Μαρκ Κόνσταντιν: Κάνει μπίζνες με… προκλήσεις

Σε μια εποχή που η επιχειρηματικότητα όχι μόνο ενθαρρύνεται αλλά θεωρείται και η ατμομηχανή της προσπάθειας εξόδου από την οικονομική κρίση,

Σε μια εποχή που η επιχειρηματικότητα όχι μόνο ενθαρρύνεται αλλά θεωρείται και η ατμομηχανή της προσπάθειας εξόδου από την οικονομική κρίση, το να ακούει κανείς έναν από τους πιο πετυχημένους επιχειρηματίες της Βρετανίας να τη χαρακτηρίζει «ψυχολογικό πρόβλημα» σίγουρα προκαλεί, αν μη τι άλλο, μεγάλη έκπληξη. Βέβαια ο Μαρκ Κόνσταντιν, ιδρυτής και ιδιοκτήτης της αλυσίδας καλλυντικών Lush, έχει συνηθίσει τον Τύπο και την αγορά σε τέτοιες εμπρηστικές δηλώσεις.
Ο ηλικίας 63 ετών αυτοδημιούργητος εκατομμυριούχος ενδιαφέρεται εξίσου να προκαλεί όσο και να βγάζει κέρδη, γράφει το BBC. Ο ίδιος περιγράφει τον εαυτό του ως «παιδαριώδη και εκδικητικό», χαρακτηρισμοί που σίγουρα μπορούν να υποστηριχθούν από τις πράξεις του. Μια τέτοια περίπτωση ήταν η νομική διαμάχη του Κόνσταντιν το 2014 με την Amazon UK και συγκεκριμένα με τον επικεφαλής της Κρίστοφερ Νορθ.
Με ονοματεπώνυμο


Το λάθος του βρετανικού παραρτήματος του γίγαντα του ηλεκτρονικού εμπορίου ήταν να χρησιμοποιήσει τη λέξη «lush» για να πωλήσει προϊόντα παρόμοια με εκείνα της εταιρείας του Κόνσταντιν. Η Lush αρνείται να πουλήσει τα προϊόντα της μέσω της Amazon και κατηγόρησε τον γίγαντα του Διαδικτύου ότι παραπλανεί τους καταναλωτές ώστε να πιστέψουν ότι αγοράζουν τα προϊόντα περιποίησής της. Τα αντίποινα που επέλεξε να εφαρμόσει ο Κόνσταντιν ήταν να κατοχυρώσει το ονοματεπώνυμο του Νορθ ως εμπορικό σήμα και να απειλεί το αφεντικό της Amazon UK ότι σύντομα θα έβλεπε το όνομά του σε σαπούνια, σαμπουάν, προϊόντα περιποίησης σώματος κ.τ.λ. Και αυτό είναι το πιο πρόσφατο παράδειγμα του τρόπου που λειτουργεί ο Κόνσταντιν όταν θέλει να περάσει κάποιο μήνυμα. Παράλληλα ο Κόνσταντιν έχει φροντίσει να κατοχυρώσει και το δικό του όνομα ως εμπορικό σήμα σε περίπτωση που το αφεντικό της Amazon UK έχει κάποια περίεργη ιδέα.
Παρά τη δυσφορία που προκαλεί στους ανταγωνιστές του και τις επικρίσεις που αντιμετωπίζει ο ίδιος για την προκλητική πολλές φορές στάση του, ο Κόνσταντιν «απολαμβάνει τη μάχη».
Ισως επειδή η ως τώρα πορεία του, από την παιδική του κιόλας ηλικία, ήταν ένας συνεχής αγώνας. Σε ηλικία μόλις 16 ετών, εξαιτίας μιας δύσκολης οικογενειακής ζωής, βρέθηκε άστεγος και αναγκασμένος να εξαρτάται από φίλους ή φιλανθρωπικούς οργανισμούς και ιδρύματα.
Λίγα χρόνια αργότερα, ενώ εργαζόταν ως κομμωτής για να μπορέσει να βιοποριστεί, στα τέλη της δεκαετίας του 1970, έγραψε στην Ανίτα Ρόντικ, ιδιοκτήτρια της εταιρείας καλλυντικών The Body Shop, μιλώντας της για τα φυσικά προϊόντα περιποίησης μαλλιών που κατασκεύαζε ο ίδιος.
Μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα η εταιρεία που είχε ιδρύσει ο Κόνσταντιν έγινε κύριος προμηθευτής της ανερχόμενης επιχείρησης της Ρόντικ ώσπου τελικά η Constantin and Weir εξαγοράστηκε από την Body Shop το 1992 αντί 9 εκατ. στερλινών.
«Οπως… το τυρί»


Ιδρυσαν τη Lush το 1995 και η μοναδική προσέγγιση της εταιρείας στον τρόπο πώλησης των προϊόντων έγινε περισσότερο κατ’ ανάγκην παρά λόγω σχεδίου. Οι Κόνσταντιν διέθεταν λίγα χρήματα και δεν μπορούσαν να επενδύσουν σε ιδιαίτερη συσκευασία. Ετσι αποφάσισαν να ακολουθήσουν ένα πιο μινιμαλιστικό στυλ πουλώντας τα σαπούνια και τα υπόλοιπα προϊόντα τους κατά βάρος τυλιγμένα σε ένα πολύ απλό χαρτί, «όπως αγοράζει κανείς το τυρί στα σουπερμάρκετ».
Σήμερα η Lush διαθέτει περισσότερα από 830 καταστήματα σε 51 χώρες, ενώ τα έσοδά της την περασμένη χρονιά ξεπέρασαν τα 280 εκατ. στερλίνες. Τα προϊόντα της παράγονται αυστηρά από φυσικές πρώτες ύλες και είναι όλα οικολογικά και φιλικά προς το περιβάλλον.
Ο Κόνσταντιν μάλιστα θεωρείται υπεύθυνος και για την οικολογική προσέγγιση των προϊόντων της The Body Shop – θυγατρικής εταιρείας σήμερα της L’ Oreal – καθώς εκείνος οδήγησε τη Ρόντικ προς αυτή την κατεύθυνση.
Ωστόσο αυτή η οικολογική πολιτική είναι και ο πρώτος στόχος των επικριτών του Κόνσταντιν και της εταιρείας του καθώς όλοι περιμένουν τη στιγμή που κάποιο από τα προϊόντα της δεν θα συμβαδίζει με αυτήν. Μέχρι στιγμής, γράφει ο «Independent», η Lush έχει μείνει πιστή στις αρχές της καθώς ξέρει ότι παρακολουθείται στενά, αν μη τι άλλο από την Amazon.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk