Γιώργος Πιτσιλής: «Κλείστε ραντεβού με την εφορία στο κατάστημά σας»

«Κλείστε ραντεβού με την Εφορία για να έρθει για έλεγχο». Αυτό θα είναι το μότο της «νέας Εφορίας» σε λίγους μήνες καθώς σύντομα θα εγκαταλειφθούν οι δήθεν…

«Κλείστε ραντεβού με την Εφορία για να έρθει για έλεγχο». Αυτό θα είναι το μότο της «νέας Εφορίας» σε λίγους μήνες καθώς σύντομα θα εγκαταλειφθούν οι δήθεν… αιφνιδιαστικοί έλεγχοι από το ΣΔΟΕ στα νησιά και στα πολυσύχναστα θέρετρα που είναι γνωστοί σε όλους από την ώρα που οι εφοριακοί μπαίνουν στο πλοίο της γραμμής.
Μέχρι να γίνει όμως αυτό πραγματικότητα πρέπει να προηγηθούν άλλα βήματα και κυρίως να ξεκινήσει η εφαρμογή του σχεδίου για online σύνδεση των ταμειακών μηχανών με το Taxis, κάτι που όλοι «το ακούμε χρόνια και χρόνια δεν το βλέπουμε».
Το πρώτο αυτό βήμα, σε συνδυασμό με την υποχρεωτική χρήση του πλαστικού χρήματος προκειμένου να χτίζεται το αφορολόγητο, όπως αποκάλυψε την περασμένη Κυριακή «Το Βήμα», είναι ένα από τα μέτρα που σχεδιάζει η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, η οποία σύντομα θα αναβαθμιστεί σε ανεξάρτητο οργανισμό. Τα σχέδια του επικεφαλής της Γραμματείας, του 41χρονου Γιώργου Πιτσιλή, για τη «νέα Εφορία», είναι φιλόδοξα.
Οπως εξηγεί, σε λίγο διάστημα δεν θα χρειάζεται να κάνουμε αιφνιδιαστικούς ελέγχους για να διαπιστώσουμε αν κόβονται αποδείξεις ή όχι ούτε υπάρχει λόγος να επιμείνουμε στα εξοντωτικά πρόστιμα (σ.σ.: 250 ευρώ ανά απόδειξη ή 500 ευρώ για πολλαπλές παραβάσεις).
Στόχος είναι να κλείνουμε ραντεβού με τους καταστηματάρχες και την ημέρα που θα έχουμε συμφωνήσει να πηγαίνει ο ελεγκτής στην επιχείρηση (π.χ., μια ταβέρνα), να κάθεται στο ταμείο και να καταγράφει τον πραγματικό τζίρο εκείνης της ημέρας.
Αυτή και μόνο η πληροφορία θα μας δίνει την εικόνα για όλη τη σεζόν ή για τη συγκεκριμένη εποχή (π.χ., εκπτώσεις ή γιορτές), αλλά και μια τάξη μεγέθους για τον τζίρο και την κίνηση της περιοχής. Ετσι θα πετύχουμε και την «αυτο-συμμόρφωση» των επιχειρηματιών.
Θα έχουμε πραγματική εικόνα του τζίρου και των εσόδων από ΦΠΑ. Εκεί εντοπίζεται η μεγαλύτερη πληγή του συστήματος καθώς πρόκειται για απώλειες εσόδων που πληρώνει ο καταναλωτής, δηλαδή στην ουσία πρόκειται για κλοπή.
Εκεί βρίσκεται και η λύση του δημοσιονομικού προβλήματος. Π.χ., τον Μάιο η Γραμματεία αύξησε τα έσοδα από ΦΠΑ κατά 200 εκατ. ευρώ. Αν αυτό γίνεται κάθε μήνα, σε έναν χρόνο τα επιπλέον έσοδα θα είναι 2,4 δισ. ευρώ!
Το δεύτερο βήμα για να ελαφρυνθούν όλοι από το βάρος της γραφειοκρατίας και να αυξηθούν τα έσοδα σε στέρεη βάση είναι να βρεθεί μια φόρμα συμβιβασμού με διαδικασίες-εξπρές έτσι ώστε να κλείσουν οι περισσότερες από τις 80.000 και πλέον υποθέσεις φορολογικών διαφορών που βρίσκονται στα διοικητικά δικαστήρια.
Η ιδέα είναι να υπάρχει διαβάθμιση των υποθέσεων ανάλογα με το ύψος (χρηματικό) της διαφοράς και της βαρύτητας της κάθε υπόθεσης.
Οσο πιο ελαφρύ είναι το παράπτωμα τόσο πιο άμεσα (ακόμη και εξωδικαστικά) μπορεί να κλείνει μια υπόθεση.
Και όσο πιο σοβαρή και μεγάλου ύψους είναι η υπόθεση να εξαντλείται η αυστηρότητα στα δικαστήρια με μεγαλύτερες ποινές, ακόμη και με το κλείσιμο επιχειρήσεων ή καταστημάτων για παραδειγματισμό.
Δεν μπορεί όμως να ασχολείται όλη η δημόσια διοίκηση, από τα υπουργεία ως τη Δικαιοσύνη, με φορολογικά λάθη και πταίσματα…
Η γραφειοκρατία όμως και η ευθυνοφοβία δεν είναι φαινόμενο ελληνικό. Απ’ ό,τι φαίνεται, την «κουβαλάνε» ακόμη και οι τεχνοκράτες των θεσμών, οι οποίοι, παρά τα τρία μνημόνια, ακόμη δεν έχουν δώσει πράσινο φως σε πολιτικό επίπεδο να λειτουργήσει ένα σύστημα συμβιβασμών ώστε να μη στοιβάζονται στα δικαστήρια αυτές οι υποθέσεις.
Το τρίτο βήμα είναι να αναπτυχθούν ηλεκτρονικές εφαρμογές για όλες τις συναλλαγές με την Εφορία ώστε να μη χρειάζεται να πηγαίνει ο πολίτης, ο λογιστής ή ο επιχειρηματίας στη ΔΟΥ.
Το γεγονός ότι μέσα σε 105 ημέρες υποβλήθηκαν συνολικά 6.071.205 φορολογικές δηλώσεις (57.821 δηλώσεις ανά ημέρα), όταν οι μισοί γάλλοι φορολογούμενοι συμπληρώνουν ακόμη και σήμερα χειρόγραφα τη φορολογική τους δήλωση, είναι ένα αποδεικτικό στοιχείο για το άλμα που έχει κάνει τα τελευταία χρόνια η φορολογική διοίκηση στη χώρα μας.
Μάλιστα το Taxis έχει τη δυνατότητα να υποδέχεται 150.000 δηλώσεις την ημέρα χωρίς πρόβλημα, κάτι που επιβεβαιώθηκε τις τελευταίες ημέρες υποβολής των εφετινών δηλώσεων».

Ελεγχοι παραδειγματισμού

Την ίδια ώρα οι οικονομικοί εισαγγελείς στέλνουν κατά δεκάδες τους φακέλους για υποθέσεις φοροδιαφυγής και τις γνωστές λίστες στο Κέντρο Ελέγχου Φορολογίας Μεγάλου Πλούτου.
Οι εισαγγελείς εκτιμούν ότι αξιοποιώντας όλα τα ευρήματα που προέκυψαν από την έρευνα για τις λίστες φοροδιαφυγής, μέσω τραπεζών, θα έχουν στα χέρια τους ένα σημαντικό «οπλοστάσιο» που θα επιτρέψει στη χώρα μας να διεκδικήσει μεγάλες αποζημιώσεις για τις συγκεκριμένες πρακτικές που όλα αυτά τα χρόνια ζημίωσαν την οικονομία.
Η ουσία όμως είναι ότι πράγματι η υπηρεσία λειτούργησε αποτελεσματικά στις πρώτες υποθέσεις, κατόρθωσε την περυσινή χρονιά να συγκεντρώσει έσοδα από φορολογουμένους που έδειξαν μεταμέλεια άνω των 170 εκατ. ευρώ, αλλά πλέον «μπούκωσε».
Και εδώ εκτιμάται ότι απαιτείται ιεράρχηση των περιπτώσεων και ευελιξία ώστε να κλείνουν προς το συμφέρον του Δημοσίου γρήγορα οι υποθέσεις.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk