Μια σειρά δεν φέρνει την άνοιξη

Παρακολουθώντας το φινάλε του «Ταµάµ», του σίριαλ του ANT1 με θέμα τη δύσκολη συγκατοίκηση μιας οικογένειας Ελλήνων με μια οικογένεια Τούρκων,

Μια σειρά δεν φέρνει την άνοιξη | tovima.gr
Παρακολουθώντας το φινάλε του «Ταµάµ», του σίριαλ του ANT1 με θέμα τη δύσκολη συγκατοίκηση μιας οικογένειας Ελλήνων με μια οικογένεια Τούρκων, σκεφτόμουν πως αν μπορούν ακόμη και μέσα στην κρίση, με τα οικονομικά των καναλιών στα μαύρα τους τα χάλια και με την ποιότητα των παραγόμενων προϊόντων σε ελεύθερη πτώση, να γυρίζονται τέτοιες σειρές, υπάρχει ακόμη ελπίδα. Λίγες ημέρες μετά, κάνοντας ζάπινγκ, έπεσα στην επανάληψη του τελευταίου επεισοδίου. Κόλλησα ξανά, προσέχοντας λεπτομέρειες που μου είχαν διαφύγει. Ωραίο σενάριο, θαυμάσιες ερμηνείες, εμπνευσμένη σκηνοθεσία και μία από τις πιο συναισθηματικές σκηνές που έχω δει σε ελληνικό σίριαλ: ο θάνατος του παππού, έτσι τρυφερά όπως δόθηκε, θα μπορούσε να είναι απόσπασμα από ξένη σειρά αξιώσεων. Σίριαλ αξιώσεων, λοιπόν, το ελληνικό «Ταμάμ», σπάνιο δείγμα εξέλιξης σε μια τηλεόραση που μυρίζει ναφθαλίνη. Δεν πήγε άσχημα, όμως θα έπρεπε να είχε πάει καλύτερα. Το κοινό με τσιγκουνιά τού χάρισε αξιοπρεπή τηλεθέαση. Γιατί άραγε; Το ίδιο κοινό που παραπονιέται για το ξαναζεσταμένο φαγητό, αλλά κάθε φορά που το φρεσκομαγειρεμένο έχει καλή γεύση το αγνοεί, επιστρέφει στο γεμάτο συντηρητικά και ξινισμένο περιεχόμενο της ληγμένης κονσέρβας.
Με αυτούς τους προβληµατισµούς στο κεφάλι μου, παρακολούθησα δύο νέες ψυχαγωγικές παραγωγές, το «Εχω απόψε ραντεβού» με τον Μάρκο Σεφερλή και το «Μπράβο Ρούλα» με τη Ρούλα Κορομηλά, για να επιβεβαιώσω πως αν το «Ταμάμ» είναι η εξαίρεση στον κανόνα, ο κανόνας εξακολουθεί να απογοητεύει. Στο «Εχω απόψε ραντεβού», ο Σεφερλής (που δεν μπορεί πια να μιλήσει ως φυσιολογικός άνθρωπος αλλά κάθε τρεις λέξεις αλλάζει ήχο φωνής και τρόπο εκφοράς του λόγου σε ένα τουρλού υποκριτικής παράνοιας) σερβίρει το trash ως λαϊκή διασκέδαση. Τα παιδιά που συμμετέχουν – αγοράκια-κοκοράκια που σκέφτονται με τους καλογυμνασμένους κοιλιακούς τους και κοριτσάκια-κοτούλες που έχουν στόχο της ζωής τους την κατάκτηση και ακολούθως χειραγώγηση του κόκορα που τις γοήτευσε – είναι απλώς αξιολύπητα έτσι όπως αναπαράγουν τα προς αποφυγήν μοντέλα τού «είμαι άντρας και το κέφι μου θα κάνω» και «είμαι γυναίκα του γλεντιού, τα θέλω όλα δικά μου».
Στο «Μπράβο Ρούλα» η αξιολύπητη είναι η Ρούλα Κορομηλά, καθώς αρνείται – ως Μπέιμπι Τζέιν («What Ever Happened to Baby Jane?») της ελληνικής τηλεόρασης – να καταλάβει πως αυτό που έκανε κάποτε και επαναλαμβάνει επίμονα είναι κακόγουστο και παλιό. Πως η άλλοτε «αγαπημένη σε όλους μας Ρούλα», η οποία ποτέ δεν ξεπέρασε την ανασφάλεια με την εμφάνισή της, ποτέ δεν έμαθε να μιλάει χωρίς να κομπιάζει, ποτέ δεν χαλάρωσε απέναντι στην κάμερα (πάντα την αντιμετωπίζει με πανικό, σαν εχθρό που αν δεν τον προσέξει θα την εκθέσει), αν είκοσι χρόνια πριν παραμύθιαζε το κοινό πως είναι η νούμερο ένα παρουσιάστρια, με τη νέα εμφάνισή της εξηγεί γιατί στην πραγματικότητα δεν έγινε ποτέ κάτι τέτοιο: επειδή δεν βγαίνει για να επικοινωνήσει με τους τηλεθεατές, αλλά για να ικανοποιήσει τη ματαιοδοξία της, για να θαυμάσει τον ιλουστρασιόν εαυτό της στο μόνιτορ.
Δεν άντεξα να παρακολουθήσω ούτε τον Σεφερλή ούτε τη Ρούλα σε όλη τη διάρκεια των ανεκδιήγητων εκπομπών τους. Δεν άντεξα ούτε τις ψεύτικες εντάσεις του «X Factor» (πόσο κακά παίζει τον αυστηρό καθηγητή μουσικής ο Γιώργος Θεοφάνους!), τις άτεχνες υπερβολές του «Μπρούσκου» (παρατράβηξε το αστείο με την αλλοδαπή Πίπα), το «παζάρι» που παρουσιάζει η Ελένη Μενεγάκη. Γι’ αυτό επιμένω: σε μια τηλεόραση χαμηλού επιπέδου, οι ελάχιστες φωτεινές στιγμές α λα «Ταμάμ» δεν επιτρέπεται να αγνοούνται. Εξάλλου, δεν έχουν μόνο τα κανάλια υποχρέωση να μας παρέχουν αξιοπρεπές πρόγραμμα. Εχει και το κοινό τις ευθύνες του. Ο μόνος τρόπος για να αντιμετωπίσει τους Μάρκους και τις Ρούλες που εξακολουθούν να επιβάλλουν το κακό τους γούστο είναι η επιβράβευση εκείνων που προσπαθούν να πάνε την τηλεόραση πιο μπροστά. Εκτός αν επιλέγουμε συνειδητά τη σάχλα ή αν δεν είμαστε πλέον σε θέση να ξεχωρίσουμε το αξιόλογο προϊόν ανάμεσα στο σκουπιδαριό. Είμαστε;

* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 29 Μαΐου 2016

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Ο πίνακας που «γέρνει» Ο Γκαλάτσι-Γκαλάτσι φρόντισε να ενημερώσει τον ιδιοκτήτη γύρω από τα νέα, υπερσύγχρονα συστήματα που κρατούν ανέπαφα τα έργα τέχνης,... ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk