Ας μου συγχωρέσουν οι αναγνώστες τη σημερινή αλλαγή προγράμματος, ή μάλλον θεματικού ρεπερτορίου. Αυτό δεν σημαίνει, ότι θα εγκαταλείψω, προς τέρψιν των διαφωνούντων με τις θέσεις μου, αλλά και προς απογοήτευσιν των συμφωνούντων, με αυτές, την ιδεοπολιτική μου γραμμή. Αφορμή για αυτή την αλλαγή, η χτεσινή εαρινή ισημερία. Για 10 ή 15 χρόνια, αυτό το κοσμογραφικό φαινόμενο – γνωστό από την εποχή των Ασσυροβαβυλωνίων και των Περσών αστρονόμων – για τη μεγίστη πλειοψηφία των εμπρός του ραδιοτηλεοπτικού μικροφώνου παρουσιαστών, ή ήταν εντελώς άγνωστο, ή ξεχασμένο στο χρονοντούλαπο των εγκύκλιων μαθητικών γνώσεων.

Έτσι, επί μερικές δεκαετίες ακούγαμε στην πρωτομηνιά του Μαρτίου: «Με τη σημερινή έναρξη της άνοιξης αλλάζουν και κάποιες πολιτικές καταστάσεις…» ή «Καλό μήνα, καλή άνοιξη». Τελείως διακριτικά και φιλικά έπαιρνα στο τηλέφωνο κάποιους παρουσιαστές, για να τους εξηγήσω ότι είναι ανεπίτρεπτο τα ΜΜΕ αντί να προάγουν, χαντακώνουν τη φιλομάθεια των ακροατών. Αποτέλεσμα: Οι 9 στους 10 αποδέκτες της κατ’ ιδίαν τόσο φιλικής μου παρατήρησης αντί ευχαριστιών μου έκοψαν επί μακρόν την καλημέρα. Σκασίλα μου!

Ραδιοτηλεοπτικών φονικών συνέχεια:

· Η αφ’ υψηλού αυτή «κοτσάνα» πρώτου μεγέθους με το «καλησπέρα» μετά τις 12 το μεσημέρι ξεκίνησε πριν από 10 περίπου χρόνια από τους τηλεφωνητές του ΟΤΕ και των ΔΕΚΟ, προς το καταναλωτικό κοινό. Επεκτάθηκε σε κομμάτι της νεολαίας που διψά για «πρωτοτυπίες».

Μεταδόθηκε στους πωλητές και τις πωλήτριες πολυκαταστημάτων, εφαρμόστηκε πειραματικά από τη ραδιοτηλεόραση για να καθιερωθεί ημιεπισήμως σήμερα από αυτά. Και τελικά πέρασε και στο Κοινοβούλιο. Γιατί όχι και στους Πρωθυπουργούς.

Δεν θα πω όνομα πρωθυπουργού, για να μη χαλάμε τις καρδιές μας. Αλλά αυτός ο κύριος, σε βαρυσήμαντη συνέντευξή του, χαιρέτισε τους δημοσιογράφους μέρα μεσημέρι, στο Ζάππειο μ’ ένα «καλησπέρα σας»!

Περιττό βεβαίως να κάνω τον δημοδιδάσκαλο, θυμίζοντας ότι εσπέρα είναι το βράδυ. Και ότι το καλησπέρα, διεθνώς, λέγεται μετά τη δύση του ηλίου. Εκτός εάν κάποιοι αιρετικοί κάνουν την εσπερινή λειτουργία στο ντάλα μεσημέρι!

· Ανάλογος «χαμός» γίνεται και με τα μετεωρολογικά δελτία ειδήσεων. Εδώ πλέον μιλάμε για κατά συρροήν δολοφονία της φυσιογνωστικής επιστήμης. Υπάρχουν όμως και οι λαμπρές εξαιρέσεις. Έτσι συχνά ακούμε:

· Σε περιόδους παρατεταμένης ηλιοφάνειας, άρα και συνακόλουθης ξηρασίας συχνά ακούμε: «Η καλοκαιρία θα συνεχιστεί μέχρι το τέλος της εβδομάδας».Και τσιμουδιά για την ανομβρία και τις καταστροφές σιτωροκηπευτικών, ή για το φαινόμενο του θερμοκηπίου, λόγω της … «καλοκαιρίας».

· Τη συχνή έκφραση από χείλη μετεωρολόγων: «Ο καιρός θα χαλάσει, από αύριο το απόγευμα με νεφώσεις και σποραδικές βροχοπτώσεις», αντί του ορθότερου: «Ο καιρός θα σημειώσει ελαφρά μεταβολή με νεφώσεις κλπ».

Συμπέρασμα: Για κάποιους μετεωρολόγους και των δύο φύλων η καλοκαιρία εξισώνεται ακόμη και με την ανομβρία και την ξηρασία. Και η κακοκαιρία με κάποιες ευλογημένες βροχές, που σώζουν τον κοσμάκη από την έλλειψη αγαθών, την πείνα και τη δίψα…

· Πρέπει να το χωνέψουμε, ότι στη χώρα των ελληνικών θαυμάτων, τα όρια ανάμεσα στην είδηση, το σχόλιο και τους κοινωνικούς – πολιτικούς διαλόγους και ανάμεσα στη διαφήμιση έχουν γίνει ρευστά, ή έχουν καταργηθεί. Το μόνο ελαφρυντικό, σε όλην αυτή την εκτροπή από την δεοντολογία, είναι ότι πολλές εκπομπές είναι, με το αζημίωτο, προσφορά διαφόρων επιχειρήσεων, απολύτως αποδεκτή και μάλιστα σε περιόδους οικονομικής κρίσης.

Από του σημείου όμως αυτού, μέχρι η προβολή των διαφημιζόμενων χορηγών να ισοσταθμίζει ή και να υπερκαλύπτει το κυρίως πρόγραμμα μιας σοβαρής ενημερωτικής εκπομπής και το χειρότερο: να μετατρέπει σε διαφημιστή, σε ντελάλη τους παρουσιαστές, ε, λοιπόν εδώ αγανακτεί ο ίδιος ο ακροατής…

Σ’ αυτές λοιπόν τις περιπτώσεις, η εκπομπή στο ραδιόφωνο μπορεί διακριτικά να διακόπτεται με την ένδειξη «και τώρα ένα σύντομο διαφημιστικό διάλειμμα».Η διαφήμιση να γίνεται ακόμη και με υπερβολές, όχι από τους παρουσιαστές αλλά από εκφωνητές των διαφημιζόμενων. Και να επανέρχεται στο ρυθμό της η εκπομπή με τα λόγια: «και συνεχίζουμε μετά το διαφημιστικό διάλειμμα, τη συζήτησή σας με τους καλεσμένους μας κυρίους ή κυρίες κλπ» ή «και τώρα συνέχεια στο θέμα μας για …».Και ας κλείνουν αυτές οι προσφερόμενες εκπομπές με φαρδιά πλατιά τα στοιχεία των χορηγών. Έτσι και οι επιχειρήσεις πετυχαίνουν την προβολή τους, αλλά και οι παρουσιαστές – παρουσιάστριες δεν αναγκάζονται να ντύνονται και να ξεντύνονται σε εναλλασσόμενο ρόλο παρουσιαστή – διαφημιστή. Πράγματα απλά. Αλλά όπως κατ’ επανάληψιν τονίζω: «Το απλό είναι και δύσκολο…».

Υ.Γ.1.Δεν αντέχω στον πειρασμό. Και με το υστερόγραφο αυτό επιστρέφω στο μαγκανοπήγαδο της πολιτικής επικαιρότητας: Η ανατολική κουτοπονηριά και πάλι έλαμψε: Προχτές, ο δολιχοκέφαλος Νταβούτογλου συνυπέγραψε, με την ΕΕ τη συμφωνία, για την εξισορρόπηση του προσφυγικού – μεταναστευτικού ρεύματος. Και την επομένη αυξήθηκε η προώθηση εκατοντάδων, χιλιάδων νέων λαθρομεταναστών και προσφύγων μ’ επικεφαλής Τούρκους δουλέμπορους, προς τα νησιά μας. Έτσι, αναγκάστηκε η αντιπροσωπεία της Ύπατης Αρμοστείας για τους Πρόσφυγες του ΟΗΕ, ν’ αποχωρήσει, προφανώς σε ένδειξη διαμαρτυρίας, από τα νησιά μας. Άνθρακες ο θησαυρός!

Υ.Γ.2. Εύσημα απένειμε ο Σόϊμπλε στον Αλέξη Τσίπρα διότι… συμμορφώνεται προς τις μνημονιακές φορομπηχτικές – εργατοκτόνες υποδείξεις του κουαρτέτου: Θα παρεξηγηθούν στο Μαξίμου και στην Κουμουνδούρου αν ακούσουν έτσι… για πλάκα το παρατσούκλι Γερμανοτσολιάδες και Ταγματασφαλίτες;