Οι οίκοι μόδας προσκυνούν στις ανάγκες των πιστών του Ισλάμ

Τόνοι μελάνης έχουν χυθεί κατά καιρούς για τη σημασία του τρόπου ενδυμασίας των μουσουλμάνων γυναικών,

Τόνοι μελάνης έχουν χυθεί κατά καιρούς για τη σημασία του τρόπου ενδυμασίας των μουσουλμάνων γυναικών, δεδομένου ότι αυτός όχι μόνο είναι άμεσα συνυφασμένος με τη θρησκευτική πίστη αλλά σε πολλές χώρες ταυτίζεται και με την αντίληψη για τη θέση της γυναίκας στις τοπικές κοινωνίες. Παρότι στο ιερό βιβλίο του Ισλάμ, το Κοράνι, δεν αναφέρεται πουθενά ρητά ότι το ωραίο φύλο πρέπει να φοράει μαντίλα ή μπούρκα ή νικάμπ, όλο και περισσότερες γυναίκες στην Ανατολή, αλλά και στην Ευρώπη και στην υπόλοιπη Δύση, που ασπάζονται τη μουσουλμανική ιδεολογία επιλέγουν να φορέσουν μαντίλα. Πέρα ωστόσο από τη θρησκευτική, πολιτική ή κοινωνική πλευρά του θέματος, υπάρχει και μια άλλη που δεν τραβάει τόσο πολύ τα φώτα της δημοσιότητας: η εμπορική.
Σε χώρες με μουσουλμανική πλειοψηφία πολλές γυναίκες φορούν τη μαντίλα αντανακλώντας την πρόσκληση από το Κοράνι για τους άνδρες και τις γυναίκες να «καλύπτονται και να είναι σεμνοί». Η ζήτηση για τις μαντίλες ή χιτζάμπ ανεβαίνει όσο αυξάνεται ο αριθμός των γυναικών που αποφασίζουν να καλύπτουν τα κεφάλια τους.
Ακμάζουσα βιομηχανία


Ενώ το χιτζάμπ, γράφει το BBC, κάνει μια θρησκευτική δήλωση, στον σύγχρονο κόσμο της εμπορευματοποίησης και του καταναλωτισμού έχει γίνει ένα αξεσουάρ μόδας και μάλιστα η διαρκώς ανοδική ζήτηση έχει δημιουργήσει μια ακμάζουσα βιομηχανία. Η παγκόσμια αγορά της «μουσουλμανικής» μόδας εκτιμάται ότι ήταν περίπου 230 δισ. δολάρια το 2014 και προβλέπεται να φθάσει τα 327 δισ. δολάρια ως το 2020, σχολιάζει το βρετανικό δίκτυο.
Η ισχυροποίηση αυτής της βιομηχανίας είναι τέτοια που δεν πέρασε απαρατήρητη από τους μεγαλύτερους οίκους μόδας παγκοσμίως. Το καλοκαίρι του 2014 η DKNY παρουσίασε μια συλλογή ρούχων αφιερωμένη στο Ραμαζάνι, μία από τις σημαντικότερες θρησκευτικές εορτές του Ισλάμ.
«Γοητευτικές και σεμνές»


Η αμερικανική φίρμα ανέθεσε σε δύο σχεδιάστριες, τη Γιάντα Γκολσαρίφι και την Ταμάρα αλ Γκαμπάνι, που έλκουν την καταγωγή τους από τη Μέση Ανατολή, να δημιουργήσουν ρούχα πλήρως εναρμονισμένα με τη μουσουλμανική ιδεολογία αλλά σε κάθε περίπτωση κομψά προκειμένου οι «γυναίκες να αισθάνονται και να δείχνουν γοητευτικές και σεμνές ταυτόχρονα» αναφέρει ο «Independent».
Αλλες μεγάλες δυτικές μάρκες ακολούθησαν το παράδειγμα της DKNY, όπως ο Tommy Hilfiger και η Mango, ενώ και η ιαπωνική μάρκα Uniqlo συνεργάστηκε με τη βρετανή σχεδιάστρια Χάνα Τατζίμα για μια σειρά ρούχων η οποία περιελάμβανε μαντίλα και κεμπάγια, ένα είδος ινδονησιακής παραδοσιακής φορεσιάς.
Κάποιος μπορεί λογικά να αμφισβητήσει την επιτυχία ενός τέτοιου εγχειρήματος καθώς ο μήνας του Ραμαζανιού είναι ο μήνας της νηστείας και της εγκράτειας και σίγουρα η δαπάνη χιλιάδων δολαρίων για την αγορά ρούχων, υποδημάτων και μαντίλων δεν συνάδει φαινομενικά προς την πνευματικότητα που θέλει να εμπνεύσει το Ραμαζάνι στους πιστούς μουσουλμάνους. Ωστόσο, όπως σχολιάζει το δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας, στις μουσουλμανικές χώρες πολλοί άνθρωποι τη συγκεκριμένη περίοδο αγοράζουν τα ρούχα ολόκληρης της χρονιάς για τους ίδιους και για τους αγαπημένους τους, πράξη που ταιριάζει με το πνεύμα της δωρεάς που προωθεί ο ιερός αυτός μήνας.
Ολόκληρες σειρές ρούχων βασίζονται στην ικανοποίηση των ισλαμικών κατευθυντήριων γραμμών και χρησιμοποιούν μουσουλμανική ορολογία και φράσεις για να παρακινήσουν τους ανθρώπους να αγοράσουν τα ρούχα. Και αυτό δεν περιορίζεται μόνο στα ρούχα: όλα όσα πωλούνται χρησιμοποιούν τη θρησκεία ως ένα κίνητρο, τονίζει ο «Independent».
Τέτοια είναι η ζήτηση στις μουσουλμανικές χώρες για μοντέρνα και κομψά ρούχα που σέβονται τις επιταγές της μουσουλμανικής θρησκείας, όπως αυτές αναγιγνώσκονται κάθε φορά από την ίδια τη γυναίκα ή την κοινωνία στην οποία εντάσσεται, που σε πολλές χώρες διοργανώνονται εβδομάδες μόδας οι οποίες δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τις αντίστοιχες δυτικές.

«Ο καθένας θέλει να έχει στυλ»
είπε αυστραλιανή blogger και σχεδιάστρια μόδας μιλώντας για την ισλαμική μόδα στο Παγκόσμιο Ισλαμικό Οικονομικό Φόρουμ του Νοεμβρίου και προσέθεσε ότι «μπορεί να μην ακολουθούν πιστά τη μόδα αλλά θέλουν να συμβαδίζουν με τις τάσεις καθώς αυτό επηρεάζει το πώς γίνονται αντιληπτοί από τον υπόλοιπο κόσμο και ειδικά τη Δύση».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk