλη κυκλοφορίας προσθέτουν έως και 31% στο συνολικό κόστος οδήγησης ενός diesel αυτοκινήτου. Όταν πρόκειται για τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, η Νορβηγία είναι Νο1 σε φόρους, το οποίο μπορεί να προσθέτει ως και 29% στο συνολικό κόστος.
Επισκευή και συντήρηση
Οι δαπάνες για τη συντήρηση και την οδική βοήθεια είναι υψηλότερες στη Σουηδία, φτάνοντας το 15% (€85) του συνολικού κόστους. Αντίθετα, η Τουρκία έχει το χαμηλότερο κόστος επισκευής και συντήρησης με €28 ανά μήνα, γεγονός που δικαιολογείται βάσει του διαφορετικού κόστους εργασίας ανά χώρα. Η Ελβετία έχει το υψηλότερο κόστος ασφάλισης στην Ευρώπη, με τα συγκεκριμένα έξοδα να προσθέτουν ως και €117 μηνιαίως στο συνολικό κόστος για τα βενζινοκίνητα και τα diesel οχήματα, ενώ η Τσεχία είναι η φθηνότερη χώρα για την ασφάλιση των οχημάτων βενζίνης, με το ποσό να φτάνει τα €37. Ενδιαφέρον είναι το γεγονός ότι στη Σουηδία, παρά το γεγονός ότι αποτελεί μία από τις ακριβότερες χώρες, η ιεράρχηση της ασφάλειας είναι πολύ σημαντική με αποτέλεσμα αυτή να αποτελεί την πιο φθηνή ευρωπαϊκή χώρα για στην ασφάλιση των diesel αυτοκινήτων (€39 μήνα).
Μέσο κόστος βενζίνης: €100 μηνιαίως
Με βάση την κάλυψη 20.000 χιλιομέτρων/χρόνο, η μέση δαπάνη για καύσιμα στην Ευρώπη είναι για τη βενζίνη €100 το μήνα, ενώ €67 το μήνα για diesel. Η Ιταλία παίρνει το προβάδισμα στο κόστος καυσίμων με €136 το μήνα για τα βενζινοκίνητα οχήματα, λόγω της υψηλής φορολογίας των καυσίμων. Στη Ρωσία οι οδηγοί βενζινοκίνητων ξοδεύουν μόλις €54 το μήνα, λόγω του μεγάλου αποθέματος που διαθέτει η χώρα. Ενώ, η Πολωνία αποτελεί τη φθηνότερη χώρα στο diesel, με €49 το μήνα.