11 ερωτήσεις στον Ανδρέα Μήτσου

Μιλήστε μας για την Αλεξάνδρα, την ηρωίδα του ομώνυμου βιβλίου σας από τις εκδόσεις Καστανιώτη.

Μιλήστε μας για την Αλεξάνδρα, την ηρωίδα του ομώνυμου βιβλίου σας από τις εκδόσεις Καστανιώτη. «Εχει περάσει μια ζωή στερημένη τον έρωτα. Σε προχωρημένη ηλικία, ωστόσο, φτάνει να παραδοθεί στον Πέτρο, έναν πολύ νεότερο, πρώην μαθητή της, ο οποίος την κυνηγούσε επί χρόνια. Αυτός την ενέπαιξε τελικά, γιατί δεν είχε αγαπήσει την ίδια, όπως πραγματικά ήταν, παρά ό,τι είχε σχηματίσει στο μυαλό του για εκείνη. Σύμβολα και ιδέες που τον κατέτρυχαν. Την ταύτισε δηλαδή με έναν ρωσικό πίνακα που η Αλεξάνδρα είχε στην κάμαρά της. Ο Πέτρος, ένας διανοούμενος, είναι ανίκανος να βιώσει στο σύνολό της μια πραγματικότητα. Παίρνει ένα στοιχείο του άλλου, το οποίο και ανάγει σε όλον. Οταν η Αλεξάνδρα αντιλαμβάνεται τη σκόπιμη εκμετάλλευσή της, αποφασίζει μια τρομερή εκδίκηση».
Οι καλλιτέχνες δεν βιώνουν ολοκληρωτικά τη ζωή; «Εστιάζουν στο μερικό. Επιχειρούν να δουν τον κόσμο σε έναν «κόκκο άμμου», όμως έτσι έχουν μια μονοδιάστατη θέαση, ανάγοντας το μερικό σε απόλυτο. Η καλλιτεχνική θέαση είναι μια εγωκεντρική θεώρηση του κόσμου».
Είστε σκληρός με τον διανοούμενο ήρωά σας. Μήπως κάνετε σε έναν βαθμό αυτοκριτική; «Πιθανώς. Προσπαθώντας να αποστάξουμε την ουσία, χάνουμε το όλον. Πασχίζω να απαλλαγώ από αυτή την υβριστική συνήθεια. Ο καλλιτέχνης δυστυχώς είναι θεατής των πραγμάτων».
Η ηρωίδα σας, η Αλεξάνδρα, δεν κατακτά τον πραγματικό έρωτα του Πέτρου, αλλά κατακτά τον πραγματικό έρωτα μιας γυναίκας, της Εστας. «Η Εστα έχει τη δυνατότητα να ερωτευτεί. Γιατί ο έρωτας είναι δυνατότητα. Δεν ερωτεύονται όλοι οι άνθρωποι, ελάχιστοι το κατορθώνουν, γιατί ελάχιστοι μπορούν να θαυμάσουν, ενέχουν δηλαδή το θαύμα. Και η Εστα αναγνωρίζει το θαύμα στην Αλεξάνδρα. Μαγεύεται και υποδουλώνεται σε αυτήν».
Μήπως υπάρχει μεγαλύτερη κατανόηση μεταξύ τους επειδή ακριβώς ανήκουν στο ίδιο φύλο; «Μπορεί, αν και ως άνδρας είμαι ανίκανος να ψηλαφίσω τέτοια βάθη. Η σχέση μεταξύ δύο γυναικών μοιάζει να έχει κάτι το μητρικό. Ο γυναικείος ερωτισμός φτάνει σε ύψη που ο ανδρικός είναι ανίκανος να προσεγγίσει. Και αυτό το λέω με ζήλια».
Και το προηγούμενο βιβλίο σας, «Η εξαίσια γυναίκα και τα ψάρια» (εκδ. Καστανιώτη), είχε θέμα τον έρωτα. Η κρίση δεν σας δελέασε ώστε να γίνει θέμα σας; «Οχι, και θεωρώ ότι οι περισσότεροι από όσους γράφουν για την κρίση καταλήγουν στην αναπόφευκτη σκύλευσή της, εάν δεν ξεκινούν απαρχής με δόλο».
Στις ημέρες μας, πάντως, ακούμε συνεχώς για την απουσία πνευματικών ανθρώπων… «Η τέχνη από μόνη της τοποθετείται σε ό,τι συντελείται, εφόσον είναι αυθεντική. Αρα δεν υπάρχει απουσία όταν οι καλλιτέχνες παράγουν πραγματική τέχνη. Οι δημιουργοί δηλώνουν τη στάση τους μόνο με το έργο τους».
Τους αναγνώστες σας πώς τους φαντάζεστε; «Με πιάνει ένας φόβος μόλις εκδίδεται το βιβλίο, ενώ είμαι καλά όταν το γράφω. Είναι σαν να παραδίνεσαι τότε σε ξένα χέρια. Σε έναν άγνωστο. Ελπίζω ο αναγνώστης μου να είναι φιλεύσπλαχνος και πως θα με αγαπήσει και θα συνάψουμε σχέση ουσιαστική».
Στους κριτικούς πιστεύετε; «Η κριτική είναι αναγκαίος όρος της λογοτεχνικής γραφής. Πάρα πολύ λυπάμαι που πλέον έχουν απομείνει ελάχιστοι κριτικοί. H τέχνη απαιτεί μύστες και μυημένους».
Γιατί τα σημερινά παιδιά δεν αγαπούν τη λογοτεχνία; «Γιατί και οι δάσκαλοι, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, δεν αγαπούν τη λογοτεχνία. Το σχολείο, σε κάθε περίπτωση, δεν αφήνει στον εκπαιδευτικό τα περιθώρια για μια ειλικρινή προσέγγιση του λογοτεχνικού έργου. Το σχολείο, και μιλώ ως φιλόλογος και σύμβουλος φιλολόγων Αθήνας μέχρι πρότινος, μισεί τον δημιουργικό και ουσιαστικό λόγο».
Πώς σας φαίνεται που τα ράφια των βιβλιοπωλείων είναι γεμάτα ανόητα, ροζ μυθιστορήματα; «Ο καθένας βρίσκει ό,τι του ταιριάζει. Είμαστε η «ερμηνεία μας» έλεγε ο Σεφέρης. Δεν είναι τα ροζ μυθιστορήματα το κακό, μεγαλύτερη ζημιά κάνουν τα σοβαροφανή μυθιστορήματα μικροπρεπών διανοουμένων».

* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 6 Δεκεμβρίου 2015

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
BHMAgazino
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk